Logo de la Universitat de València Logo El Dret de la Regulació Econòmica (REGULATION) Logo del portal

Xarxa d'investigació europea que analitza com l'economia col·laborativa i les noves tecnologies digitals impacten en la igualtat i els drets socials. El seu objectiu és proposar solucions normatives que protegisquen els ciutadans i garantisquen la justícia social en el mercat digital europeu.
Acrònim

SHINE

Descripció

El projecte SHINE (Sharing Economy and Inequalities Across Europe), com a Xarxa Jean Monnet, té com a objectiu general desenvolupar recerca i coneixement avançat sobre l'economia col·laborativa i les noves tecnologies, analitzant específicament les desigualtats que aquests models poden generar en el context europeu. La finalitat d'aquest objectiu és fomentar una comunicació fluida entre múltiples actors incloent ONG, organismes públics, associacions privades, sindicats i l'acadèmia per a generar un debat profund sobre els reptes que la digitalització planteja al marc jurídic i social de la Unió Europea.

Per a abordar els desafiaments de l'economia de plataformes i el seu impacte en la cohesió social, es proposen els següents objectius específics:

  • Objectiu específic a).Anàlisi de l'impacte de l'economia col·laborativa sobre els valors i drets socials europeus, amb especial atenció als principis d'igualtat i no discriminació en l'accés a serveis i ocupació.
  • Objectiu específic b).Avaluació i proposta de respostes normatives que permeten conciliar els guanys d'eficiència aportats per les noves tecnologies i els models de negoci col·laboratius amb la protecció efectiva dels estàndards socials europeus.
  • Objectiu específic c).Anàlisi de l'impacte socioeconòmic de les respostes reguladores ja implementades a Europa enfront de l'economia col·laborativa, determinant la seua eficàcia per a mitigar bretxes socials.
  • Objectiu específic d).Estudi dels efectes del Big Data, la presa de decisions automatitzada i el poder computacional sobre la desigualtat, analitzant com el biaix algorítmic pot perpetuar exclusions en el mercat digital.
  • Objectiu específic e).Avaluació de la justícia social i l'equitat en sectors ja consolidats de l'economia de plataformes, tals com el transport i l'allotjament, analitzant si la regulació actual garanteix una distribució justa de beneficis i càrregues.
  • Objectiu específic f).Difusió del coneixement científic i transferència de resultats mitjançant l'organització d'esdeveniments i activitats dirigides a investigadors novells, gestors públics i representants de la societat civil, amb la finalitat d'informar polítiques públiques més equitatives.
Data d'inici
2019 Gener
Data de finalització
2023 Abril
Entitats finançadores:

Jean Monnet Network (Programa de la Unió Europea)

Entitats col·laboradores:

  • Université catholique de Louvain (UCLouvain)
  • Universitat de Barcelona (UB)
  • Alma Mater Studiorum - Università di Bologna
  • Università degli Studi di Palermo
  • Universitat de València (UV)