TRANSICIONS està format per professorat de diferents àrees de coneixement i departaments de la Universitat de València: Didàctica i Organització Escolar, Psicologia Evolutiva i de l'Educació, Psicologia Social i Sociologia i Antropologia Social. La seua adscripció formal és al departament de Didàctica i Organització Escolar. La totalitat dels seus integrants és personal de la Universitat de València o s'ha doctorat en ella, si bé tots mantenen contactes amb professorat i personal investigador d'altres Universitats espanyoles i estrangeres. És un grup multidisciplinari que ha participat des de 1996 en diversos treballs i investigacions, en els quals han pres part diversos dels integrants del grup.
TRANSICIONS ha mantingut i manté col·laboració, a partir de contractes d'investigació o convenis de col·laboració, amb la Federació d'Associacions Empresarials d'Empreses d'Inserció (FAEDEI), i l'Associació Espanyola d'Escoles de Segona Oportunitat, i ha fet treballs per encàrrec per a Forem-PV, la UAFSE, el Ministeri d'Educació i Formació Professional, BankiaDualiza o el Cedefop. El grup també ha participat en l'organització de trobades i jornades autonòmiques i estatals amb professionals de la inserció sociolaboral, i ha organitzat en la UV dues edicions de congressos i seminaris internacionals sobre formació professional. TRANSICIONS es proposa conéixer els processos educatius, organitzatius, evolutius i psicosocials que afecten i permeten optimitzar les transicions entre sistema educatiu i productiu per a joves i joves adults, així com persones en situació de vulnerabilitat, amb dificultats d'inserció sociolaboral i historial de fracàs escolar. El grup és conscient de la centralitat del treball en la vida adulta, així com de la necessitat d'abordar el seu estudi des d'enfocaments multidisciplinaris per a poder enfrontar de manera holística la comprensió de la realitat que ens interessa i preocupa, i per aqueix motiu diversos membres del grup col·laboren en activitats de IUDESCOOP. La seua missió és contribuir, des de la Universitat, a identificar els mecanismes que garanteixen els drets a l'educació i al treball, des de la convicció del paper rellevant que exerceixen en la promoció de la justícia social. TRANSICIONS procura realitzar investigació de caràcter empíric en la qual els participants siguen també subjectes dels processos d'investigació, d'ací una aproximació metodològica en la qual els mètodes qualitatius són una peça important i que permet, en la mesura del possible, interactuar amb la realitat i contribuir també a facilitar la seua transformació mitjançant la vinculació que té i cerca entre la seua investigació i la devolució dels resultats a professionals i entitats que treballen en la pràctica, així com a fer arribar els resultats a interlocutors amb responsabilitats polítiques. Gràcies a aqueix diàleg avalua la seua investigació per a procurar ajustar-la a les necessitats que es plantegen i a la cerca del canvi social que persegueix de manera conjunta.
Per a això, el grup TRANSICIONS entén que és convenient buscar finançament per al treball de recerca en les convocatòries públiques. En les seues publicacions es poden rastrejar els pilars acadèmics sobre els quals dona suport al seu treball: Emilia Serra, Francesca Salvà, Claudia Jacinto, María Teresa González, Juan Manuel Escudero, Michael W. Apple, Michael Eraut, Quim Casal, Philipp Gonon, Basil Bernstein, Robert Castel, Serge Paugam, Luc Boltanski i José Gimeno són alguns exemples.
Conéixer els processos educatius, evolutius i psicosocials que afecten i permeten optimitzar les transicions entre sistema educatiu i productiu.
- Estudi de les variables associades als processos d'inclusió en el mercat laboral
Anàlisi de l'estructura social, dels processos de mercantilització, de la conformació de les identitats en la modernitat líquida, processos de precarització.
- Optimització de procediments, tècniques i recursos adreçats a promoure la qualificació professional integració sociolaboral de col.lectius vulnerables
Formació en el lloc de treball, aprenentatge de l'experiència, aprenentatge informal, diagnòstic d'ocupabilitat i elaboració d'itineraris individualitzats d'inserció, alternança entre formació i ocupació, acompanyament socioeducatiu.
- Ocupabilitat: factors personals i contextuals associats, avaluació i intervenció optimitzadora
Factors individuals, circumstàncies personals i factors externs vinculats a l'ocupabilitat o posició relativa de la persona davant un lloc de treball.
- MARHUENDA FLUIXA, FERNANDO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- BERNAD I GARCIA, JOAN CARLES
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- CORDOBA IÑESTA, ANA ISABEL
- PDI-Titular d'Universitat
- LLINARES INSA, LUCIA INMACULADA
- PDI-Titular d'Universitat
- MARTINEZ MORALES, IGNACIO ERNESTO
- PDI-Titular d'Universitat
- MOLPECERES PASTOR, M. ANGELES
- PDI-Titular d'Universitat
- PALOMARES MONTERO, DAVINIA
- Alumn.-Servei de Formacio Permanent
- Director/a de Departament
- ROS GARRIDO, ALICIA
- Alumn.-Servei de Formacio Permanent
- ZACARES GONZALEZ, JUAN JOSE
- PDI-Titular d'Universitat
- Director/a Titulacio Master Oficial
Campus de Blasco Ibáñez
Av. Blasco Ibáñez, 30
46010 València (València)
- MARHUENDA FLUIXA, FERNANDO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat