Presentem l'article ‘Els continguts escolars i la idealització del medi rural. Manuals escolars i sentit comú en la definició de l'espai rural.’ realitzat per Diego García Monteagudo, Professor Permanent Laboral de la Universitat de València i membre d'este grup d'investigació.
Este article està publicat en la Revista Electrònica de Recursos en Internet sobre Geografia i Ciències Socials Ar@cne.
Resum: La representació social és una teoria que ha tingut aplicació a la ruralitat i estructura el pensament social a partir dels diàlegs entre el coneixement científic i el coneixement de sentit comú e incideix en les decisions que es prenen en la vida social. La geografia rural acadèmica i altres ciències socials han desenvolupat estudis sobre la realitat dels espais rurals, els seus canvis i problemàtiques, mentre que el coneixement de sentit comú penetra a la geografia escolar amb una idealització palesa dels continguts de la ruralitat. Aquest coneixement de sentit comú és el que exerceix més influència en la representació social de la ruralitat, manifestant-se en les opinions i actituds de l'alumnat. L'aplicació de mètodes de recerca mixtos ha revelat l'estructura i el significat de la representació dels espais rurals entre una mostra de 581 estudiants d'educació secundària de tres àrees (rurals, periurbanes i urbanes) de la província de València. El contingut dels llibres de text i les estratègies docents del professorat mostren l’ancoratge en la idealització dels espais rurals, d’acord a la gradació d’unes cosmovisions de la ruralitat que graduen la comprensió dels espais rurals a partir de l’estructura social del espai geogràfic.