Logo de la Universitat de València Logo MuseusUV-Història de l'Escola Logo del portal

Presentació

Una breu referència històrica

El Seminari-Museu d´Història de l´Escola es va anar promovent i generant des d'un projecte inicial que acompanyava ja la celebració, a l'octubre de 2009, de les “V Jornades d´Història de l´Educació Valenciana”. Dedicades a l'anàlisi del patrimoni històric-educatiu valencià van estimular iniciatives de recuperació i estudi del mateix i van oferir una important exposició titulada “Escoles d´ahir. Testimonis i empremtes”. 
 
Una mica més tard, el curs 2010-11, en incorporar-se la matèria “Història de l´Escola” com a assignatura obligatòria en els plans formatius dels Graus en Maestro d'Educació Infantil i Maestro d'Educació Primària, es va iniciar un treball pel qual ha anat configurant-se la definició i acció d'aquest conjunt d'actuacions en l'ordre didàctic i museístic, motiu i recurs, també, per a l'estudi i investigació històric-pedagògica en aqueix nivell escolar, de tanta rellevància social i educativa.
 
El suport del Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació i la generosa acollida i ajuda de la Facultat de Magisteri van permetre comptar a partir de gener de 2012 amb uns espais expositius i de recursos que pretenien ser mostra inicial d'un Museu amb majors possibilitats. Una construcció participativa i multidisciplinària; i també amb una vocació d'obertura i vinculació amb la vida social, cultural i educativa, de col·laboració amb els educadors i les educadores. 
 
Els objectius i accions d'aqueix Seminari-Museu van assumir en els seus treballs aquestes orientacions:

  • promoure el desenvolupament d'un sentit de la matèria “Història de l´Escola” que afavorisca un innovador procés d'ensenyament-aprenentatge, orientat preferentment a la construcció de significats, a la creació d'espais i condicions d'aprenentatge actiu i participatiu;
  • col·laborar en la tasca d'estímul i preparació perquè els futurs mestres i mestres adquirisquen una sensibilitat i competències adequades en el camp de l'educació patrimonial, en l'ús del patrimoni com a recurs educatiu; fomentar una actitud positiva en els centres escolars cap a la protecció i organització del seu patrimoni històric.
  • organitzar i avançar un treball de recuperació, difusió i estudi-investigació del patrimoni i la memòria de l'escola, constituint així un fons de recursos didàctics, i iniciant la configuració d'uns espais expositius i museístics;
  •  facilitar secunde documental i assessorament o col·laboració en aquelles iniciatives externes promogudes per entitats o grups que treballen o s'interessen en aquestes qüestions, com ara experiències didàctiques, exposicions, publicacions, etc.

Finalment, tots els treballs desplegats per a la producció i presentació de la magnífica exposició ESCOLES I MESTRES (novembre de 2017- març de 2018) van vindre a ser conseqüència de tot això i obertura, al seu torn, de l'etapa prèvia a la consecució final d'aquest MUSEU, que com jo mateix vaig expressar en el projecte presentat a la Universitat i la Conselleria naixia amb una especial vocació didàctica. Desitgem, doncs, que siga un primer lliurament que encoratge millor activitat i nous assoliments futurs.

El Museu vol ser, ara, senzill però eficaç instrument dels objectius abans assenyalats, per a valorar, difondre i estudiar els testimoniatges i la memòria històrica de la cultura escolar; per a aprofitar els seus components formatius i didàctics, i per a aconseguir la millor transferència educativa i sociocultural d'aquests.

Alejandro Mayordomo Pérez