Universitat de ValènciaDepartment of Medieval History and Historiography Sciences and Techniques Logo del portal

Variants del topònim Alcúdia
Tipus de poblament alqueria, lloc
Entitat senyorial Baronia de L'Alcúdia; comtat de l'Alcúdia (1645)
Municipi actual

1241, febrer, 7: Jaume I dóna a Pere de Montagut Alcúdia,Rasalyn,Alharp i seu castell, i és senyor Carlete,Benimodol,Mazalet i Panquer. Escolano, VIII,958 i 945,SS,46

1252, gener, 17: Pere de Montagut, senyor de Carlet, atorga carta pobla a les alqueries de Sàlich, Benahabib, Alcúdia i Ressalany, situades en dit terme, per a què siguen poblades per cristians. ARV, Vària, pergamins, n.2.

1256, febrer, 15: El cavaller Pere de Montagut atorga testament i deixa al seu fill Pelegrí de Montagut la torre de Carlet, L’Alcúdia, Ressalany, Beniabib i la torre d’Alfarb amb les seues alqueries i rafals, tots situats prop d’Alzira. A altre fill Bernat de Montagut li deixa la meitat de l’alqueria de Marxena a Llorca. A altre fill de nom Guillem Gassia o Garcia li deixa els seus béns al regne d’Aragó i la torre d’Alèdua que havia comprat a SAnxo Ferrando. AHN, OOMM, pergamins, carpeta 515, n. 205-P.

1272: març, 3. Jaume I confirma a l’abat i monestir de Glòria de Déu de l’orde del Císter, a construir a Alcúdia de Carlet, les donacions que li ha fet el cavaller Pelegrí de Montagut. ACA, reg. 21, f. 14.

1275, desembre, 22: Jaume I, atenent que Pelegrí de Montagut havia perdut el document de donació fet per ell al seu pare Pere de Montagut, dels castells i viles de Carlet i Alfarb, i del lloc dit L’Alcúdia, li atorga nou document de confirmació. ACA, reg. 20, f. 308.

1276, agost, 5: Pelegrí de Montagut, senyor de Carlet, fa donació intervius al seu fill Pere de Montagut del castell i vila de Carlet llevat del lloc de L’Alcúdia de Carlet, poblada de cristians. ACV, Perg. 3105.

1274, desembre, 21: Jaume I confirma a Pelegrí de Montagut la donació de les viles de Carlet i Alfarb i del lloc d’Alcúdia amb tots els seus drets. ARV, Man-Empares, any 1609, llibre 6, mà 63, f. 32.

1312, juliol, 3: Mor Pere de Montagut II, senyor de Carlet, Alfarb, Alcúdia, Benimodo, Massalet i Ressalany, i en el seu testament hereta al seu fill Pere de Montagut III amb Alcúdia de Carlet, Ressalany, Alfarb i el lloc de la Pobla en terme d’Alzira, mentre que Pelegrí de Montagut II hereta Carlet, Benimodo i Massalet.. Ar.Mun.Carlet, Fons Arxiu general Comtat Carlet.

1330, desembre, 23: Alfons IV dóna a Pere de Montagut, germà de Pelegrí de Montagut, senyor dels llocs de L’Alcúdia, Alfarb i Ressalany, a més de la meitat de les multes atorgades en la recent Cort general del RV, l’altra meitat d’elles i també la jurisdicció criminal llevat de penes de mort i mutil·lació. També li en dóna franquesa de lleuda,peatge, pes, etc per als seus vassalls.ACA, reg. 483, f. 146r-v; ARV, Man-Empares, any 1633, llibre 3, mà 30, f. 14.

1337, febrer, 14: Pere de Montagut, senyor de Carlet i l’Alcúdia, fa nova carta pobla. ARV, Man-Empares, any 1684, llibre 1, mà 10, f. 14.

1338, febrer, 25: març, 3. Pere IV confirma a Pere de Montagut la concessió de la jurisdicció criminal feta pel rei Alfons IV el 1330 sobre les seues senyories de L’Alcúdia de Carlet, Alfarb i Ressalany. ACA, reg. 863, f. 165-166: ARV, Man-Empares, any 1633, llibre 3, mà 30, f. 16.

1342: Pere IV atorga a Pere de Montagut o de Vilanova, senyor de L’Alcúdia de Carlet, la jurisdicció i mer imperi que fins aleshores tenia la vila d’Alzira sobre dit lloc. ACA, reg. 496, f. 133-137.

