La metodologia de l'Observatori combina enfocaments quantitatius, qualitatius i mixtos per a oferir una visió integral dels consums i pràctiques culturals en la Comunitat Valenciana.
Este disseny metodològic permet analitzar tant els patrons mesurables de comportament cultural com els significats, percepcions i experiències que els acompanyen.
1. Quantitatiu
L'enfocament quantitatiu permetrà mesurar els nivells de participació, freqüència de consum i accés cultural mitjançant instruments estadístics i digitals.
- Enquestes representatives sobre consum i participació cultural.
- Anàlisi de Big data i dades digitals vinculades a comportaments culturals en línia.
- Estudis longitudinals que registren l'evolució de les pràctiques culturals i l'impacte de les polítiques públiques.
2. Qualitatiu
L'enfocament qualitatiu aprofundix en els significats que els ciutadans i agents culturals atribuïxen a les seues pràctiques i experiències.
- Entrevistes en profunditat amb actors clau (gestors, artistes, responsables institucionals, ciutadans).
- Grups focals amb segments diversos de la població (jóvens, adults majors, migrants, població rural, urbana).
- Observació participant en esdeveniments i espais culturals.
- Anàlisi de narratives i discursos en mitjans de comunicació i xarxes socials.
3. Integració mixta
La integració metodològica assegura que les dades quantitatives i qualitatives es complementen, oferint resultats més sòlids i contextualitzats.
- Disseny coordinat d'investigació, amb instruments alineats.
- Anàlisi seqüencial, on les troballes quantitatives orienten les exploracions qualitatives.
- Triangulació de resultats per a garantir coherència i profunditat interpretativa.
