|
BAÑON CASTELLON, MARIA DOLORES PDI-Ajudant Doctor/A |
|
|
Biography
|
|
[Biography, english version]
|
|
PDI-Ajudant Doctor/A |
Dpto. Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, Despacho S6
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación
Av. de Blasco Ibáñez, 32, 46010 València, Valencia dafne.calvo@uv.es |
|
Biography
|
|
Dafne Calvo holds a PhD in Communication from the University of Valladolid and is currently an Assistant Professor at the Universitat de València, Spain. She has conducted research stays in several research centres and served as a guest professor at the Meritorious Autonomous University of Puebla, Mexico. She has participated in various national R&D projects, collaborating with universities such as the Complutense University of Madrid, Ramón Lull, and the University Charles III in Madrid. Her research has been funded by (among others) the Banco Sabadell Foundation and the Ibero-American Graduate University Association. In addition to her academic work, she collaborates with various journalistic productions, meetings, and dissemination events. Her research interests are focused on political participation, digital communication, and free culture.
|
|
PDI-Ajudant Doctor/A |
Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, Despacho 28 51097 lorena.cano@uv.es |
|
Biography
|
|
Lorena Cano-Orón is Assistant Professor at the University of Valencia. She is a PhD in Communication and Interculturality with an International Mention (2019) from the University of Valencia. In 2013 she graduated in Audiovisual Communication (UV), obtaining the Extraordinary Grade Award. She has completed the Master's Degree in Research in Communication and Journalism at the Autonomous University of Barcelona (2014) and the Master's Degree in Interculturality, Communication and European Studies at the University of Valencia (2015). Her lines of research are oriented towards the study of content flows in social networks -in the field of health and political communication-, as well as the study of privacy and the effects of new technologies from a technopolitical perspective. She is a member of two stable research teams (Mediaflows and ScienceFlows) and the editor of the academic journal Dígitos. Revista de Comunicación Digital.
Papers
- Cano-Orón, L., & Ruiz, C. (2023). Medicina complementaria y alternativa en Youtube: un estudio exploratorio de las comunidades de creadores de contenidos. Contratexto, (39), 215-241. DOI
- Baviera, T.; Cano-Orón, L. & Calvo, D. (2023): Tailored Messages in the Feed? Political Microtargeting on Facebook during the 2019 General Elections in Spain. Journal of Political Marketing. DOI
- Cano-Orón, L., & Lopera-Pareja, E. H. (2023). Media and Science Policy: Who Influences Whom Regarding Complementary and Alternative Medicines Regulation. The International Journal of Press/Politics,28(3) 691–713. DOI
- Gamir-Ríos, J., & Cano-Orón, L. (2022). Characteristics of the Spanish podcast sphere. Between democratization and commercial logic. Profesional De La información, 31(5). DOI
- Omena, J. J.; Cano-Orón, L.; Gobbo, B. & Flores, A. M. (2022). What are data sprints for?. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 8: 9-30. DOI
- Gamir-Ríos, J.; Cano-Orón, L. & Baviera, T. (2022). Análisis del aumento de seguidores y de la presencia multiplataforma de la clase política en Facebook, Twitter e Instagram en campañas electorales (2011-2019). Fonseca. Journal of Communication, 24, 211-231. DOI
- Calvo, D.; Cano-Orón, L. & Llorca- Abad, G. (2022). COVID-19 vaccine disinformation on YouTube: Analysis of a viewing network. Communication & Society, 35(2), 223-238. DOI
- Gamir-Ríos, J; Cano-Orón, L.; Fenoll, V. & Iranzo-Cabrera, M. (2022). Evolución de la comunicación política digital (2011-2019): o caso de los blogs, declive de Facebook, generalización de Twitter y popularización de Instagram. Observatorio (OBS*) Journal, 16(1), 90-115. DOI
- Gamir-Ríos, J.; Cano-Orón, L. & Lava-Santos, D. (2022). De la localización a la movilización. Evolución del uso electoral de Instagram en España de 2015 a 2019. Revista de Comunicación, 21(1),159-179. DOI
- Cano-Orón, L.; Calvo, D.; Llorca-Abad, G. & Mestre-Pérez, R. (2021). Media crisis and disinformation: the participation of digital newspapers in the dissemination of a denialist hoax. Profesional de la información, 30(4), e300412. DOI
- Díez-Garrido, M., Renedo Farpón, C., & Cano-Orón, L. (2021). La desinformación en las redes de mensajería instantánea. Estudio de las fake news en los canales relacionados con la ultraderecha española en Telegram. Miguel Hernández Communication Journal, 12, 467-489. DOI
- Calvo, D., Cano-Orón, L., & Baviera, T. (2021). Global Spaces for Local Politics: An Exploratory Analysis of Facebook Ads in Spanish Election Campaigns. Social Sciences, 10(7), 271. DOI
- Cano-Orón, L., Calvo, D., López García, G., & Baviera, T. (2021). Disinformation in Facebook Ads in the 2019 Spanish General Election Campaigns. Media and Communication, 9(1), 217-228. DOI
- Lopera-Pareja, E. H., & Cano-Orón, L. (2021). Media’s portrayal of CAM: Exploring 40 years of narratives and meanings in public discourse. Journalism. DOI
- Moreno-Castro, C., Vengut-Climent, E., Cano-Orón, L., & Mendoza-Poudereux, I. (2021). Exploratory study of the hoaxes spread via WhatsApp in Spain to prevent and/or cure COVID-19. Gaceta Sanitaria, 35(6), 534-541. DOI
- Peris Blanes, À., López García, G., Cano-Orón, L., & Fenoll, V. (2020). Mediatización y mítines durante la campaña a las elecciones autonómicas valencianas de 2019: entre la «lógica mediática» y la «lógica política». Debats. Revista de cultura, poder i societat, 134(1), 53-70. Available here
- Calvo, D., Cano-Orón, L., & Esteban, A. (2020). Materiales y evaluación del nivel de alfabetización para el reconocimiento de bots sociales en contextos de desinformación política. Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 18(2), 111-137. Available here
- Cano-Orón, L., Vengut-Climent, E., & Moreno-Castro, C. (2020). Mental health images on the Internet: A Facebook and digital media content analysis in Spanish. Revista Prisma Social, (29), 240-259. Available here
- Cano-Orón, L., Mendoza-Poudereux, I. & Moreno-Castro, C. (2019). ‘The rise of skepticism in Spanish political and digital media contexts’. JCOM 18(03), A01. DOI
- Cano-Orón, L. & Portalés-Oliva, M. (2019). Valoración y confianza de los espectadores de los programas de salud de TVE. Arbor, 195 (793): a520. DOI
- Cano-Orón, L. (2019). A Twitter campaign against pseudoscience: The sceptical discourse on complementary therapies in Spain. Public Understanding of Science, 28(6), 679-695. DOI
- Fenoll, V. & Cano-Orón, L. (2019). Communicative differences between emergent and traditional parties: An analysis of Facebook posts from Spain’s 2015 general election campaign. Zer, 24(46) 37-51. Available here
- Cano-Orón, L. (2019). “Dr. Google, what can you tell me about homeopathy? Comparative study of the top10 websites in the United States, United Kingdom, France, Mexico and Spain”. El profesional de la información, 28(2), e280213. Available here
- Cano-Orón, L., Mendoza-Poudereux, I. & Moreno-Castro, C. (2018). Perfil sociodemográfico del usuario de la homeopatía en España. Atención Primaria, 51(8), 499-505. DOI
- Zurbano-Berenguer, B., Cano-Orón, L. & Liberia Vayá, I. (2018). Gender Studies in Communication Research: A Longitudinal Analysis of Scientific Papers Published in Spanish Journals Indexed in the Journal Citation Reports (JCR) and the SCImago Journal Rank (SJR) (1988–2017). Journal of Research in Gender Studies 8(2): 169–200. Available here
- Cano-Orón, L. & Llorca-Abad, G. (2018). La configuración invisible del espacio digital: el caso de Facebook. Observatorio (OBS*) Journal, 12(3): 106-121. Available here
- Cano-Orón, L. & Moreno. C. (2017). Las terapias no convencionales en la campaña de las elecciones generales de 2015. Revista de Comunicación y Salud, 7, 29-47. Available here
- Peris Blanes, À.; Baviera Puig, T. & Cano-Orón, L. (2017). Political marketing through infotainment TV programs: content analysis and emotional response on Twitter. Textual and Visual Media, 10, 103-116.
