Els llibres de text, els recursos tecnològics digitals, els treballs de camp, complementats amb diferents metodologies docents, són eines i estratègies que s'utilitzen amb diferents finalitats en les activitats escolars. Aquests mateixos recursos es poden transformar en fonts documentals de les investigacions en Didàctica de les Ciències Socials:
- Anàlisi dels diferents materials curriculars emprats en la Didàctica de les Ciències Socials, des dels llibres de text passant pels materials digitals i altres recursos. Aquesta anàlisi atén la seua composició, utilització i orientació didàctica.
- Desenvolupament del pensament històric i geogràfic en diferents materials curriculars a partir de l'anàlisi dels elements textuals, les imatges o les activitats o tasques realitzades en el procés d'aprenentatge.
- L'anàlisi dels materials curriculars des d'enfocaments inclusius i de respecte a la diferència (perspectives de gènere, intercultural, postcolonial, etc.). La necessitat de crear nous materials que incloguen i visibilitzen a les dones, els colonitzats, els exclosos, etc. des de les Ciències Socials.
- Estudi de la tecnologia educativa i la Didàctica de les Ciències Socials atesa la metodologia docent feta servir, els recursos presents a les aules i les pedagogies i significats ocults inserits en aquesta realitat pròpia del segle XXI.
- Produccions escolars (quaderns, memòries docents, dossiers, revistes escolars…) que ens permeten conéixer com s'ha construït el saber escolar en un determinat moment i lloc. Els mitjans de comunicació de masses i les seues implicacions escolars, tant en els relats històrics com en la percepció dels espais geogràfics.
- Els projectes educatius i la seua incidència escolar.
- Les metodologies docents i els models d'Unitats Didàctiques que promouen. Implicacions de les diferents metodologies i pedagogies actives en el desenvolupament del pensament històric i geogràfic de l'alumnat (empatia, imaginació històrica, geolocalització…)
- L'avaluació en el context de la praxi escolar. Influència de les proves externes en la comparativa internacional.