Logo UVLogo UJIMaster Universitari en etica i Democracia Logo del portal

SUPERVISIÓ

Respecte a la supervisió de tesi, els alumnes estaran subjectes a la normativa establida en el Reial decret 99/2011, de 28 de gener, pel qual es regulen els ensenyaments oficials de doctorat.

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix respecte a la supervisió de tesi:

Article 3. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat

1. La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat és la responsable de la programació, coordinació i supervisió acadèmica i docent de les activitats del programa.

4. La Comissió Acadèmica del Programa té les següents competències:

a) Proposar a l'Escola de Doctorat la relació de possibles doctors o doctores per a la tutorització i direcció de tesi doctoral, així com línies d'investigació que s'ofereixen.

b) Proposar l'admissió en el programa de doctorat.

c) Assignar a cada doctorand o doctoranda l'o els directors o directores de la tesi doctoral i els tutors o tutores de la tesi doctoral, així com aprovar la seua modificació de forma motivada.

d) Fer públic els procediments que consideren oportuns a fi de garantir la qualitat de les tesis doctorals tant en la seua elaboració com en el procés d'avaluació, abans del seu depòsit.

e) Avaluar anualment el document d'activitats personalitzat i el pla d'investigació del doctorand o doctoranda.

f) A l'efecte d'atorgar la menció internacional en el títol de Doctor, autoritzar l'estada i les activitats realitzades en un altre Estat, siga en una institució d'ensenyament superior o en una institució d'investigació.

g) Totes aquelles altres competències necessàries per al correcte desenvolupament de les seues funcions.

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admés i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

2. Correspon al tutor o tutora vetlar per la interacció del doctorand o doctoranda amb la Comissió Acadèmica i, en particular:

a) responsabilitzar-se de l'adequació de la formació i de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda d'acord amb el programa;

b) orientar l'estudiant en l'elecció dels cursos, seminaris o altres activitats no reglades dirigides a la formació investigadora.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor. Aquesta assignació podrà recaure en qualsevol doctor o doctora amb experiència investigadora degudament acreditada i amb independència de la universitat, centre o institució en què preste els seus serveis. Una tesi doctoral pot ser codirigida com a màxim per tres doctors o doctores.

2.Cap doctor o doctora de la Universitat de València podrà dirigir o codirigir més de 10 tesis doctorals alhora.

3. El director o directora podrà renunciar a les tasques d'adreça de l'estudiant mitjançant escrit de renúncia motivat presentat a la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, la qual, si escau, resoldrà la sol·licitud i procedirà al nomenament d'un altre director o directora per a continuar el doctorat.

4. La Comissió Acadèmica podrà modificar, amb audiència del doctorand o doctoranda i dels directors i directores, i, sempre que concórreguen raons justificades, el nomenament del director o directora de tesi doctoral en qualsevol moment de la realització de la tesi.

5. La normativa general de la Universitat de València que regula l'activitat del professorat establirà l'equivalència en crèdits la funció de tutorització i de direcció de tesi doctoral.

Així mateix estableix en el seu article 9 que la Universitat de València podrà formalitzar convenis amb universitats estrangeres per a la realització de tesis doctorals en règim de cotutela. En aquest cas els doctorands i doctorandes faran els seus treballs de la tesi sota el control i la responsabilitat d'almenys un director o directora de tesi de cadascuna de les Universitats signants del conveni.

En el cas de la Universitat Jaume I, els Articles 9 i 10. de la Normativa dels Estudis de Doctorat, regulats pel RD 99/2011 (Aprovada pel Consell de Govern núm. 19 de 26 de gener de 2012) regula la tutorització de tesis doctorals:

Article 9. Tutor de les activitats del doctorand

El Tutor és el responsable de l'adequació de la formació i de l'activitat investigadora als principis dels programes de doctorat.

La Comissió Acadèmica, una vegada admés el doctorand en el Programa de Doctorat, li assignarà un tutor. Aquesta assignació podrà recaure sobre qualsevol doctor del Programa de Doctorat amb acreditada experiència investigadora.

Les tasques d'orientació i seguiment de les activitats del doctorand, seran assumides pel tutor, que vetlarà per la interacció del doctorand amb la Comissió Acadèmica. Referent a això, el tutor emetrà un informe anual sobre el Pla d'Investigació, que s'incorporarà al Document d'Activitats del doctorand.