- Fenoll, V. & Cano-Orón, L. (2017). Citizen engagement on Spanish political parties’ Facebook pages: Analysis of the 2015 electoral campaign comments. Communication & Society, 30(4), 131-145. Available here
- Cano-Orón, L. & Llorca-Abad, G. (2017). Análisis del discurso oficial de la casa real en Twitter durante el periodo de abdicación del Rey Juan Carlos I y la coronación de Felipe VI. Perspectivas de la Comunicación, 10 (1), 29-54. Available here
- Baviera,T.; Peris, À. & Cano-Orón, L. (2019). Political candidates in infotainment programmes and their emotional effects on Twitter: an analysis of the 2015 Spanish general elections pre-campaign season. Contemporary Social Science, 14(1), 144-156 doi
- Cano-Orón, L.; Portalés Oliva, M. & Llorca-Abad, G. (2017). La divulgación de salud en la televisión pública: el caso de RTVE en 2016. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº14, pp. 201-228. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica y Universitat Jaume I. DOI: http://dx.doi. org/10.6035/2174-0992.2017.14.11
- Cano-Orón, L. (2016). Correlación entre las búsquedas sobre terapias complementarias en Google y su uso por parte de la población española. Panace@, Vol. XVII, nº 44, 124-132.
- López García, G., Cano-Orón, L. & Argilés Martínez, L. (2016). Circulación de los mensajes y establecimiento de la agenda en Twitter: el caso de las elecciones autonómicas de 2015 en la Comunidad Valenciana. Trípodos, 39, 163-183. Available here
- Llorca-Abad, G. & Cano-Orón, L. (2016). How Social Networks and Data Brokers trade with Private Data. Redes.com. Revista de estudios para el desarrollo social de la comunicación, 14, 84-103. Available here
- Llorca-Abad, G. & Cano-Orón, L. (2015). Espacio y tiempo en el siglo XXI: velocidad, instantaneidad y su repercusión en la comunicación humana. ComHumanitas: Revista Científica de Comunicación, 6(1), 219-233. Available here
- López García, G.; Gamir Ríos, J.; García Ull, F.; González Esteban, J.L.; Llorca-Abad, G.; Cano-Orón, L. (2015) El debate sobre Europa en Twitter. Discursos y estrategias de los candidatos de las Elecciones al Parlamento Europeo de 2014 en España. Revista de Estudios Políticos, 170, 213-246. Available here
- Cano-Orón, L. (2013). Redes sociales, una oportunidad ante la crisis. Estudio cualitativo sobre hábitos de uso de la comunicación digital. Faro, 17, 39-45. Available here
Book Chapters
- Cano-Orón, L; Calvo, D; Mestre, R. & Meneu, M. (2023). La deconstrucción de la información: tipologías de desinformación en redes sociales. En G. López García (Ed.). Ecología de la desinformación y su impacto en el espacio público (pp. 113-136). New York: Peter Lang (DOI).
- Calvo, D; Llorca-Abad, G. & Cano-Orón, L. (2023). Dimensiones estructural, económica y pragmática de la crisis de la (des)información. En G. López García (Ed.). Ecología de la desinformación y su impacto en el espacio público (pp. 49-72). New York: Peter Lang (DOI).
- Llorca-Abad, G. & Cano-Orón, L. (2023). Lo studio della disinformazione nel campo della comunicazione. Uno sguardo d’insieme sulla sua evoluzione in Spagna. En F. Rizzuto y S. Vaccaro (eds.). Il giornalismo nell’era della disinformazione (pp.179-190). Milan: Mimesis Edizioni
- Cano-Orón, L. & Llorca-Abad, G. (2022). Reconstruir la universidad: identificando problemas y soluciones de la investigación y de la docencia. En Calvo, D.; Llorca-Abad, G.; Cano-Orón, L. y Cabrera, D. (Coords.). Academia (des)acelerada. Encierros, entusiasmos y epidemias (pp.211-238). Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació.
- Díez-Garrido, M; Calvo, D. & Cano-Orón, L. (2022). The Mirage of Truth: The Instrumentalization of Fact-Checking to Spread an Ideological Discourse. In D. Palau-Sampio; G. López García & L. Iannelli (eds.), Contemporary Politics, Communication, and the Impact on Democracy (pp. 133-151). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-8057-8.ch008
- Cano-Orón, L; Renedo, C.; Díez-Garrido, M. y García-Ull, F. J. (2021). La campaña por mensajería instantánea: Uso de los partidos de WhatsApp y Telegram en las elecciones del 28A. En G. López García y E. Campos Domínguez (eds.), Redes en campaña. Liderazgos y mensajes en las elecciones de 2019 (pp.193-214). Comunicación Social. ISBN: 978-84-17600-61-7
- Calvo, D.; Cano-Orón, L.; Llorca-Abad, G. y Gamir-Ríos, G. (2021). La campaña subterránea: sesgos informativos y noticias falsas. En G. López García y E. Campos Domínguez (eds.), Redes en campaña. Liderazgos y mensajes en las elecciones de 2019 (pp.105-122). Comunicación Social. ISBN: 978-84-17600-61-7
- Llorca-Abad, G.; López-García, G. y Cano-Orón, L. (2021). Spanish Politicians Dealing with Fake News in the April 2019 General Election. En G. Lopez-Garcia; D. Palau-Sampio; B. Palomo; E. Campos-Dominguez y P. Masip (eds.), Politics of Disinformation (pp. 91-104). Wiley-Blackwell.
