Logo de la Universitat de València Logo Unitat d'Investigació en Economia de la Cultura i Turisme (ECONCULT) Logo del portal

Què oferim

1. PROJECTES.

En els ultims 15 anys hem aconseguit finançament tant de projectes competitius com de conveni de l'art. 83 per un valor aproximat als 2 milions d'euros, dels quals més de la meitat dels recursos provenien de convocatòries competitives en el marc europeu.
 

Disseny de projectes europeus competitius
Com unitat de recerca, en els ultims 10 anys ha participat en nombrosos projectes internacionals relacionats amb els efectes de les activitats culturals i creatives en els processos d'innovació social (SOSTENUTO), el paper dels espais a la creativitat (3C4Incubators), l'existència de models regionals de desenvolupament basats en els sectors culturals i creatius (CREATIVEMED) o en la identificació de pràctiques excel·lents en les polítiques culturals a l'àmbit urbà i regional (CULTURE FOR CITIES AND REGIONS). Participa o ha participat en projectes de mobilitat i intercanvi com EUROASIAN CREASPACE NETWORKING, o en el projecte de la convocatòria RISE TRANSMAKING, que té com a objectius establir una xarxa multilateral de personal de recerca i innovació actiu en els camps de les activitats artístiques basades en el lloc com un espai per crear narratives alternatives per a la renovació social, econòmica i democràtica. També cal destacar els projectes MED; OPEN DOORS i CREATIVEWEAR,  conclosos els ultims mesos
Més recentment Econcult ha aconseguit finançament per als projectes del programa MED CHEBEC sobre internacionalització dels sectors culturals i creatius, i per al projecte H2020 DESIGNSCAPES sobre el paper del disseny com a facilitador de la innovació urbana. El projecte més recent és el projecte H2020 MESOC, liderat per Econcult i que tracta de trobar maneres noves de mesurar l'impacte social de la cultura.

Tot i que amb menys èxit també hem participat en convocatòries de I+D nacionals i regionals desenvolupant projectes com ara INNOVA. Innovació, creativitat i cultura o ES_CCANVI.
 
També hem articulat una relació molt estable amb l'empresa consultora CULTURALINK que precisament a partir de la relació esmentada ha obert una seu al Parc Científic de la Universitat de València i amb la qual desenvolupem nombroses col·laboracions.

 

Disseny de projectes de recerca per a empreses i insitucions

En el marc dels convenis hem abordat diferents tipus de qüestions, que es poden agrupar en:

  1. DIMENSIÓ MACROECONÒMICA de les activitats culturals i creatives. La mètrica de les activitats culturals i creatives (El Valor Econòmic de la Cultura a la Regió de Múrcia) La causalitat entre sectors culturals i creatius i el desenvolupament (EKONOMIAZ). Els efectes dels sectors culturals i creatius i la renda per càpita, la productivitat, l'eficiència, la competitivitat global. (Projecte SOSTENUTO. La cultura com a factor d'innovació econòmica i social. Especificitats territorials. Models d'innovació basats en la cultura i la creativitat. (Projecte CreativeMed. Toolkit)
  2. DIMENSIÓ SECTORIAL I MESOECONÒMICA. Anàlisi sectorials. Les especificitats dels sectors culturals i creatius de mercat. Cultura i territori. Territoris Creatius
  3. DIMENSIÓ MICROECONÒMICA.. Comportament dels consumidors/participants/creadors. Estructura i funció de producció de les organitzacions/projectes empreses culturals i creatives. Espais per a la innovació la creativitat i la cultura.
  4. PER UNA NOVA ECONOMIA POLÍTICA PER A LA CULTURA, LA CREATIVITAT I LA INNOVACIÓ. Centralitat i transversalitat de les noves polítiques culturals. Cultura i sostenibilitat. Bones pràctiques de polítiques regionals i urbanes en la promoció de la cultura i la creativitat. De l'atenció a la difusió i l'accés a la cultura a l'accent sobre els processos de creació i producció. Treball en xarxa, mobilitat i internacionalització. Bretxes de gènere, bretxa digital. Mainstream i l'oportunitat dels discursos perifèrics. Nous instruments de política culturals i nous models de governança.

 

2. DISSENY DE PROCESSOS DE PLANIFICACIÓ CULTURAL.

Econcult ha desenvolupat, des de mitjans dels anys 90 del segle XX, un sòlid marc teòric per a l'anàlisi de les polítiques culturals, així com ferramentes per a la seua avaluació i seguiment. És per aixó que disposa de les ferramentes analítiques i estadístiques per a proposar en processos participats de propostes de política cultural a distints nivells territorials. Com a exemples d'aquestes capacitats es pot assenyalar que Econcult ha estat la responsable directa del programa de política cultural de la Generalitat Valenciana (2016-2020) Fes Cultura i participa també a la seua revisió arran de l'impacte de la COVID, en el programa Cultura per a la Recuperació. Però membres d'Econcult també ha participat en molts altres processos de planificació cultural al llarg de tot el territori nacional i d'Europa

 

3. ELABORACIÓ DE SISTEMES D'INDICADORS I TRACTAMENTE DE BASES DE DADES I D'ESTADÍSTIQUES CULTURALS

Une de les tasques a la que li hen dedicat més atenció i dedicació ha estat a l'elaboració de sistemes per a quantificar aspectes relacionats amb el sectors culturals i creatius.

