Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

AU CULTUR Una plataforma per a l'avaluació dels impactes per l'assistència a esdeveniments culturals

  • 1 d’abril de 2021
ECONCULT

AU CULTUR Una plataforma per a l'avaluació dels impactes per l'assistència a esdeveniments culturals.

Què és?

Au Cultura és una plataforma en desenvolupament que tracta d'entendre com es construeix la satisfacció en una experiència cultural. És un projecte pilot, experimental i multidisciplinari desenvolupat per la unitat d'investigació Econcult, en estreta col·laboració amb el Departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Universitat de València i PROS (Research Center on Programari Production Methods) de la Universitat Politècnica de València i finançat, en les seues fases inicials, per l'Agència Valenciana d'Innovació.

Plataforma AU CULTURA

Au Cultura és una aplicació que pot utilitzar-se en telèfons mòbils o en qualsevol altra plataforma digital. El seu objectiu és convertir-se en una eina democràtica per a avaluar els serveis que les institucions culturals o polítiques poden adoptar mitjançant l'ús d'una plataforma interactiva que produeix big data.

La plataforma està dissenyada per a generar una base de dades que permeta entendre, a nivell agregat, com es construeix la satisfacció en la participació en un esdeveniment cultural. Permet avaluar els impactes generats en els individus de diferents esdeveniments culturals com a concerts, visites a llocs patrimonials, representacions escèniques, exposicions, o conferències.

La plataforma AU Cultura, d'una banda, ajuda a les organitzacions culturals i polítiques a satisfer les necessitats i els interessos dels seus usuaris, i per un altre, permet als individus expressar la seua veu i comprometre's en una dinàmica cultural activa a la ciutat.

 

Per a què serveix?

Les dades recollides a través de la plataforma ens permeten:

  • Investigar els impactes de la cultura en els individus: analitzar les similituds i diferències segons les diferents activitats artístiques; analitzar les reaccions de cada segment específic de públic; desenvolupar una investigació comparativa sobre els usos i pràctiques culturals en diferents comunitats i territoris; estudiar la participació cultural des d'una perspectiva de gènere.
  • Donar informació a les persones que programen esdeveniments culturals per a millorar el coneixement sobre les audiències que participen en els seus actes.
  • Ajustar millor l'encaix entre oferta i demanda d'esdeveniments culturals.
  • Crear una xarxa social de persones que participen en la vida cultural de la comunitat per a millorar la qualitat i la intensitat de les experiències culturals.

Antecedents

L'avaluació d'esdeveniments culturals, de manera generalitzada, ha consistit en el judici de crítics que publiquen en espais més o menys especialitzats. També s'ha fet ús del nombre de persones assistents a l'esdeveniment cultural per a avaluar l'impacte, sota el supòsit que tot aquell que haja assistit ha rebut el mateix impacte i nivell d'interés similars, mostrant nivells de satisfacció idèntics, o que afecta de manera similar en termes de recomanació, fidelitat i repetició cap a l'esdeveniment. Aquestes estratègies insuficients de coneixement de les audiències, suposa una escassa informació real sobre els impactes generats per l'assistència dels usuaris a esdeveniments culturals, per la qual cosa les decisions de les persones implicades (en el camp de la creació i/o la gestió i programació) resulten d'escassa qualitat tècnica i poden provocar ineficiències, problemes d'inclusió i falta de compliment dels objectius. Au Cultura presenta un enfocament global per a mesurar l'impacte de la participació cultural i el comportament dels usuaris de la cultura, combinant els enfoques sociopsicològic i econòmic. El model combina tècniques d'avaluació contingent amb l'anàlisi de les característiques individuals i la percepció de les experiències culturals per a avaluar els impactes de la participació cultural en els individus. L'objectiu d'aquest model és permetre una comprensió completa del comportament de l'individu en l'avaluació de l'experiència cultural. Aquest enfocament creuat permet superar algunes limitacions: la falta d'un enfocament de mesurament integral, que permeta produir una imatge panoràmica del consum i l'experiència cultural i la dificultat per a recollir dades quantitatives relatives a dimensió sociopsicològica amb l'enfocament de mesurament existent.

Com funciona?

La plataforma AU Culture s'articula en tres funcionalitats i mòduls diferents. El mòdul denominat Persona consisteix en un qüestionari de perfil que recull informació sociodemogràfica, interessos i hàbits culturals dels usuaris. En funció de les dades introduïdes en aquest apartat, l'usuari serà associat a un Cultotipo o un altre. El Cultotipo és un perfil cultural que defineix quin tipus de consumidor cultural és l'usuari. La definició del Cultotipo es basa en l'Anàlisi de Classes Latents. La part anomenada Esdeveniment mostra diversos esdeveniments que tenen lloc a la ciutat on l'usuari està geolocalitzat. L'aplicació es converteix en una agenda cultural virtual. Després d'haver participat en un esdeveniment concret, l'usuari podrà avaluar-lo a través del Qüestionari d'Avaluació. En aquesta part, la plataforma Au Culture presenta un enfocament integral per a mesurar els impactes individuals de la participació cultural i el comportament dels usuaris de la cultura, combinant enfoques sociopsicològics i econòmics. El model combina tècniques d'avaluació contingent amb l'anàlisi de la percepció de les experiències culturals per a avaluar els impactes cognitius, estètics, emotius i socials de la participació cultural. Finalment, l'usuari pot comparar els seus resultats amb els d'altres usuaris que hagen valorat el mateix esdeveniment.

Au Cultura és una eina amb voluntat de servei públic i sense ànim de lucre que l'ús del qual s'experimenta en col·laboració amb el Observatori Cultura de la Universitat de València i amb la Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana. La plataforma es provarà en diferents ciutats europees mitjançant el projecte europeu H2020 MESOC. La intenció és testar el prototip a València per a estendre el seu ús a la resta d'Europa.

Quines són les seues característiques?

  • inclou un enfocament integral en el marc de l'avaluació
  • proporciona dades quantitatives
  • no hi ha un procés de recollida de dades dominat per l'entrevistador
  • està orientada a l'usuari

AU_CULTUR és una aplicació dissenyada per Econcult i el desenvolupament de la qual ha sigut finançat per l'Agència Valenciana d'Innovació. En l'actualitat es troba en la fase de prototipado i s'està testant en el marc del projecte MESOC