La Comissió Acadèmica podrà modificar el nomenament de Tutor de tesi per motius justificats, sentits el doctorand i el Tutor.

El Tutor coincidirà, sempre que siga possible, amb el Director de la tesi.

Article 10. Director de la tesi doctoral

El director de tesi doctoral és el màxim responsable de la conducció del conjunt de les tasques d'investigació del doctorand.

La Comissió Acadèmica, en el termini màxim de sis mesos des de la matriculació del doctorand en el Programa de Doctorat, li assignarà un Director de tesi. Aquesta assignació podrà recaure sobre qualsevol doctor espanyol o estranger, amb experiència investigadora acreditada, amb independència de la universitat o institució en què preste els seus serveis.

El director de tesi s'ha de responsabilitzar de la coherència i idoneïtat de les activitats de formació, de l'impacte i novetat en el seu camp, de la temàtica de la tesi doctoral i de la guia en la planificació i la seua adequació, si és el cas, a la d'altres projectes i activitats on s'inscriga el doctorand.

La tesi podrà ser codirigida per altres doctors quan concórreguen raons d'índole acadèmic, com pot ser el cas de la interdisciplinarietat temàtica o els programes desenvolupats en col·laboració nacional o internacional, prèvia autorització de la comissió acadèmica.

Les tasques de direcció en l'elaboració de la tesi doctoral pel doctorand, així com la planificació i adequació de les seues activitats de formació, seran assumides pel Director de tesi. Referent a això, el Director de tesi emetrà un informe anual sobre el Pla d'Investigació, que s'incorporarà al Document d'Activitats del doctorand.

La Comissió Acadèmica podrà modificar el nomenament de Director o codirector de tesi per motius justificats, sentits el doctorand i el Director o codirectors.

La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, que estarà composta per un president, un secretari i tres vocals, que hauran de ser doctors i professors del'àrea de filosofia moral, i comptarà amb representació de les dues universitats participants en el programa, serà l'encarregada de l'assignació de Tutor i Director de Tesi al Doctorand, i vetlarà per l'existència de “bones pràctiques” en aquestes labores de supervisió i direcció La Comissió fomentarà la direcció de Tesis doctorals per part dels professors/investigadors de les estructures d'investigació participants en el Programa, ateses les preferències manifestades pels alumnes sobre les línies d'investigació en les quals desenvolupe la seua Tesi, la igualtat d'oportunitats entre els investigadors i la disponibilitat d'aquests.

La Universitat de València disposa d'un “Document de Compromís Doctoral” aprovat per la Subcomissió de Doctorat de data 17 d'octubre de 2011, en el qual es defineix els drets i els deures respectius i els compromisos recíprocs dels membres signants amb la finalitat d'assegurar la consecució dels objectius definits en el Programa durant el període d'elaboració de la tesi doctoral, i el signant del document de compromís doctoral.

En síntesi en aquest document s'estableixen:

· Compromisos recíprocs en l'establiment d'una col·laboració mútua.

· Es defineixen les obligacions i dedicació del director de la Tesi: compromís de regularitat, motivació d'iniciatives autònomes , caràcter original i innovador del projecte i coherent amb la Línia d'investigació

· Obligacions i dedicació del Doctorand: Informar el Director regularment sobre l'evolució del treball, dels seus resultats i compromís de seguir les observacions que li faça el Director

· Confidencialitat amb les dades i informacions que pogueren tindre tal caràcter que se li proporcionen i compromis de utilitzar la informació per als fins corresponents, Règim de Propietat Intel·lectual, reconeixent-se-li al doctorand els drets de propietat intel·lectual o industrial que li corresponguen d'acord amb la legislació vigent,

· Resolució de conflictes, en els quals el Coordinador del Programa de Doctorat haurà d'actuar de mediador.

· Vigència del document, des de la seua signatura fins a la lectura de la Tesi, preveient altres causes d'extinció.

El present Programa que es presenta a avaluació integra el document descrit, així com promourà l'elaboració d'una Guia d'aquest tipus en benefici de la Comunitat acadèmica.

La Comissió fomentarà la direcció de tesis doctorals per part dels professors/investigadors de les estructures d'investigació participants en el programa, ateses les preferències manifestades pels alumnes sobre les línies d'investigació en les quals desenvolupar la seua tesi, la igualtat d'oportunitats entre els investigadors i la disponibilitat d'aquests.