- Cano-Orón, L. (2019). Aproximación al estado y discurso de las medicinas complementarias e integrativas en Estados Unidos y Canadá. En C. Moreno-Castro y L. Cano-Orón (coords.), Terapias alternativas en la esfera pública (pp. 53-70) . Madrid: Dextra Editorial.
- López García, G.; Iglesias, M. y Cano-Orón, L. (2019). Cibermitjans valencians: continguts, estructura i activitat a les xarxes socials. En G. López García (ed.) La comunicació a la Comunitat Valenciana (2010-2018): Crisi i canvi (pp. 229-251). Valencia: Institució Alfons el Magnànim
- Llopis Goig, R.; Agulló Calatayud, V.; Ariño Villarroya, A.; Cano-Orón, L.; Castelló Cogollos, R.; Hernández Dobón, F. J.; y López García, G. (2018). Consumo, Cultura y Ocio. En A. Ariño Villarroya (dir.) y P. García Pilán (coord.), La sociedad valenciana en transformación (1975-2025) (pp. 389-432). Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.
- Gamir Ríos, J., Cano-Orón, L. y Calvo Miguel, D. (2017). «La campaña electoral de 2015 en cifras. La presencia en la blogosfera, Facebook y Twitter de los cabezas de lista provinciales de PP, PSOE, Podemos y Ciudadanos». En López García, G. y Valera Ordaz, L. (eds.). Pantallas electorales. El discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2015, pp. 41-54. Barcelona: Editorial UOC.
- Baviera Puig, T., García Ull, F. J. y Cano-Orón, L. (2017). «Twitter: ¿protagonismo vicario?». En López García, G. y Valera Ordaz, L. (eds.). Pantallas electorales. El discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2015, pp. 167-190. Barcelona: Editorial UOC.
- Cano Orón, Lorena y Moreno Castro, Carolina(2016) “Las terapias no convencionales en los programas políticos y en los tuits publicados por los cabezas de lista de Ciudadanos, Podemos, PP, PSOE y Unidad Popular, durante la campaña de las Elecciones Generales de 2015”, en Blanco Castilla, E. y Teruel Rodríguez, L. (Eds.) (2016). Periodismo de Datos. Nuevas narrativas para el Periodismo Especializado, pp. 171-178. Available here
Books
- Calvo, D.; Llorca-Abad, G.; Cano-Orón, L. & Cabrera, D. (Coords.).(2022). Academia (des)acelerada. Encierros, entusiasmos y epidemias. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de la Comunicació. ISBN 978-84-124136-2-5. Available here
- Calvo, D. y Cano-Orón, L. (2021). Investigación social libre. Herramientas libres para las Ciencias Sociales. Valencia: Interferencias/Mediaflows. ISBN 978-84-120432-8-0 Available here
- Moreno Castro, C. y Cano-Orón, L. (Coords.). (2019). Terapias alternativas en la esfera pública. Madrid: Dextra. ISBN:978-84-17946-04
- Cano-Orón, L. y Moreno Castro, C. (2019). Construcción periodística de la salud mental y actitud de los españoles en la búsqueda y producción de información digital. Valencia: Federació Salut Mental Comunitat Valenciana. ISBN: 978-84-949959-4-1
|
|
CARRATALA SIMON, FRANCISCO ADOLFO PDI-Titular d'Universitat Coordinador/a de Mobilitat Coordinador/a Curs |
Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Avinguda Blasco Ibáñez, 32, planta 5a
46010 València 51100 adolfo.carratala@uv.es |
|
Biography
|
|
Adolfo Carratalá is Associate Professor of Journalism at the University of Valencia. Previously, he has been post-doctoral researcher at the Rey Juan Carlos University (URJC) in Madrid and Associate Professor of Communication at the International University of La Rioja (UNIR). He holds a PhD in Journalism. His PhD thesis was awarded by the Spanish Society of Journalism. His primary research interests are communication and conflicts, media and social movements, journalistic discourse and framing.
|
|
PDI-Catedratic/a d'Universitat |
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación
Avda. Blasco Ibáñez, 32
Valencia 46010
(9638) 64285 giuliana.colaizzi@uv.es |
|
Biography
|
|
[Biography, english version]
|
|
PDI-Titular d'Universitat |
|
|
|
|
FENOLL TOME, FRANCISCO VICENTE PDI-Ajudant Doctor/A |
Universidad de Valencia. Dpto. de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación
Av. Blasco Ibáñez 32, planta 5ª.
46010 Valencia
(9639) 83029 vicente.fenoll@uv.es |
|
Biography
|
|
Vicente Fenoll holds a PhD in Communication (2015) from the University of Valencia, where he has served as Associate Professor at the Department of Language Theory and Communication Science since 2014. He has broad professional experience in broadcast television news and in election campaigns. He is member of the research groups Mediaflows (www.mediaflows.es) and CamforS (https://digidemo.ifkw.lmu.de/camfors). His research interests are populism, social media, and political communication. In doing so, he has been visiting researcher at various American and European universities. He has authored numerous book chapters and articles in various scientific journals and is co-editor of Campaigning on Facebook: Political Parties’ Digital Communication Strategies in Europe (2021, Palgrave Macmillan).
|
|
PDI-Ajudant Doctor/A Coordinador/a Curs |
|
|
Biography
|
|
Degree in Audiovisual Communication (UV, 2005) and Journalism (UV, 2007). Ph.D. in Communication (UV, 2016) with Extraordinary Award. Assistant Professor in the Department of Language Theories and Communication Sciences. Teaching in the Degree in Audiovisual Communication, in the Master's Degree in Audiovisual Contents and Formats, and in the Master's Degree in New Journalism, Political Communication and Knowledge Society. Member of the interuniversity R&D group Mediaflows. His lines of research include political communication, media economics, disinformation, and new media.
