
POSAR LA CULTURA AL MAPA
Dimecres, 26 de febrer de 2025
9.30 a 13.30 hores
Aula 2p04. Facultat d’Economia Universitat de València. Campus dels Tarongers
Inscripció necessària i gratuïta ací
La cultura no ocorre en el buit. Cada expressió artística, cada manifestació patrimonial i cada experiència cultural estan profundament arrelades en un territori. "El lloc" no és només un espai físic, sinó un factor clau que modela i condiciona els processos culturals i els dota d'identitat i significat. En aquest sentit, la cultura sempre està vinculada a un mapa, a un context geogràfic que influeix en el seu desenvolupament i sobre com es percep. Comprendre aquesta relació és essencial per a una planificació cultural efectiva. On es localitzen els recursos culturals? Quines bretxes i oportunitats existeixen en cada territori? Com afecten les dinàmiques culturals als districtes, ciutats, zones rurals o regions? Respondre a aquestes preguntes requereix eines que permeten analitzar la distribució, els impactes i les transformacions que la cultura genera en l'espai. Els mapes culturals emergeixen aleshores com a instruments fonamentals per a l'avaluació i la presa de decisions estratègiques en matèria cultural.
Afortunadament, en els últims anys, l'avanç de les tecnologies de geolocalització, la disponibilitat de dades obertes i les noves plataformes de visualització territorial han revolucionat la nostra capacitat d'analitzar i representar la cultura en el territori. Avui, comptem amb eines que fa una dècada eren impensables, cosa que obri noves possibilitats per a la planificació i gestió cultural basada en l’evidència.
Aquest seminari convida a explorar com l'anàlisi espacial de la cultura pot enriquir les nostres estratègies de planificació, així com les oportunitats que ens ofereixen les tecnologies emergents per a cartografiar l'ecosistema cultural amb major precisió i profunditat. Amb aquesta combinació d’elements, proposem una jornada per a repassar l'estat de la qüestió i mostrar algunes de les iniciatives que s'estan plantejant al respecte des de la Universitat de València.
PROGRAMA
09.30
Inauguració
Ángel Soler, vicedegà d'Emprenedoria i Relacions Institucional de la Facultat d'Economia UV
Marcia Jadue Boeri, Observatori Cultural UV
09.40 - 10.00
Virtuópolis una propuesta para mapear los sentidos, las emociones y los significados de las ciudades
Pau Rausell, director d’Econcult
10.00 - 10.30
Datos, mapas e información periodística. Temas, recursos y resultados
Raúl Sánchez, periodista d’elDiario.es
10.30 - 11.00
OECD local-level cultural data collection framework (En remot i en anglès)
Ekaterina Travkina, Coordinator, Culture, Creative Industries and Global Events, OECD
11.00 -11.30
Mapeando y visualizando el patrimonio. Proyectos Silknow, SeMap y ClioViz
Laya Targa, investigadora a l’Institut de Robótica i Tecnologías de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) de la UV
11.30 - 12.00
Una geografía mundial de la cultura y la creatividad
Rafael Boix (Econcult), professor del departament d’Estructura Econòmica UV
12.00 - 12.30
SICCRED. El impacto de la cultura en el bienestar visto en mapas
Jordi Sanjuan Belda (Econcult), investigador i professor del departament d’Economia Aplicada UV
12.30 - 13.00
Proyecto PITEC. Mapeado de las infraestructuras culturales en España
Virgilio Pérez Giménez (Econcult), vicedegà d’Ordenació Acadèmica Facultat d’Economia UV
13:00 - 13:30
IPAP-DANA [Iniciativa Pública per a Ajudar en la Recuperació del Patrimoni Cultural i Arqueològic Valencià després de la DANA]
Agustín Diez Castillo, director del departament de Prehistòria, Arqueologia i Història Antiga UV
13.30
Vins i Comboi
ORGANITZA
Econcult, Unitat d'investigació en economia de la cultura i turisme de la Universitat de València
Departament d’Economia Aplicada
COL·LABORA
Facultat d'Economia UV
Observatori cultural de la Universitat de València
Cultura als Campus