El grup d'Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL), com a grup de Didàctica de la Llengua, estudia les relacions dels elements del sistema didàctic (ensenyament, aprenentatge, continguts) en l'ensenyament de llengües primeres i estrangeres, en contextos multilingües i en les diferents etapes del sistema educatiu (Infantil, Primària, Secundària, Universitat). Els seus focus d'investigació principals són la didàctica de la llengua escrita, entesa aquesta com a procés i com a pràctica social, i l'ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, des de la perspectiva de la incidència de la reflexió sobre les llengües en el desenvolupament de la competència fique i interlingüïstica dels alumnes i en la millora dels usos. En tots dos casos, s'atén el tractament integrat de les llengües en contextos multilingües i al paper de les TIC a les aules en relació amb l'aprenentatge de llengües. Des del punt de vista metodològic, es concedeix especial atenció a la investigació en situació natural d'aula i al disseny fonamentat de dispositius d'intervenció (seqüències didàctiques per a aprendre a escriure i per a aprendre gramàtica), que es constitueixen al seu torn en macrocontextos d'investigació.
Giel compta amb investigadors en ensenyament de llengües primeres, segones i estrangeres (castellà, català, anglés i francés). El seu precedent va ser el grup Àgora (GR00-75), que va iniciar la seua trajectòria en 1997 amb un primer projecte "Ensenyament de llengües i interacció comunicativa" (GR2001-101), en el qual van establir les bases d'una investigació didàctica centrada en plantejaments comunicatius i en l'estudi de les interaccions dels diferents elements del sistema didàctic (ensenyament-aprenentatge-continguts).
Les línies preferents d'investigació de Giel són:
- Didàctica de la llengua escrita en contextos multilingües
- Des de la perspectiva dels gèneres discursius, mitjançant el disseny i la implementació de seqüències didàctiques com a dispositiu metodològic d'investigació didàctica. A aquesta línia corresponen els projectes del grup: "Consecucions i dificultats en l'escriptura d'una autobiografia lingüística" (UV-AE-08_2442); "Análisi de l'escriptura d'una autobiografia lingüística i d'un text d'opinió en estudiants de diferents nivells educatius en distintes llengües" (GVA/2009/105), "Dificultats d'escriptura amb textos argumentatius i explicatius i intervenció didàctica" (UV-INV-AE11-42019) i el projecte "Llaura l'escriptura! Millorar l'expressió escrita per garantir l'equitat de l'alumnat" (Recercaixa-ACUP, projecte 2015ACUP00175), en col·laboració amb el grup GREAL de la UAB.
- En relació amb l'ensenyament-aprenentatge de la comprensió lectora el grup ha desenvolupat dos projectes centrats en les pràctiques de mestres novells sobre lectura no ficcional: "Análisis de las prácticas de los maestros noveles en relación con el desarrollo de la competencia lectora de los alumnos en Educación primaria" (UV-INV-PRECOMP13-115492) i "La comprensión lectora y el aprendizaje de contenidos en el aula: análisis de las prácticas de los docentes noveles" (GV2015-058). Des de la perspectiva del comportament lector, el projecte "El papel de los signos de puntuación (comas) durante la lectura" (GV/2020/074) aborda la incidència d'aquests elements sintàctic-discursius en la comprensió lectora dels estudiants.
- Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica, des d'una doble perspectiva:
- Gramàtica escolar, com a reflexió fique i interlingüïstica i en relació amb el domini de la llengua escrita, el grup desenvolupa el projecte "La elaboración de una gramática escolar interlingüística: hacia una enseñanza reflexiva de las lenguas en contextos multilingües (EGRAMINT)" (MCIN-AEI-PID2019-105298RB-I00), que planteja construir una gramàtica escolar interlingüïstica que conjumine l'objecte d'ensenyament i aprenentatge amb els procediments metodològics necessaris perquè mestres i professors puguen desenvolupar un ensenyament reflexiu de les llengües a l'aula i fomentar així el desenvolupament de la competència multilingüe. És a dir, pretenem una gramàtica escolar interlingüïstica que conjumine el quin i el com ensenyar gramàtica amb quina gramàtica s'aprén i com es construeixen les nocions gramaticals bàsiques. El precedent d'aquest treball ha sigut la investigació sobre l'activitat metalingüística dels estudiants, en col·laboració amb el grup Greal (UAB) en els projectes "La actividad metalingüística en situaciones plurilingües" (MEC-SEJ2006-10417-EDUC); "La incidencia de la reflexión sobre la lengua en la construcción de la competencia escrita" (MCINN-EDU2011-26039) i "Enseñar a escribir: reflexión gramatical y estrategias de autorregulación" (MEconomía i Competitivitat-EDU2015-64798-R.