Papers:
- Lava-Santos, D., Gamir-Ríos, J., & Llorca-Abad, G. (2023). Crude, anonymous, partisan, sectorial and anti-elitist: Electoral disinformation in Spain (2019-2022). Profesional de la Información, 32(5), e320506. https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.06
- Estrada-Garcia, S., & Gamir-Ríos, J. (2023). Soft news in original videos. Adaptation to TikTok of the main Spanish online media. Profesional de la Información, 32(2), e320222. https://doi.org/10.3145/epi.2023.mar.22
- Malquín-Robles, A., & Gamir-Ríos, J. (2023). Desinformación y sexismo digital. El feminismo y su agenda como objeto de engaño en español. ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 21(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1963
- Llorca-Abad, G., & Gamir Ríos, J. (2023). La sociedad de las turbas, la sociedad de la incomunicación. InMediaciones de la Comunicación, 18(1), 43-65. https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.1.3303
- Gamir-Ríos, J., & Lava-Santos, D. (2022). Desinformación sobre historia, memoria democrática y simbología del Estado en redes sociales. Estudio de los bulos desmentidos por los fact-checkers españoles. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 777-788. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.82846
- Gamir-Ríos, J. & Ibáñez-Cuquerella, M. (2022). Fascist Heroes’ vs. progressive policies and political correctness. Agenda and framing of the Spanish Alt-lite micro-celebrities on YouTube. Catalan Journal of Communication and Cultural Studies, 14(2), 189-206. https://doi.org/10.1386/cjcs_00068_1
- Gamir-Ríos, J. & Cano-Orón, L. (2022). Characteristics of the Spanish podcast sphere. Between democratization and commercial logic. Profesional de la Información, 31(5), e310505. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.05
- Tarullo, R. & Gamir-Ríos, J. (2022). Evolución de la desinformación sobre COVID-19 en Argentina a través de los desmentidos del verificador Chequeado. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (161), 57-72. https://doi.org/10.18682/cdc.vi161.6978
- Gamir-Ríos, J., Cano-Orón, L., & Baviera, T. (2022). Análisis del aumento de seguidores y de la presencia multiplataforma de la clase política en Facebook, Twitter e Instagram en campañas electorales (2011-2019). Fonseca, Journal of Communication, (24), 211–231. https://doi.org/10.14201/fjc.28295
- Tarullo, R. & Gamir-Ríos, J. (2022). Asustar para desestabilizar: desinformación sobre la COVID-19 en Argentina y España. Cuadernos.info, (52), 47–68. https://doi.org/10.7764/cdi.52.42915
- Gamir-Ríos, J. & Tarullo, R. (2022). Características de la desinformación en redes sociales. Estudio comparado de los engaños desmentidos en Argentina y España durante 2020. Contratexto, (37), 201-226. https://doi.org/10.26439/contratexto2022.n037.5343
- Gamir-Ríos, J. & Sánchez-Castillo, S. (2022). The political irruption of short video: Is TikTok a new window for Spanish parties? Communication & Society, 35(2), 37-52. https://doi.org/10.15581/003.35.2.37-52
- Gamir-Ríos, J., Cano-Orón, L., Fenoll, V., & Iranzo-Cabrera, M. (2022). Evolución de la comunicación política digital (2011-2019): Ocaso de los blogs, declive de Facebook, generalización de Twitter y popularización de Instagram. Observatorio (OBS*) Journal, 16(1), 90-115. https://doi.org/10.15847/obsOBS16120221879
- Gamir-Ríos, J., Cano-Orón, L., & Lava-Santos, D. (2022). De la localización a la movilización. Evolución del uso electoral de Instagram en España de 2015 a 2019. Revista de Comunicación, 21(1), 159–179. https://doi.org/10.26441/RC21.1-2022-A8
- Gamir-Ríos, J., Pop, A.-I., López-García, G., Llorca-Abad, G., & Fenoll, V. (2022). Unidireccionalidad, promoción partidista y polarización. Actividad en Twitter de los candidatos a la presidencia del Gobierno de España en las elecciones generales de 2019. Profesional de la Información, 31(2). https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.03
- Gamir-Ríos, J. & Tarullo, R. (2022). Predominio de las cheapfakes en redes sociales. Complejidad técnica y funciones textuales de la desinformación desmentida en Argentina durante 2020. AdComunica, (23), 97-118. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6299
- Gamir-Ríos, J., Tarullo, R., & Ibáñez-Cuquerella, M. (2021). Multimodal disinformation about the otherness on the internet: The spread of racist, xenophobic and Islamophobic fake news in 2020. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, (64), 49-64. https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3398
- Gamir-Ríos, J. (2021). El uso político de Facebook en la campaña de las Elecciones Locales de 2015 en la ciudad de València. Revista Dígitos, (7), 211-227. http://dx.doi.org/10.7203/rd.v1i7.218
- Gamir-Ríos, J. (2020). La transmisión digital de las agendas políticas en las Elecciones Locales de 2015 de la ciudad de Valencia. Revista de Comunicación Política, (2), 55−79. https://doi.org/10.29105/rcp2-3
- Gamir-Ríos, J. (2019). El uso político de Twitter en la campaña de las Elecciones Locales de 2015 en la ciudad de València. Miguel Hernández Communication Journal, (11), 35-54. https://doi.org/10.21134/mhcj.v11i0.329
- Gamir-Ríos, J. (2016). Blogs, Facebook y Twitter en las Elecciones Generales de 2011: Estudio cuantitativo del uso de la web 2.0 por parte de los cabezas de lista del PP y del PSOE. Revista Dígitos, (2), 101-120. https://revistadigitos.com/index.php/digitos/article/view/53
- López-García, G., Gamir-Ríos, J., García-Ull, F. J., Llorca-Abad, G., Cano-Orón, L., & González-Esteban, J. L. (2015). El debate sobre Europa en Twitter: Discursos y estrategias de los candidatos de las elecciones al Parlamento Europeo de 2014 en España. Revista de Estudios Políticos, (170), 213-246. http://dx.doi.org/10.18042/cepc/rep.170.07
- Valera-Ordaz, L., Gamir-Ríos, J., & López-García, G. (2015). La blogosfera política española en las Elecciones Generales 2011: Una comparación entre blogs de candidatos, periodistas y ciudadanos. Doxa Comunicación, (21), 79-11. https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/771
- Gamir-Ríos, J. (2006). Poder político y estructura mediática: La comunicación en la Comunidad Valenciana durante la presidencia de Eduardo Zaplana (1995-2002). Aposta Digital, (23). http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/gamir.pdf
Books:
- López-García, G., Gamir Ríos, J., & Valera Ordaz, L. (2018). Comunicación política: teorías y enfoques. Editorial Síntesis.
Chapters:
- Gamir-Ríos, J., & Tarullo, R. (2023). Conspiranoia y negacionismo, síntomas de la infodemia. En A. Carratalà, M. Iranzo-Cabrera & G. López-García (eds.), De la desinformación a la conspiración: política y comunicación ante un escenario mediático híbrido (pp. 217-235). Tirant Humanidades.
