Universitat de ValènciaOferta Científic Tecnològica COVIDOferta Científic Tecnològica COVID Logo del portal

Descripció

Els canvis deguts a la globalització, la revolució tecnològica i la digitalització, estan impulsant que les organitzacions desenvolupen noves formes de treball col·laboratiu a través d'equips i comunitats virtuals. Aquestes eines col·laboratives constitueixen estratègies empresarials rellevants ja que permeten una millora de l'aprenentatge i la gestió del coneixement i, per tant, contribueixen a aconseguir que les organitzacions siguen més innovadores, més visibles i més competitives.

Les característiques del treball col·laboratiu han canviat recentment ja que els usuaris d'equips o comunitats virtuals que es troben dispersos geogràficament tenen la possibilitat de combinar diferents aplicacions tecnològiques per a respondre a les demandes del projecte o tasca que estiguen realitzant (p.e. wiki, fòrum, xarxa social/corporativa, etc.). En aquest sentit, es produeixen importants canvis en la naturalesa de les relacions entre els usuaris, en els processos relatius a la resolució de la tasca i el seu acompliment (p.e. identificació, sentit de comunitat, confiança, lideratge, conflicte, productivitat, qualitat del coneixement…) que requereixen ser atesos.

El nostre grup d'investigació té la finalitat de generar "coneixement davantera" sobre els efectes que les tecnologies col·laboratives tenen sobre el benestar individual i col·lectiu des d'una perspectiva bàsica que després és transferida al context aplicat de les empreses. Així, s'analitzen el funcionament d'equips i comunitats virtuals que treballen en entorns dinàmics i amb tasques complexes amb un doble objectiu: a) desenvolupar estratègies d'entrenament i millora de la seua eficàcia; i b) oferir pautes per a un disseny eficient d'aquestes eines col·laboratives.

Els equips virtuals (EVs). Durant l'última dècada, l'estudi dels EVs s'ha consolidat com una extensa àrea d'investigació amb importants resultats i s'han desenvolupat models heurístics de rellevància a l'hora d'explicar els aspectes clau del funcionament reeixit d'aquests grups. La investigació desenvolupada en els últims anys per diferents equips d'investigació, entre els quals es troba el nostre, ha focalitzat l'atenció en l'estudi diferencial d'aquests equips respecte als que es comuniquen de manera convencional, és a dir "cara a cara". No obstant això, hui se sap que aquests equips virtuals tenen la seua pròpia idiosincràsia i per això, des d'una perspectiva psicosocial i positiva s'advoca per analitzar els aspectes que influeixen en el seu benestar i rendiment. La manera concreta en què l'equip virtual s'estructure (emergència de subgrups segons els processos de categorització social) així com disposar de competències emocionals per a optimitzar els seus recursos (formació en gestió d'emocions) es conformen com a àrees d'interés a l'hora de desenvolupar la nostra investigació.

A més, la cooperació d'equips en les organitzacions actuals s'estén a l'intercanvi de coneixement en comunitats virtuals (CVs), grups d'interés en xarxes socials professionals o en xarxes internes d'empreses, la qual cosa amplia la nostra investigació cap a l'anàlisi del procés per a compartir coneixement en comunitats virtuals. En aquest context d'investigació té especial interés el disseny eficient de comunitats virtuals de pràctica amb la intenció de millorar la seua sostenibilitat. Aquestes poden definir-se com a grups creats per l'organització, amb visibilitat dels seus membres, amb propòsits comuns i orientats a compartir coneixement en plataformes web. En aquest sentit, el nostre grup d'investigació pretén indagar en els factors que afavoreixen el seu ús eficaç i apropiat per a la innovació social i la gestió del coneixement.

Objectius CT

Investigar el funcionament d'equips i comunitats virtuals i  desenvolupar estratègies d'intervenció per a millorar el seu benestar i eficàcia.

Estudiar la incidència que l'estructura dels equips (fragmentació d'equips basada en la identitat vs. no fragmentació) sobre el benestar i els resultats de l'equip i els seus membres en EVs.

