Logo de la Universitat de València Logo Grup de Recerca i d'Innovació en Educació Geogràfica i Històrica (SOCIAL(S)) Logo del portal

Línies d'investigació

  • La formació docent des de la investigació acadèmica. La formació del professorat és un eix essencial de tot sistema educatiu. La millora contínua dels processos i experiències formatives dels docents és primordial si es pretén que aquests siguen educadors reflexius conscients del paper que pot jugar l'aprenentatge de les Ciències Socials alhora que l'alumnat exercisca la ciutadania democràtica. Aquesta línia d'investigació s'ocupa d'investigar la identitat dels/les docents en els seus contextos històrics, la formació inicial i formació permanent i el Gènere i coeducació en la formació del professorat.
  •  Materials curriculars i metodologies docents. Els llibres de text, els recursos tecnològics digitals, els treballs de camp, complementats amb diferents metodologies docents, són eines i estratègies que s'utilitzen amb diferents finalitats en les activitats escolars. Aquests mateixos recursos es poden transformar en fonts documentals de les investigacions en Didàctica de les Ciències Socials. En aquesta línia de treball desenvolupem les activitats relacionades amb l'anàlisi de materials curriculars, normatives legals, proves externes, propostes d'innovació curricular, especialment el concernent a projectes curriculars. Juntament amb això es presta especial atenció a l'estudi de la tecnologia educativa i la didàctica de les ciències socials atesa la metodologia docent feta servir, els recursos presents a les aules i les pedagogies i significats ocults inserits en aquesta realitat pròpia del segle XXI.
  • Representacions socials i identitats (gènere, nació i interculturalitat. Les identitats (individuals i col·lectives) són molt complexes de definir. D'una banda, representen “un conjunt de trets propis d'un individu o d'una col·lectivitat que els caracteritza enfront dels altres”, però també la “consciència que una persona té de ser ella mateixa i diferent de les altres”. En aquest sentit aquesta línia d'investigació insisteix en l'aprenentatge escolar com a marc configurador de les identitats i les representacions socials, més enllà del sentit comú reproduït socialment i expressat en els mitjans de comunicació. Per a això, es té en compte la dimensió històric-cultural de les disciplines escolars i la tendència a naturalitzar determinats continguts, pràctiques i usos que dificulten la innovació.
  • Educació socioambiental i didàctica del patrimoni: del local al global. La comprensió de problemes socials i ambientals complexos requereix una aproximació interdisciplinària a l'estudi de la geografia, la història i la història de l'art, integrant perspectives patrimonials i de sostenibilitat. Això implica també una aproximació a la cultura dels llocs per a valorar el perquè de la selecció i conservació de determinades restes o entorns que, d'un mode o un altre, poden ser presents en l'àmbit escolar (museus, llocs arqueològics, parcs naturals, monuments, celebracions o festivitats, etc.). La cerca de la interdisciplinarietat aborda conceptes transversals com la sostenibilitat.