1344, maig, 26: Mor sense descendència Pere de Montagut, senyor d’Alcúdia de Carlet, Alfarb i Ressalany, i per clàusula testamentària del seu avi Pere de Montagut la senyoria passa al seu nebot Pere de Vilanova i Montagut, fill de la seua germana Elvira de Montagut casada amb Vidal de Vilanova. Cita V. Vallés, De la carta de poblament...p. 50.

1348, febrer, 24: Pere IV lleva la jurisdicció sobre L’Alcúdia als oficials de la vila d’Alzira i la dóna al seu senyor Pere Vilanova de Montagut,fill dels anteriors. Citat a ACA, reg. 1002, f. 6-10. Cita: Escolano, VIII, 959.

1352, desembre, 22: Sentència del plet per la senyoria de Carlet. Pere de Vilanova i Montagut, senyor de L’Alcúdia de Carlet, Alfarb i Ressalany, el guanya i passa a ser senyor també de Carlet, Benimodo i Massalet. V. Vallés, De la carta de poblament..., p. 50. Ar.Mun.Carlet, Fons Arxiu Comte Carlet.

1362, juliol, 6: Mor Pere de Vilanova, senyor de Carlet i Alcúdia de Carlet i alqueries,casat amb Yolant Carrós i hereta el seu fill Galceran Vilanova de Montagut,# Castellana d'Eslava, filla del senyor de Càrcer. Galceran de Vilanova i Montagut, primogènit, hereta Alcúdia, Benimodo i la Pobla, mentre que el segon, Vidal de Vilanova hereta Carlet, Benimodo i Massalet. R.López Andrada, Història de Benimodo, 2016, p. 77; Escolano, VIII, 959

1382: març, 22. Pere IV, atenent que el 26 de març de 1348 havia llevat la jurisdicció de la vila d’Alzira sobre el lloc de L’Alcúdia, que era dins el seu terme general, en favor de Pere de Vilanova, senyor del lloc, ara ven a Pere de Montagut, fill de Pere de Vilanova, tota la jurisdicció del lloc per 11.000 sous. ACA, reg. 1002, f. 6-10; ARV, Real 496, f. 124-132.

1406, juny, 25: Martí I ordena a Pere de Montagut que comparega davant Guillem Ferrer, procurador per a la recuperació del Patrimoni Reial al RV, per rebre el preu de 11.000 sous i tornar a la corona la jurisdicció del lloc d’Alcúdia de Carlet. ACA, reg. 2212, f. 148v-149.

1428, novembre, 19: Manuel de Montagut és senyor d’Alcúdia de Carlet. AMV, PC yy-10, f. 123v

1430: Plet per pastures del ramat entre mossén Bernat Joan, senyor de Tous, i senyories veïnes de Galceran de Castellví, senyor de Carlet, Manuel de Montagut, senyor de l’Alcúdia i Ressalany, Ferran d’Arenós, senyor d’Alberic, i Joan Cervató, senyor d’Antella. J.Sáiz Serrano, Caballeros del rey..., pp. 294-295.

1430, juliol, 31: Es senyor Manuel de Montagut. AHN,OO. MM.,Mont.Llib.571c,p.274

1433: Alfons V fa vila a Alcúdia de Carlet, sriu. de Manuel de Montagut. ADP, Fons Duquesa Almodòvar, E 1/5, carta 5, cita V. Pons, Cardenales y prelados...p.31

1460: Joan de Montagut i Vilanova, senyor d’Alcúdia de Carlet, reclama en la cort de la Governació del RV la senyoria de Carlet, Benimodo i Massalet, però perd el plet. Ar.Dip.Val, Fons Duquesa Almodòvar, e.2.1, llibre 4.

1469, agost, 7: Joan de Montagut és senyor de l’Alcúdia. ABL, Fons documentació eclesiástica, caixa .XVIII./2, f. 72v.

1471, octubre, 23: Joan de Montagut és senyor de l’Alcúdia. ABL, Fons documentació eclesiástica, caixa .XVIII./2, f. 89r.

1479, abril, 16: s senyor Joan de Montagut,quan la seua dona Elvira de Ribelles ven Alcàntera a Joan Despuig. V. Pascual, “Algo de toponimia setabense”, ACCV, 1948, p.189.

1482, maig, 20: Es senyor i del Ressalany Joan de Montagut # Margarida Montagut Ribelles.ACV,Perg. 8293

1493: . Es senyor don Pere de Montagut. ARV, Real,495,16r

1515, juliol, 23: Lluís de Borja, senyor de Vilamarxant i Carlet, fill de Galceran de Borja i Maria de Mendoza, fa testament i deixa com hereu al seu fill Pere Lluís de Borja, i cita les seues filles na Castellana de Borja, na Àngela de Borja i un possible fill a nàixer de la seua muller na Joana Català. AHN, Noblesa, Ferrer, CP.344, D.1.