Analitzar la incidència que la formació en gestió d'emocions de manera col·lectiva té sobre el benestar i els resultats dels equips virtuals en diferents sessions de formació, de manera longitudinal.

Determinar si existeixen diferències en benestar i en l'eficàcia, entre els equips fragmentats que han rebut formació en gestió d'emocions i els que no han sigut formats.

Analitzar el paper mediador o modulador que variables personals i motivacionals tenen en la relació entre l'estructura dels equips (amb i sense fragmentació) i el benestar i els resultats a nivell individual i col·lectiu.

Línia 1: Estudiar la incidència que les pràctiques de gestió dutes a terme pels centres de treball tenen sobre l'eficàcia de les comunitats virtuals (suport en formació, en l'establiment d'objectius, etc.).

Línia 2: Estudiar el paper exercit pels factors personals (acte-eficàcia, predisposició a l'ús de la tecnologia, compatibilitat) i motivacionals (la identificació i la confiança), des d'una aproximació longitudinal, i la seua incidència sobre els resultats obtinguts.

Línia 3: Estudiar l'estructura, els patrons, l'evolució i la dinàmica de les interaccions entre els membres de la comunitat per a identificar als membres clau per a l'èxit i la innovació mitjançant l'ús de l'Anàlisi de Xarxes (SNA), així com el seu impacte sobre l'intercanvi d'accions per a millorar el benestar d'usuaris i professionals.

Línies d'investigació
  • Benestar i rendiment en equips virtuals: subgrups i competències emocionals

    L'objectiu general d'aquesta línia d'investigació és analitzar el benestar individual i col·lectiu dels EVs així com la incidència que la creació de subgrups i el desenvolupament de la gestió emocional del grup pot tindre tant sobre el seu benestar com sobre la seua eficàcia. Per a això, es desenvolupa un estudi experimental de caràcter longitudinal i on es contemplen quatre condicions experimentals diferents, resultat de la combinació de les dues variables centrals: creació o no de subgrups i formació o no en gestió emocional. S'utilitza una plataforma interactiva amb diferents aplicacions creada ad hoc per a això. Tots els grups són de quatre persones i treballen al llarg de cinc sessions de treball resolent tasques de naturalesa individual i col·lectiva. Els resultats contribuiran al disseny d'equips virtuals saludables, amb membres amb alt benestar i al mateix temps eficaços. Així com al disseny de programes de formació en gestió emocional específics per a contextos col·laboratius virtuals.

  • Comunitats virtuals, innovació social i gestió del coneixement

    Estudiar les comunitats i xarxes virtuals com a mecanisme d'innovació social i manera de gestionar i compartir coneixement. D'una banda, s'analitzen les estratègies de gestió organitzacional (condicions facilitadores, normes existents per a compartir o suport del responsable de la comunitat) així com els factors estructurals (lideratge i prestigi de la comunitat) i la seua influència en els resultats per a usuaris i professionals (sentit de comunitat, qualitat del coneixement, participació proactiva, satisfacció, innovació...). A més, també s'estudia la influència que factors tecnològics (navegació, interactivitat), personals (expectatives de resultat, autoeficàcia) i/o motivacionals (identificació, reciprocitat i confiança) poden tindre per a un funcionament eficient. Per a això, s'analitzen les percepcions relatives a les variables esmentades d'usuaris o professionals de comunitats virtuals de pràctica. Els resultats permeten perfilar un conjunt de pautes orientades cap al disseny eficient i la gestió òptima d'aquestes comunitats virtuals.

Direcció
  • ZORNOZA ABAD, ANA
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
Veure fitxa
Membres
  • ORENGO CASTELLA, VIRGINIA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Veure fitxa
Estructura asociada
Institut d’Investigació en Psicologia dels Recursos Humans,del Desenvolupament Organitzacional i de la Qualitat de Vida Laboral [IDOCAL]
Dades de contacte del grup
Treball Col·laboratiu en Entorns Virtuals (GROUPNIT)

Campus de Blasco Ibáñez

Av. Blasco Ibañez, 21

46010 València (València)

963 864 551

Geolocalització

ana.zornoza@uv.es

Persones de contacte
  • ZORNOZA ABAD, ANA
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
Veure fitxa