- Fenoll, V., & Gamir-Ríos, J. (2023). Mentiras, ideología y medios sociales. Topografía de la desinformación en la comunicación política digital. En G. López-García (ed.), Ecología de la desinformación y su impacto en el espacio público (pp. 137-155). Peter Lang. https://doi.org/10.3726/b20308
- López-García, G., Llorca-Abad, G., Fenoll, V., Pop, A. I., & Gamir-Ríos, J. (2022). Europe and Euroscepticism on Twitter During the 2019 European Parliament Elections: An Analysis of the Spanish Candidates. En D. Palau-Sampio, G. López-García, & L. Iannelli (eds.), Contemporary Politics, Communication, and the Impact on Democracy (pp. 171-185). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8057-8.ch010
- López-García, G., Fenoll, V., Llorca-Abad, G., Gamir-Ríos, J., & Pop, A. I. (2021). Los debates de las elecciones generales de abril y noviembre de 2019: Discursos políticos y mediáticos. En G. López-García & E. Campos-Domínguez, Redes en campaña: Liderazgos y mensajes en las elecciones de 2019 (pp. 41-60). Comunicación Social.
- Gamir-Ríos, J., Fenoll, V., & Iranzo-Cabrera, M. (2021). Las cifras de la cibercampaña de las Elecciones Generales de abril de 2019. En G. López-García & E. Campos-Domínguez, Redes en campaña: Liderazgos y mensajes en las elecciones de 2019 (pp. 83-104). Comunicación Social.
- Calvo, D., Cano-Orón, L., Llorca-Abad, G., & Gamir-Ríos, J. (2021). La campaña subterránea: Sesgos informativos y noticias falsas. En G. López-García & E. Campos-Domínguez, Redes en campaña: Liderazgos y mensajes en las elecciones de 2019 (pp. 105-122). Comunicación Social.
- Gamir-Ríos, J. (2019). Los medios valencianos en el contexto español. En G. López-García (ed.), La comunicación en la Comunitat Valenciana (2010-2018): Crisis y cambio (pp. 47-66). Institució Alfons el Magnànim.
- Gamir-Ríos, J., Cano-Orón, L., & Calvo, D. (2017). La campaña electoral de 2015 en cifras: La presencia en la blogosfera, Facebook y Twitter de los cabezas de lista provinciales de PP, PSOE, Podemos y Ciudadanos. En G. López-García & L. Valera-Ordaz (eds.), Pantallas electorales: El discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2015 (pp. 41-58). Editorial UOC.
- López-García, G. & Gamir-Ríos, J. (2011). Los medios españoles en la campaña de 2008. En G. López-García (ed.), Política binaria y SPAM electoral. Elecciones Generales 2008: nuevas herramientas, viejas actitudes. (pp. 89-114). Tirant lo Blanch.
- Bernardo-Paniagua, J. M., Gamir-Ríos, J., & Martínez-Sanchis, F. (2010). La comunicación en la Comunidad Valenciana y su contexto. En G. López-García (ed.), El ecosistema comunicativo valenciano: Características y tendencias de la primera década del siglo XXI (pp. 35-54). Tirant lo Blanch.
|
|
GOMEZ MOMPART, JOSEP LLUIS PDI-Emerit/a Universitat |
|
|
Biography
|
|
Emeritus Professor of Journalism and Communication at the University of Valencia, has a degree in Journalism and History, and a PhD in Information Sciences.
He mainly investigates in the history of communication and journalism, satirical communication and journalistic quality. His research can be summarized in 65 articles in indexed journals, 73 book chapters and 8 books (5 as the sole author). These include the following publications (in Spanish): Humour against power (2015); Journalistic Laugh (2010); The journalistic quality (2013); "Spanish Journalists and the Loss of News Quality: Professional Judgements" (2015); "Communication history and history of journalism: theoretical approaches and methodologies for research" (2008); History of universal journalism (1999); The Genesis of the mass press in Catalonia (1902-1923) (1992); Alternatives in communication (1983); Headlines in the press (1982).
He was director of Production and content circulation of AEIC (in English, Spanish Association of Communication Research) and he is scientific director of Aldea Global, a collection in Communication Studies, published by four Spanish Universities (UAB, UJI, UPF and UV). He was president of the Association of Historians of Communication (AHC) and director of the journal Anàlisi. Quaderns de comunicación i cultura. For fifteen years, he was a press and TV professional journalist.
|
|
PDI-Ajudant Doctor/A Responsables de Gestio Academica Coordinador/a Titulacio de Grau |
Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació. Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. Av/ Blasco Ibáñez, 32, planta 5a 46010 València 25806 maria.iranzo-cabrera@uv.es |
|
Biography
|
|
Maria Iranzo-Cabrera holds a degree in Journalism (2005, Extraordinary Prize and End of Degree National Award) and a PhD in Interdisciplinary Communication (2014, Extraordinary Prize) from the University of Valencia. She currently works as Associate Professor of Journalism, teaching the subject Multimedia Journalism and tutors Final Degree Projects, especially linked to the audiovisual and multimedia modality. Iranzo-Cabrera is also a member of Master in New Journalism, Political Communication and Knowledge Society teaching team as a specialist in journalism and gender. Since September 2022, she has been the coordinator of the Bachelor's Degree in Journalism and head of the Teaching Unit.
In terms of research, her thesis is framed in satirical journalism. La revista satírica El Papus (1973-1987). Contrapoder comunicativo en la Transición política española. El tratamiento informativo crítico y popular de la Transición española analyses the contribution of this political humour weekly to the perception of the transition to democracy in Spain. The research, carried out within the Gricohusa R&D group, has been recognised with the 1st International Doctoral Research Prize of the Association of Communication Historians and the Lorenzo Gomis Prize (runner-up).
Currently, as a member of the R&D group Mediaflows, her lines of research are in the field of journalism and the gender perspective, as well as the study of feminist cyberactivism and self-regulation. In this field, she has published in indexed scientific journals and attended national and international conferences (UK, Porto).