1528: novembre, 24. Es senyor Baronia Alcúdia i el Ressalany Joan Montagut Ribelles,qui fa cp. moros. Ar.Mun.Manises

1536: Joan de Ribelles és senyor de L’Alcúdia en un plet sobre séquies. ARV, Processos Reial Audiència, part III, apèndix n. 305

1549: Joan de Ribelles és senyor de L’Alcúdia en un plet sobre jurisdicció. ARV, Batlia, lletra P, exp.168

1551: Joan Ribelles, senyor de l’Alcúdia, casa la seua filla na Margarida Ribelles de Borja amb Vicent de Vallterra i Centelles, futur senyor de Torres-Torres i Castellmontan. Cita: Corbalan, Mesa, “Les relacions familiars entre els senyors de Torres Torres i Estivella”, Braçal, 39-40, 2009, p. 198.

1552, octubre, 14: Àngela de Borja i Ribelles, vídua de Joan Montagut Vilanova i de Ribelles, és la senyora de l’Alcúdia de Carlet i lloc de Ressalany i pacta una concòrdia sobre les rendes amb els seus habitants. Ar.Dip.València, Fons Almodòvar, secció propietats, sig. E.2.6, caixa 1.

1586, novembre, 26: Gonçalo d’Íxer i Escrivà de Romaní, fill de Joan d’Íxer i na Jerònima Escrivà de Romaní, senyor de L’Alcúdia i Xaló, casa amb Maria de Castellví i Ribelles. AMV, SM, ms. 6429

1592: N’Àngela Ribelles és la senyora de L’Alcúdia. ARV, Processos Reial Audiència, part III, n. 3621

1609: Es sra.Angela Montagut Vilanova i de Ribelles. lloc de cristians, amb el Rasalany,lloc de moros. Escolano, VIII, 957

1610, agost, 16: Mor n’Àngela Ribelles Vilanova Montagut i de Castellví, senyor de l’Alcúdia. Dietari de P.J. Porcar, ed. J. Lozano, PUV, 2012, p. 223.

1611: març, 4. Pere Acaci de Joan Montagut i d’Íxer és senyor de la vila de L’Alcúdia, baronia de Xaló i llocs de Gata i el Ressalany, i atorga carta pobla al lloc de Gata. Ar.Dip.València, Fons Duquesa d’Almodòvar, e.4.1, caixa 9.

1615: abril. Pere d’Íxer és senyor de l’Alcúdia de Carlet, i gendre del vescomte de Xelva. Dietari de P.J. Porcar, ed. J. Lozano, PUV, 2012, p. 360

1616: Pedro Acasio de Joan Montagut és senyor de l’Alcúdia. ARV, Governació, processos criminals, n. 2044, caixa 4486, exp. 1731

1617: Plet entre Pere Acaci de Montagut i d’Íxer, senyor de L’Alcúdia, Xaló i Gata, contra Jordi de Castellví, comte de Carlet i senyor de Tous, per la baronia de Tous. ARV, Processos de Madrid, lletra P, exp. 720

1619: Nofre Escrivà i Jerònima d’Íxer són senyors de l’Alcúdia i vall de Xaló i Gata. Ar.Dip. València, fons Duquesa d’Almodòvar, llibre 31.

1624, desembre, 27: Mor Pere d’Íxer, senyor de l’Alcúdia i Xaló i altres llocs. Dietari de P.J. Porcar, ed. J. Lozano, PUV, 2012, p. 767

1644, agost, 31: Jerònima d’Íxer i Escrivà, comtessa de la Fera, senyora d’Alcúdia. ARV, Man-Empares, any 1687, llibre 2, mà 16, f. 1, 2, 3

1645: març, 25. Jerònima Joan Montagut d’íxer, senyora de L’Alcúdia de Carlet, modifica la carta pobla. Ar.Dip.València, fons Duquesa d’Almodóvar, secció propietats i drets, sig. E.2.6, caixa 1.