Les labors de tutorització del doctorand i de direcció de tesi són reconegudes com a part de la dedicació docent i investigadora del professorat tal com es va aprovar en el Consell de Govern de la Universitat del 30 d'octubre de 2012 es reconeixen 20 hores per cada lectura de tesi o 30 en cas de ser doctorat internacional, podent sol·licitar-se en els dos cursos següents a la lectura de tesi, quan hi haja codirecció es repartirà entre els/les diferents directors/as.

Així mateix, la Comissió facilitarà la supervisió múltiple en aquells casos justificats acadèmicament, com poden ser codirecció de tesi per part d'un director experimentat i un director novell, o la cotutela de tesi en ínies d'investigació interdisciplinàries.

S'impulsarà la col·laboració amb altres universitats i centres d'investigació internacionals en l'àmbit del doctorat, afavorint la codirecció de tesi per part d'experts externs de reconegut prestigi.

De fet, des de la Comissió Acadèmica es promou activament la presència d'experts internacionals en les comissions de seguiment, informes previs i en els tribunals de tesis. Aquesta presència és ja requerida per la normativa existent en la UV sobre els requisits per a la defensa i presentació de la tesi doctoral, que han d'emetre informes favorables previs a la lectura de la tesi.

Així mateix, la regulació existent sobre composició de tribunals de tesis internacionals exigeix la participació de membres del tribunal procedents d'institucions estrangeres.

El desenvolupament dels programes de doctorat tant a la Universitat de València com a la Universitat Jaume I ve afavorit per la col·laboració d'institucions externes (universitats, centres d'investigació i empreses) que són aliades en la investigació que desenvolupa el professorat responsable de la direcció de les tesis doctorals. Així, el professorat participa en diversos projectes d'investigació de caràcter internacional i -com s'esmenta en l'apartat de col·laboracions- es mantenen col·laboracions amb professors i investigadors d'un ampli nombre d'universitats, la qual cosa facilita la mobilitat dels estudiants adscrits al programa i la internacionalització d'aquest.

D'altra banda, diversos professors del programa formen part de comités editorials, són editors o editors associats de revistes internacionals, de comités directius d'associacions científiques de caràcter internacional i han sigut convidats a impartir docència en programes de doctorat i màster i a realitzar estades d'investigació en diverses universitats internacionals.

Així mateix, a través de la col·laboració amb la Fundació Étnos es desenvolupen estratègies per a disseminar els resultats obtinguts entre les més de 200 empreses, organitzacions i professionals que en ella s'integren, per a assegurar l'adequada transferència dels resultats de la investigació als agents i institucions implicats i a la societat en general.

Les dades dels últims cinc anys reflecteixen que l'aproximadament la meitat de els/as doctores/as formats/as han realitzat una estada en un centre internacional d'investigació, i l'expectativa en el futur del programa de doctorat és augmentar aquest percentatge.

Així, d'entre les tesis defensades en els últims dos anys (incloent el present curs acadèmic), podem reflectir les següents estades realitzades en llaures a l'obtenció de la menció Internacional: Università di Bologna -Itàlia (Patrici Calvo), Universitat Catòlica de Pilotes - Brasil (Dilnea Tabares), Institut für Philosophie de la Goethe-Universität - Frankfurt - Alemanya (Joaquín Gil), Uehiro Centre for Practical Ethics -Oxford - Regne Unit (Brega De Botiga), Universitat Antonio Ruiz de Montoya - Perú (Francisco Merino), Centre d'Investigació Social Avançada de Querétaro - Mèxic (Javier d'Haro), Universitat Austral de Xile (Jorge Araya), Universitat de la República (Helena Modzelewski), Universitat Javeriana de Bogotà – Colòmbia (Liliana Robledo).

El programa té previst que un mínim del 50% de l'alumnat a temps complet i un 25% de l'alumnat a temps parcial del programa puga realitzar una estada durant la seua formació i obtinga la menció internacional, encara que aquesta quota dependrà dels recursos externs i bosses de viatge disponibles. Aquestes estades es realitzaran sota la modalitat de cotutela. De els/as estudiant que realitzen una estada en centre estranger, s'espera que la major part realitze la tesi doctoral amb menció internacional.

A fi de promoure la realització d'estades, a aquells/as estudiants que es troben en últim curs i que encara no hagen realitzat una estada se'ls sol·licitarà que proposen un pla. El document amb el pla per a mobilitat s'annexarà al pla d'investigació i document d'activitats per a la seua aprovació per la Comissió Acadèmica. D'aquesta manera es pretén fomentar la realització d'estades i afavorir la competició pels recursos econòmics disponibles. De manera excepcional, en cas de no estar prevista la seua realització, el/la estudiant inclourà una motivació que s'adjuntarà al pla d'investigació i document d'activitats per a la seua avaluació per part de la Comissió Acadèmica.