- Historiografia de l'ensenyament gramatical, línia que es desenvolupa en col·laboració amb la Universitat de Cadis en el projecte "Idees lingüístiques i pedagògiques en la premsa espanyola del segle XIX" (PGC2018-098509-B-I00) i amb la Universitat de Buenos Aires, en els projectes "La configuración de la gramática escolar argentina (1863-1922)" (Conycet, PIP 11220100100218) i "Los inicios de la gramática escolar en La Argentina (1863-1922)" (UBACyT 20020170200203BA). En relació amb aquesta línia d'investigació, GIEL és el promotor i organitzador dels "Congresos Internacionales sobre la enseñanza de la gramática", dels quals s'han celebrat tres edicions (Congram 2014 i 2016, València; Congram 2019, Barcelona).
A aquestes dues grans línies, cal afegir l'ensenyament i aprenentatge de llengües estrangeres en relació amb l'adquisició d'aspectes gramaticals i pragmàtics ("La competencia pragmática contrastiva e intercultural", I+D PB96-0773) i en relació amb l'estudi de la identitat i de l'ansietat).
- Avançar en el coneixement dels assoliments i les dificultats dels estudiants (en diferents cursos i nivells educatius) en el seu aprenentatge de la lectura i l'escriptura en les llengües del sistema escolar valencià, per a elaborar propostes que milloren el seu ensenyament i el tractament integrat d'aquestes.
- Analitzar el paper de l'ensenyament de la gramàtica, com a atenció a la forma i com a reflexió sobre la llengua, en el desenvolupament de la comprensió i expressió dels estudiants, tant en llengües primeres com estrangeres.
- Investigar sobre la conceptualització dels continguts gramaticals i sobre el seu paper en la millora de l'expressió escrita.
- Estudiar les formes de revisió de textos dels alumnes en situació escolar i dels processos de comprensió lectora associats a elles.
- Dissenyar i implementar seqüències didàctiques com a dispositius d'intervenció en aula que permeten la investigació sobre l'ensenyament de la gramàtica, de la comprensió lectora i de l'expressió escrita, tant en llengües primeres com en llengües estrangeres.
- Investigar la història de l'ensenyament de la llengua, i de la gramàtica escolar en particular, per a establir les línies de continuïtat i de ruptura amb els plantejaments actuals.
- Analitzar l'actuació de mestres i professors en relació amb l'ensenyament de llengües.
- Investigar sobre el paper de les TIC en l'aprenentatge de llengües, especialment en relació amb la llengua escrita i la literatura.
- Didàctica de la llengua escrita
Didàctica de la llengua escrita (castellà-català-francés-anglés) en contextos multilingües des de la perspectiva dels gèneres discursius (amb atenció a aspectes gramaticals i pragmàtics i a les TIC) mitjançant el disseny i la implementació de seqüències didàctiques com a dispositiu metodològic d'investigació didàctica.
- Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica
Ensenyament i aprenentatge de la gramàtica. La configuració de la gramàtica escolar des de plantejaments interlingüïstics i en relació amb el domini de la llengua escrita. La investigació historiogràfica sobre la gramàtica escolar.
Col·laboradors/es
- Alejandro Caro Carmona - Universitat de València
- Andrea Carolina Rivera Ávalos - Universidad de Antofagasta (Chile)
Equip de Treball
- Alexia Larchen Costuchen - Universitat Politècnica de València
- Elisa Amparo Tormo Guevara - Universitat Autònoma de Barcelona
Campus de Tarongers
Facultat de MagisteriAv. dels Tarongers, 4
46022 València (València)