1645, desembre, 2: Felip IV crea el comtat de l’Alcúdia i Gonzalo Guillem Escrivà d’Íxer o Híjar Mateu i Montagut és el I comte d’Alcúdia., baró de Xaló i altres. L.Valero de Bernabé, Instituciones nobiliarias del RV, Hidalguía, 2020, p. 149. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)

1652: Mor Gonzalo Escrivà de Híjar, I comte de l’Alcúdia, i hereta el seu fill Onofre Vicente Escrivà de Híjar i Montpalau, II comte de l’Alcúdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Onofre_Vicente_Escriv%C3%A1_de_H%C3%ADjar

1657: Onofre Escrivà d’Íxer, II comte de l’Alcúdia, és també senyor de Xaló, Gata i Ressalany. https://es.wikipedia.org/wiki/Onofre_Vicente_Escriv%C3%A1_de_H%C3%ADjar

1665: Onofre Escrivà d’Íxer, II comte de l’Alcúdia, casa amb Francisca de Montsoriu i Montpalau, IV comtessa de Xestalgar, i és així també IV comte de Xestalgar. https://es.wikipedia.org/wiki/Onofre_Vicente_Escriv%C3%A1_de_H%C3%ADjar

1680, juny, 23: Onofre Vicente Escrivà d’Íxer, comte de l’Alcúdia, baró de Xaló i baró de Gata. ARV, Man-Empares, llibre 3, mà 22, f. 32

1688: Mor Onofre Escrivà de Híjar, II comte de l’Alcúdia, i hereta el seu segon fill Baltasar Escrivà de Híjar i Montsoriu, III comte de l’Alcúdia, V comte de Xestalgar i XI baró d’Estivella. https://es.wikipedia.org/wiki/Baltasar_Escriv%C3%A1_de_H%C3%ADjar

1691, gener, 25: Na Francesca Felipa de Montsoriu Montpalau i Centelles, comtessa de Xestalgar i L’Alcúdia, senyora del lloc de Sans terme de Xàtiva, modifica la carta pobla d’aquest darrer lloc. Ar.Dip.València, Fons Duquesa d’Almodòvar, Secció Propietats i drets, sig. E.2.6, caixa 1.

1709, desembre, 13: Ha mort na Francesca Felipa de Montsoriu, comtessa de Xestalgar i l’Alcúdia, i el seu fill Pasqual Escrivà d’Íxer, pacta amb el seu germà Baltasar, comte de l’Alcúdia, i l’altre germà, Antonio, senyor de Torre de Lloris i Miralbó. ARV, Reial Justícia, llibre 782, f. 86.

1727, setembre, 2: Antonio Escrivà d’Híjar és el comte de l’Alcúdia. ARV, Real Justicia, vol. 795, f. 91.

1738: Mor sense fills Baltasar Escrivà d’Híjar, III comte de l’Alcúdia, V comte de Xestalar i XI baró d’Estivella. https://es.wikipedia.org/wiki/Baltasar_Escriv%C3%A1_de_H%C3%ADjar

1738: 742. Plet successori perquè el testament no declarà hereu, tan sols usufructuària a la vídua Maria Ana Bracamonte.

1742: La Reial Audiència declara hereu el seu nebot Joaquín de Castellví i Escrivà d’Híjar, comte de Carlet, com IV comte de l’Alcúdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)

1751: Joaquín de Castellví Urrea, comte de Carlet, comte de l’Alcúdia i comte de Gestalgar, és senyor de Carlet, Alcúdia de Carlet, Benimodo, Beselga, Xera, Estivella, Gata, Xestalgar, Xaló, Llíber, Miralbó, Ressalany, Sans, Sot de Xera, Torre de Lloris i Tous. M. Peset, V.Graullera, “Nobleza y señoríos...”, Estud.Hist.Social, 12-13, 1980, p. 275.

1760: Mor Joaquín de Castellví i Escrivà d’Híjar, IV comte de l’Alcúdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)

1760: Joaquín Antonio de Castellví i Idiàquez hereta del seu pare els títols de comte de Carlet, V comte de L’Alcúdia i comte de Xestalgar, i les senyories de Xaló, Llíber, Gata, Tous, Terrabona, Sans, Estivella, Beselga, Arenes, Benimodo, Sot de Xera, Ressalany, Torre de Lloris i Miralbó. ARV, Protocol n. 8123, f. 241v-242v. Not: Josep Vicent.

1800: Mor Joaquín Antonio de Castellví i Idiàquez, V comte de L’Alcúdia, i hereta Josefa Dominga Català de Valeriola y Lujan, VI comtessa de l’Alcúdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)

1804: És senyora la duquesa d’Almodòvar. V.I.Franco, Noticia de..., 1804. Ar.Mun.Val., Fons Serrano Morales, Ms. 6531

1814: Mor Josefa Català de Valeriola i Lujan, VI comtessa de l’Alcúdia. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)

1818: Hereta Antonio de Saavedra i Jofre, VII comte de l’Alcúdia fins 1842. https://es.wikipedia.org/wiki/Condado_de_Alcudia_(1645)