La gestió pública és un fet en l'activitat turística. Ja no hi ha cap dubte del paper decisiu de l'Administració (en qualssevol dels nivells en els quals es dividisca), per a admetre que la seua presència proveeix al turisme d'un marc estable, no condicionat exclusivament a l'esdevenir del mercat. I ha de ser així, fonamentalment, perquè l'activitat turística requereix per al seu desenvolupament de l'ús de béns i serveis públics que, en la majoria de casos, o bé no van ser creats amb aqueixa fi o no existeixen. Des d'una visió micro, els productes turístics que es creen per a aqueix consum estan conformats, entre els seus components bàsics, amb béns públics que, en general, constitueixen els elements més valorats en l'elecció dels qui els consumeixen. I igualment determinants, encara que menys visibles, són altres components (com a infraestructures, normativa, seguretat o sanitat) que, des d'una visió macro, condicionen en molts casos l'èxit del turisme. Aquests béns i serveis públics que, dit siga de pas, no són en general competència de turisme, generen friccions entre administracions, i aquestes amb l'esfera privada i civil, la qual cosa es tradueix en espais de conflicte. Conseqüentment, el turisme ja no sols crea benefici econòmic, sinó també altres externalitats que, discutides fins a temps molt recents, ja han sigut assumides en l'actualitat.
Així doncs, i en l'esfera del públic, la gestió del turisme centra la seua atenció en com mitigar els efectes negatius de l'activitat i apostar per l'explotació convenientment de les oportunitats que s'albiren en els territoris amb potencialitat. Tot això considerant la diversitat d'actors implicats i els seus interessos, i no havent de prioritzar entre les dimensions social, econòmica, cultural i ambiental.
Aperturism, com a grup d'investigació, naix amb l'objectiu general d'analitzar, aprofundir i reflexionar sobre la gestió pública del turisme, amb especial atenció en l'àmbit local.
- Estudiar les estructures de gestió i els processos en els quals es prenen les decisions.
- Observar les escales d'intervenció de la gestió pública i els instruments d'aplicació.
- Aprofundir en els recursos (econòmics, humans, naturals, culturals...) i el seu paper en la gestió pública del turisme.
- Analitzar les relacions entre els actors, els seus conflictes i interessos i, especialment, la participació dels agents privats i civils en l'esfera.
- Planificació del turisme
Els instruments en la planificació del turisme i la seua vinculació amb la gestió sostenible: estructures de gestió, adequació dels marcs globals de desenvolupament, polítiques públiques i territori en la planificació, eficiència dels objectius estratègics, els recursos com a motor de desenvolupament.
- Gobernança
Estructura, mesura i anàlisi de la governança en la performance de les destinacions turístiques: aquesta línia té per objecte l'estudi dels marcs de col·laboració públic-privada, els sistemes de participació en la presa de decisions, l'estudi de relacions entre actors.
Col·laborador/es:
- Johanna Gabriela Monge Martínez.
Equip de treball:
- Oleg Lazovski Bakhirev.
Campus de Tarongers
Edifici Departamental Oriental. Av. dels Tarongers, s/n
46022 València (València)