La Comissió Acadèmica del Programa autoritzarà l'estada i les activitats realitzades en una institució d'ensenyament superior internacional o en un centre d'investigació internacional.

A més, indicarà si aquestes activitats es consideren adequades a fi d'atorgar la menció internacional del títol de doctor. Per a això, el doctorand/a haurà de presentar la seua sol·licitud davant la Comissió Acadèmica del Programa amb el vistiplau del director/a i tutor/a de la tesi amb un termini mínim de quinze dies d'antelació a l'inici de l'estada.

SEGUIMENT DEL DOCTORAND

El Reglament d'Estudis de Doctorat, aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València ACGUV 206/2017, de 25 de juliol, modificat per ACGUV/2018, de 10 de juliol, estableix el següent procediment en els diferents articles que s'especifiquen:

Article 4. Els tutors o tutores de tesi doctoral

1. Una vegada admés i matriculat en el programa de doctorat, a tots els doctorands i doctorandes els serà assignat per part de la corresponent Comissió Acadèmica, en el termini de tres mesos, un tutor o tutora, que serà un doctor o doctora amb acreditada experiència investigadora, lligat a la unitat o escola que organitze el programa.

Article 5. La direcció de les tesis doctorals

1. La Comissió Acadèmica responsable del programa assignarà a cada doctorand o doctoranda, en el termini màxim de tres mesos des de la seua matrícula, un director o directora de la tesi doctoral, que podrà ser coincident o no amb la persona designada com a tutor.

Article 6. Document de compromís doctoral

Amb posterioritat a la formalització de la matrícula per primera vegada, el doctorand o doctoranda, la Universitat, el seu tutor o tutora, si escau, i el seu director o directora hauran de subscriure de manera conjunta el compromís doctoral, relatiu, entre altres qüestions, al procediment de resolució de conflictes que es puguen plantejar, els aspectes referits a la propietat intel·lectual o industrial i, en general, a les funcions de supervisió de l'activitat investigadora del doctorand o doctoranda.

Article 7. Document d'activitats i pla d'investigació dels estudiants de doctorat

1. Una vegada matriculat per primera vegada es materialitzarà per a cada doctorand o doctoranda el document d'activitats personalitzat, on es registraran totes les activitats d'interés per al desenvolupament del doctorand o doctoranda, així com del desenvolupament de la tesi de doctorat, amb la finalitat de la revisió pel tutor o tutora i el director o directora de tesi i la seua avaluació per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat corresponent.

2. Abans que finalitze el primer any el doctorand o doctoranda elaborarà un pla d'investigació, avalat pel tutor o tutora i el director o directora; aquest pla haurà d'incloure la metodologia i els objectius, els mitjans i la planificació temporal, així com l'informe favorable de la Comissió d'Ètica en Investigació Experimental de la Universitat de València en els casos assenyalats.

Aquest pla es podrà millorar al llarg de la seua permanència en el programa de doctorat i haurà de ser avalat pel tutor o tutora i pel director o directora.

3. Seran objecte d'avaluació per la Comissió d'Ètica els plans d'investigació que incloguen l'experimentació amb humans o amb mostres biològiques humanes, l'experimentació animal i la utilització d'agents biològics patògens o organismes modificats genèticament.

4. Anualment la Comissió Acadèmica del Programa avaluarà el pla d'investigació i el document d'activitats juntament amb els informes que hauran d'emetre el tutor o tutora i el director o directora. L'avaluació positiva serà requisit per a poder continuar en el programa. En cas d'avaluació negativa, que haurà de ser motivada, el doctorand o doctoranda haurà de ser novament avaluat en el termini de sis mesos, per a això haurà d'elaborar un nou pla d'investigació.

Si es produeix una nova avaluació negativa, es donarà de baixa definitivament al doctorand o doctoranda. Contra aquestes resolucions, que no esgoten la via administrativa, l'interessat podrà interposar recurs d'alçada, que resoldrà, previ informe de l'Escola de Doctorat, el rector o persona en qui delegue.

5. Per a la matrícula dels anys successius serà necessari un informe favorable d'aquest document d'activitats