As for her experience as a journalist, Maria has 16 years working as a reporter in regional and national media (Europa Press, Antena 3 TV, Radiotelevisión Valenciana, Tele5, Cuatro, Valencia Plaza). She has also worked as a social media strategist and community manager for various brands. She has been responsible for communication at the University of Valencia Science Park Foundation.
|
|
PDI-Catedratic/a d'Universitat Director/a Titulacio Master Oficial Director/a de Departament |
Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, Despacho 18 83274 guillermo.lopez@uv.es |
|
Biography
|
|
Guillermo López García (Zaragoza, 1976) holds a PhD in Audiovisual Communication (2002) from the University of Valencia, where he serves as Full Professor of Journalism. Most of his research focuses on political and online communication. He coordinates the R&D Group Mediaflows, financed by Spain’s Ministry for the Economy and Innovation, during its 2014-2016 project (CSO2013-43960-R) and will continue to do so for the 2017-2020 project (CSO2016-77331-C2-1-R). This project, fruit of the convergence of the two aforementioned research areas, focused on the analysis of communication flows among political parties, the media and citizens in processes of political mobilization. He also directs the Valencian Digital Media Research Group, which has developed three pioneer research projects on mapping digital media in the Valencian Community (). Every year since 2009, he has coordinated a Conference on new trends in digital communication, and he headed (2015-2022) the academic journal Dígitos. He has authored or edited 20 books and numerous articles and book chapters in various scientific publications. He has served as visiting researcher in the universities of Virginia, Mainz, Milano, Paris 8 and Paris 12, the Austral University of Chile and the National University of Cordoba, and as visiting professor in master’s and PhD courses at the University of Miguel Hernández in Elche (Valencia), the Jaume I University, the University of Zaragoza, the University of Playa Ancha (Chile), the University of La Frontera (Chile), Universidad Modelo (Mexico), the Federal University of Bahia (Brazil) and the National University of Cordoba (Argentina). Regarding his professional experience in the media, Lopez has co-edited the website La Página Definitiva since 2000. He works with various media outlets, including the digital media Valencia Plaza, for which he is a weekly columnist and Op-ed Editor.
|
|
MARTINEZ GALLEGO, FRANCISCO ANDRES PDI-Catedratic/a d'Universitat Coordinador/a de Programa de Doctorat Director/a Titulacio Master Oficial Coordinador/a Curs |
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
5ª Planta - Despatx 22 (9639) 83138 francesc.martinez@uv.es |
|
Biography
|
|
Professor of Journalism at the UV since 2017. I began my academic career as an FPU scholarship holder at the UV in the Department of Contemporary History between 1987 and 1991. I read my thesis in January 1992 and became a PhD in History. Before joining the UV in 2003, I worked at the Faculty of Information Sciences of the CEU San Pablo in Valencia, attached to the UPV and the UCH-CEU in Valencia. Here I specialised in the discipline of communication history. I also taught tutorials at the UNED-Valencia and master's and doctoral classes at the UJI. I have published 47 scientific books, 150 book chapters and 9 prologues. I have written 61 research articles in scientific journals. Many of my works have been signed with other researchers, with whom I collaborate, especially with Professor Antonio Laguna. I have presented 107 papers and communications at different scientific conferences. I have supervised or co-directed 8 doctoral theses and I am currently supervising three more. I have been a visiting professor at the UCLM and at the University of Leipzig. I have organised several congresses, including that of the Association of Communication Historians held in 2007 in Valencia, that of the Ibero-American Network of Historians of the Press and Journalism in 2016 (the only one held in Spain by this important association) and the thirteen editions of the Josep Lluís Bausset Education Congress in l'Alcúdia (Valencia). The CNEAI has recognised me for 4 research projects. Since 2017 I lead a GIUV, Research Group of the University of Valencia: HISCOMECU, History of Communication and Media Culture. I have participated in 8 funded research projects and in two of them I have been PI. In terms of management, I have been director of two University Departments, I have prepared the adaptation of two degrees to the European Higher Education Area, I have been president of the Journalism CAT of my University, as well as Vice-Dean of Economics and Infrastructures of my Faculty of Philology, Translation and Communication of the University of Valencia. Currently, I co-direct the official master's degree 'New Journalism, Political Communication and Knowledge Society', which is in its third edition. My research focuses on the convergence between the methods of social and cultural history and those of communication theory and history. I was part of one of the pioneering research groups in the social history of communication, the one that developed its work in the 1990s at the CEU San Pablo in Valencia (with the professors Antonio Laguna, Inmaculada Roca, Inmaculada Roca and Antonio Laguna).
Antonio Laguna, Inmaculada Ríus and Enrique Bordería). We then published a reference book in Spanish and Latin American universities, Historia de la comunicación social. Voces, registros y conciencias (Madrid, Síntesis, 1996). After my arrival at the public university, I became part of a research team, directed by Professor Josep Lluís Gómez Mompart, focusing on research into social communication. With Professor Mompart, I have worked on the development of the history of Valencian journalism and on projects on humorous and satirical communication in the media and on journalistic sensationalism and yellow journalism. I have close ties with the Association of Communication Historians. I am a founding member, I chaired it and I promoted its journal, RIHC. International Journal of the History of Communication, today one of the most prestigious in its field. And, with its collaboration, I organised the Valencia Congress in 2007 and the Congress of the Ibero-American Network of Historians of the Press and Journalism in 2016. I also belong to the Contemporary History Association and the Social History Association.
Recent publications:
In indexed journals
(2013). De la dictadura al mercado: la transición en los medios de comunicación en España o dónde quedó la responsabilidad social de los medios. Tripodos, 32, pp. 173- 186. ISSN: 1138-3305.
(2013): “Medios de comunicación y escándalos de corrupción en España: ¿denunciantes, magnificadores, cómplices?”, Obets, 8-1, 99-126. ISSN: 1989-1385.
(2014): Comunicación, propaganda y censura en la guerra hispano-marroquí (1906-1923)”, Comunicación y Sociedad, 27-3, 43-63, ISSN: 0188-252X
(2014): “Agit-Prop comunista en la Guerra Civil: entre el Frente Popular y el Partido Único Obrero”, Historia Contemporánea, 49, 675-706. ISSN: 1130-2402
(2014): “El historiador de la comunicación, entre la teoría de la comunicación y la teoría de la historia”, Revista de Historiografía, XI-20, 217-238. ISSN: 1885-2718.
(2015): “Eduardo Sojo, el Quijote de la caricatura”, I/C. Revista científica de información y comunicación, 12, 111-134. ISSN: 1696-2508.
(2017): “Sátira periodística y sensación anticlerical en la España del primer tercio del siglo XX”, Revista Portuguesa de Historia da Comunicaçao, 1, 8-22.
(2018): “Anuncios y sensacionalismo: el cinturón eléctrico y la irrupción de la publicidad de masas”, Pensar la Publicidad, 12, 15+.
(2018): “La eclosión de la prensa satírica en España (1868-1874)”, El Argonauta Español. Vol 15.
(2019): “The satirical press and the struggle for cultural hegemony in Spain: a case study on La Traca, 1884-1938”, Culture & History Digital Journal, 9 (1), 015.