Aquestes propostes inclouen

  1. El desenvolupament propi de software i aplicacions per la mesura dels comportaments dels consumidors culturals com l'aplicació AU Cultur
  2. Construcció de sistemes d'indicadors per a finalitats específiques com la Nueva Guia para la evaluación de las políticas culturales locales
  3. Elaborar sistemes de visualització de dades i quadres de comandament mitjançant programes com Tableau
  4. Elaborar i construir estadístiques sobre el sectors culturals i creatius tant a nivell regional com Europeu
  5. Construcció de models d'estimació d'mpactes socials o econòmics dels sectors culturals i creatius 

 

4. DISSENY I ACOMPANYAMENT PER A PROPOSTES D'ACCELERACIÓ I INTERNACIONALITZACIÓ DELS SECTORS CULTURALS

Econcult s'ofereix com a unitat especialitzada per fer front a les necessitats d'acceleració dels sectors culturals i creatius. Amb aquesta proposta, la nostra unitat té com a objectiu ajudar a les organitzacions econòmiques i professionals dels Sectors Culturals i Creatius a dissenyar i materialitzar el procés de consolidació d'empresa. L’esquema general de la proposta es presenta de manera sintetitzada al següent esquema i bàsicament tracta de dissenyar un procés coherent d’avaluació d'agents culturals amb potencialitat d'acceleració i d’internacionalitzar-se, identificar propostes de finançament i conformació de consorcis tant a nivell europeu com internacional, que acoblem amb el agents valencians i a partir d’ací, en funció de les carències o fortaleses, dissenyar un pla de formació, activació de connexions i un acompanyament tutoritzat per a la redacció i inserció en projectes internacionals.

 

En la dimensió formativa, partim de la detecció de necessitat  de les competències dels SCC generadores de valor, les quals s'observen en el següent mapa conceptual 

Potenciar competències en l'àmbit de les tècniques de gestió de les organitzacions, mitjançant la formació en gestió i finançament per a professionals, així com l'us d'eines tant tecnològiques com operacionals dirigides al control i planificació de recursos humans, condicions laborals i fiscalitat per a millorar l'eficiència de les organitzacions.

Mòduls formatius

  • Competències en l'àmbit de les tècniques de gestió de les organitzacions:
  • Formació en gestió i finançament per a professionals de sectors culturals i creatius.
  • Competències en tècniques operacionals per al control i planificació de recursos humans, condicions laborals i fiscalitat.
  • Ús d'eines analítiques i tecnològiques per a millorar l'eficiència de les organitzacions.
  • Millora d'habilitats en disseny i implementació de projectes i accés a recursos públics i projectes internacionals.
  • Competències en l'àmbit de la internacionalització:
  • Necessitat d'exportació i comerç internacional per a sectors culturals i creatius.
  • Creixement de l'economia creativa i la importància de l'economia del coneixement.
  • Requeriment de finançament, coneixement de mercats receptors i capacitats internes per a la internacionalització.
  • Competències relacionades amb l'àmbit de transformació digital:
  • Importància de la tecnologia digital en els sectors culturals i creatius.
  • Necessitat de competències creatives en sectors no creatius per a donar suport a la innovació.
  • Ús de tecnologies digitals per a generar nous serveis i models de negoci.
  • Competències en els processos de comunicació.
  • Necessitat de capacitats de comunicació tècnica i relacional en equips culturals.
  • Importància de la comunicació intercultural en projectes internacionals.
  • Competències en màrqueting, publicitat i comunicació digital per a fomentar la sostenibilitat de projectes culturals.
  • Competències en les relacions entre ciència, art i cultura:
  • Importància de la col·laboració entre ciència i art per a estimular la innovació.
  • Diferents formes de col·laboració entre ciències i arts, com a recerca conjunta o visualització científica a través de l'art.
  • Competències en la generació i la gestió de la innovació:
  • Reconeixement de la creativitat i el disseny com a elements clau en el procés d'innovació.
  • Importància de la formació en innovació i creativitat per a maximitzar l'eficiència en organitzacions culturals.
  • Competències en els nous espais de mediació:
  • La mediació cultural com a procés de construcció de ponts entre reptes culturals i socials.
  • Habilitats en anàlisis de mercat i consumidor per a entendre les necessitats del públic digital.
  • Importància de la mediació cultural en la interacció personal, aprenentatge i compromís ciutadà.
  • Competències en l'àmbit de la transdisciplinarietat:
  • Convergència entre activitats culturals i creatives relacionades amb la salut, educació o inclusió social.
  • Noves cadenes de valor emergents que requereixen habilitats transdisciplinàries.
  • Nínxols emergents amb demandes globals que poden estabilitzar el treball per projecte en sectors culturals i creatius.