El professor Naoki Kondo dirigeix el laboratori d'epidemiologia social de la Universitat de Kyoto al Japó (Kondo Lab). Aquest laboratori amb segona seu a Tòquio, és el centre neuràlgic de JAGEs, equivalent japonés del SHARE europeu. Recull amb periodicitat i des de 2013, dades d'uns 140.000 adults de 65 o més anys de 30 municipis del Japó. Es tracta d'una base de dades longitudinal amb dades de salut, socials, econòmics, psicològics,. Entre els dies 26 i 27 de juny de 2023 vam tindre el plaer de mantindre diverses reunions amb el Prof. Kondo per a donar seguiment a les tasques d'investigació iniciades durant l'estada prèvia en el Kondo Lab dels IP del projecte SAETA, José Manuel Tomás i Amparo Oliver.
Dins del projecte PID2021-124418OB-I0 Successful Aging in Europe: Trajectories and Processes to Act on psychological, social and physical frailty (SAETA), estem realitzant conjuntament 3 articles de forma col·laborativa, així com diversos projectes conjunts, tots ells sobre els determinants socials de la salut.
La visita del professor Kondo a València també ens va permetre reunir-nos amb l'equip directiu del Centre d'Investigació Príncep Felip, amb la seua directora Deborah J. Burks i amb el responsable de la unitat de bioinformàtica, Francisco García-García en el marc del conveni entre ARMAQoL i CIPF per a la investigació en salut i qualitat de vida sota una perspectiva de gènere. Naoki Kondo s'ha mostrat en tot moment molt implicat en la importància de considerar el gènere en les nostres investigacions conjuntes.
Finalment, junt a la valoració d'uns objectius de la visita plenament complits, ens queda la confiança que el nostre equip ARMAQoL compta des d'ara mateix amb aquestes magnífiques sinergies en l'acadèmic i en el personal. Naoki Kondo ha demostrat ser una persona amb grans inquietuds i respecte per la cultura valenciana i espanyola, la seua gastronomia, els seus costums i diversitat de l'entorn natural i social.