(2020): “Remedios homeopáticos y publicidad de masas en España: 1880-1910”, RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación, 14, 36-59. DOI: https://dx.doi.org/10.12795/RiHC.2020.i14.033
Books:
(2015): El humor frente al poder. Prensa humorística, cultura política y poderes fácticos en España (1927-1987). Madrid, Biblioteca Nueva.
(2015): Historia de la comunicación: mediaciones y públicos. Madrid, Síntesis.
(2016): La Traca: la transgresión como norma. Valencia, PUV.
(2018): El negocio de la prensa en su historia iberoamericana. Madrid, Fragua.
(2019): Samuel Ros, del humor nuevo a la camisa vieja (1905-1945). Madrid. Verbum.
(2020): Orígenes y consolidación del sensacionalismo periodístico en Iberoamérica: México, Argentina y Costa Rica. Madrid. Fragua.
(2020): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodísitoc en España. Madrid. Fragua.
(2020): Don Quijote (1884-1905 / 1892-1903). Semanario satírico de ambos mundos. Barcelona. Hacer.
(2020): Gutiérrez (1927-1934). Un semanario del Humor Nuevo español. Barcelona. Hacer.
(2020): La formación de investigadores en Comunicación. Situación actual y desafíos. Salamanca. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
(2020): El Trust. El periodismo industrial en España, 1906-1936. Salamanca. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Book chapters
(2018): “José Nakens en la construcción de la cultura política republicana”, El humor y la cultura política en la España contemporánea. Barcelona. Hacer, 47-80.
(2019): “Catástrofes y lecturas espectaculares: el sensacionalismo desde la era pre periodística hasta el siglo XX”, en Lima, H., Ries, A.I. y Costa, P. (coords.): Comunicación y espectáculo. Porto. Universidad do Porto.
(2019): “Temps de mudança: política, mitjans de comunicació i societat valenciana (2010-2018)”, en López, G.: La comunicació a la Comunitat Valenciana (2010-2018): crisi i canvi. València. Institució Alfons el Magnànim, 17-46.
(2020): “Entre comunicadores y filólogos: el periodismo y la comunicación audiovisual en la Universidad de Valencia”, en M.M. Ramínez y J. Clemente (coords.): Docencia e Investgiación en Comunicación en España. Salamanca. Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 49-62.
(2020): “Las palabras ‘sensacionalismo’ y ‘amarillismo’ en la prensa española: la construcción de un concepto”, en Francisco A. Martínez y A. Laguna (eds): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodístico en España. Madrid. Fragua, 19-40.
(2020): “Monstruos, milagros, prodigios y catástrofes: una genealogía del periodismo sensacionalista”, en F.A. Martínez y A. Laguna (edts.): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodístico en España. Madrid. Fragua, 41-62.
(2020): “Del reír y del morir: prensa satírica y taurina”, en Francisco A. Martínez y A. Laguna (edts.): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodístico en España. Madrid. Fragua, 83-102.
(2020): “Prensa de sucesos y más”, en Francisco A. Martínez y A. Laguna (edts.) (2020): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodístico en España. Madrid. Fragua, 105-130.
(2020): “Sexo y sicalípsis: el infierno y la gloria”, en Francisco A. Martínez y A. Laguna (edts.) (2020): Sangre, miedo y evasión: el sensacionalismo periodístico en España. Madrid. Fragua, 145-170.
Research Projects
- Construir la risa democràtica: publicacions satíriques i d'humor en España, 1975-2005. Catalogació i anàlisi. 2006 - 2007 . Ref.UV-AE 20060716. Universidad de Valencia. IP: Josep Lluis Gómez Mompart.
- La risa valenciana o la saga del doctor Cudol. Les publicacions periòdiques d'humor a la Comunitat Valenciana (1810-2006). 2007 - 2008 . Ref.GV / 2007 / 069 . Generalitat Valenciana. Direcció General d'Universitats i Investigació . IP: Josep Lluis Gómez Mompart .
- Catàleg històric general de la premsa en català. L'eclosió de les publicacions (1808-1898). 2008 - 2010 . Institut d'Estudis Catalans . IP: Jaume Guillamet Lloveras (UPF).
- Diccionario biográfico de los parlamentarios españoles (1810-1854) () . 2009 - 2011 . Cortes Generales de España . IP: Mikel Urquijo Goitia (CSIC).
- El humor frente al poder: la monarquía, el ejército y la iglesia a través de la comunicación satírica en la historia contemporánea de España () . 2012 - 2014 . Ref.CS02011 - 27678 . Ministerio de Ciencia e Innovación . IP: Josep Lluís Gómez Mompart .
- Cambios en la empresa periodística: la estrategia del sensacionalismo. Su emergencia histórica en España y América (Argentina, México, Costa Rica) () . 2016 . Ref.CSO2015-66667-R en tràmit . Ministerio de Economía y Competitividad . IP: Francesc-Andreu Martínez Gallego.
Doctoral Thesis supervised
- El papel de la prensa diaria durante la transición a la democracia en Valencia 1976-1982). Luis-Amador Iranzo Montés. UV. 2011.
- El Palau de les Arts a los ojos de la crítica musical. José-Antonio García Casasempere. UV. 2012.
- La revista ‘Saó’ (1976-1987): la construcción de la premsa democrática valencianista i de la identitat valenciana progresista. Francesc-Tomàs Martínez Sanchis. UV. 2013.
- ‘Valencia Semanal’ (1977-1980). D’altaveu valencianista contra el posfranquisme a centre de les pugnes internes del PSPV-PSOE. Carles-Xavier Senso Vila. UV. 2014.
- La Transition espagnole. Histoire, mémoire et médias. Federico Bellido Peris. Université de Grenoble Alpes. Universidad de Valencia. 2019.
- Escàndols polítics mediats : els “casos Blasco”. Gerard Fullana Martínez. Universitat de València. Codirigida.
University management
- Vicedecano de Economía e Infraestructuras de la Facultad de Filología, Traducción y Comunicación de la Universidad de Valencia. 2006-2018.
- Coordinador de Prácticas Externas de Comunicación en la Licenciatura/Grado de Periodismo de la Universidad de Valencia. 2006-2017.
- Presidente de la Comisión Académica del Título de Periodismo (Licenciatura-Grado) de la Universidad de Valencia. 2006-2012.
- Presidente de la Comisión Económica de la Facultad de Filología, Traducción y Comunicación. 2006-2017.
- Coordinador de Calidad Académica del Grado de Periodismo para su evaluación por las agencias AVAP-ANECA, 2011-2017.
|
|
MERCADO SAEZ, MARIA TERESA PDI-Contractat/Da Doctor/A |
|
|
Biography
|
|
Accredited as a Full Professor by ANECA since 2015, she has a PhD in Information Sciences (UCM, 2005), a degree in Journalism (UPV-CEU, 1996) and in Humanities (Universitat de València, 2007); She has a master's degree in Cultural Management (CEU, 2005) and a University Specialist in Environmental Education and Sustainable Development (UNED, 2010). She is a rgular collaborator of Revista. She was Columnist in the Levante-EMV newspaper (2015-2023). Board of directors of the Association of Environmental Information Journalists (APIA) from 2018.
Mercado-Sáez has co-directed 5 doctoral theses, three of them internationally. She is Principal Investigator, at the expense of Professor Hugo Aznar, of the R+D+i project for consolidated research groups of the GVA entitled "Self-regulation of Social Communication: Study of 2nd generation ethical codes and development of application protocols " (Reference AICO/2021/212). She was IP of the National R+D+i Plan project “Analysis of the information processing of energy policies in Spain, reception and participation processes of social organizations”. (CSO2012-38363, 2013-2015). She collaborates in the Climate Change Communication Observatory. https://observatoriocomunicacc.es/
Editor of the book 'El debate energético en los medios' (UOC, 2017) and co-editor of 'Communication in situations of risk and crisis' (Tirant lo Blanc, 2016) and 'Ethics and self-regulation of Social Communication (in press). She is the author of more than fifty scientific publications, among them:
M. Mercado Sáez, S. Sánchez-Castillo y MJ. Pou Amérigo (2022). Framing Energy: A Content Analysis of Spanish Press Energy Issue Coverage from an Environmental Approach in the Context of Climate Change. Journalism Studies, 23 (11), pp. 1396-1414. DOI: 10.1080/1461670X.2022.2094819
S. Sánchez-Castillo y M. Mercado Sáez (2021). Sufro una grave enfermedad rara. Reto a cantar y hacer coreografías en TikTok. El Profesional de la Información, 30(4).https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/86449
M. Mercado-Sáez (2020). La crónica rosa en la Neotelevisión española como formato del infoentretenimiento: análisis de Tómbola (RTVV, 1997-2004). Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 26(2), pp. 665-677.
M. Mercado Sáez, E. Marco Crespo; À. Álvarez Vila (2019). Exploring News Frames, Sources and Editorial Lines on Newspaper Coverage of Nuclear Energy in Spain. Environmental Communication. 13 (4), pp. 546-559.
M. Mercado Sáez y CR. Monedero Morales (2017). Treatment and framing of energy issues on television: An analysis of the infotainment programs on the Spanish TV channel La Sexta. Communication & Society, 30(4), pp.115-132.
C. Arcila Calderon; M. Mercado Sáez et al. (2015). Media Coverage of Climate Change in Spanish-Speaking Online Media. Convergencia, 68, pp.71-95.
À. Álvarez Vila y M. Mercado Sáez (2015). La representación mediática del deportista con discapacidad en el reportaje televisivo. Informe Semanal, un estudio de caso. Revista Mediterránea de Comunicación. 6(1), pp. 27-43.
M. Mercado Sáez; À. Álvarez Vila y JM. Herranz (2014). The fracking debate in the media: The role of citizen platforms as sources of information. ESSACHESS. Journal for Communication Studies, 7-1 (13), pp.45-62.
M. Mercado Sáez; S. Sánchez; À. Álvarez (2014). Los científicos como actores y fuentes en el discurso mediático sobre la energía nuclear. Prisma Social, 12, pp. 544-580..
M. Mercado Sáez (2012). Media representations of climate change in the Argentinean press. Journalism Studies, 13(2), pp.193-209.
|
|
PALAU SAMPIO, MARIA DOLORES PDI-Titular d'Universitat Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets |
Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Avinguda Blasco Ibáñez, 32,
planta 5a
46010 València
963 86 41 00
(9639) 83446 dolors.palau@uv.es |
|
Biography
|
|
Dolors Palau-Sampio (PhD, Autonomous University of Barcelona, Extraordinary Doctorate Award) is a senior lecturer of Journalism at the University of Valencia (Spain). Prior to her academic career, she worked as a journalist for nine years. Her research focuses on journalistic genres and styles, narrative and digital journalism, quality journalism and accountability. She has also been visitor researcher at several universities in France, United Kingdom, Germany, Portugal, Chile, Argentina and Peru. She has published more than forty articles in indexed journals, among others El Profesional de la Información, Communication & Society, Comunicar, International Journal of Communication or Journal of Communication Inquiry. She has also published more than thirty book chapters and has presented about 120 communications at conferences, many of them international, among others in the United Kingdom, Canada, Finland, Switzerland, Austria and the Czech Republic.
|
|
PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl Director/a Titulacio Master Oficial Secretari/a de Departament |
Departament de Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Avda. Blasco Ibáñez, 32 - 46010 (València) 51008 alvar.peris@uv.es |
|
Biography
|
|
Àlvar Peris Blanes (Valencia, 1976) holds a PhD in Audiovisual Communication from the Universitat de València, where he is a professor since 2002 in the Degree in Audiovisual Communication and in the Official Master's Degree in Audiovisual Contents and Formats. His main interests as a researcher are focused on the analysis of audiovisual texts as well as on the media construction of identities. He is the author of numerous scientific works published in academic journals, monographs and collective books on communication, Cultural Studies and history. He is a member of the R&D Mediaflows and CONTD - Content for Digital Television groups and has participated in several R&D projects financed by public institutions. He has also been a visiting professor at Duke University (USA) and at The University of Nottingham (United Kingdom).
|
|
PDI-Titular d'Universitat Coordinador/a Curs |
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación
Dpto. Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación, Despacho 28 96 386 42 64 (D) lidia.valera@uv.es |
|
Biography
|
|
Lidia Valera Ordaz holds a PhD in Communication (University of Valencia, Special Honours, 2014) and she is specialist in Social Research Methods (Centro de Investigaciones Sociológicas, 2016). She currently works as a Professor of Journalism at the University of Valencia. Before, she was an Assistant Professor at the University of Valladolid, and a postdoctoral researcher between Suffolk University (Boston, MA) and the University of Valencia (Spain), funded by the Valencian Regional Government. Her lines of research are at the crossroads between communication science and political science, with a special interest in the construction of media and public discourse, the digital public sphere, and the factors explaining media exposure. She has published more than 20 scientific articles in a variety of international journals, and attended more than thirty national and international conferences. She has also joined several nationally and internationally funded research projects, and she has been a visiting scholar in French and American institutions (Suffolk University, Paris 8, Boston College and Sciences Po). Moreover, she has taught different courses in the Bachelor of Journalism at the University of Valladolid, the Bachelor of Journalism at the University of Valencia, and the Master in Political Marketing at the Catholic University in Valencia.
|