Logo de la Universitat de València Logo Secció Sindical de SATTUi Logo del portal

Reunió del Comité de Seguretat i Salut (20-01-2021)

  • 21 de gener de 2021
Image de la noticia

SATTUi INFORMA: Reunió del Comité de Seguretat i Salut (20-01-2021)

 

Estimades companyes,

Estimats companys,

 

Ahir (20 de gener) ens vam reunir el CSS a petició de la part empresarial per a traslladar-nos a les i els delegats de prevenció l'Informe de Presidència, que va presentar Gerència. Us resumim els aspectes que considerem més importants d'aquest informe i de les intervencions realitzades:

 

1) Noves mesures de prevenció

-     S'han instal·lat sistemes per a mesurar la qualitat de l'aire (en concret el CO₂) en punts que s'han considerat convenients. Tots els mesuraments, fins ara, han resultat correctes.

-     Han aparegut nous sistemes de mesurament més senzills, per WIFI i no necessiten instal·lació cablejada. S'estan adquirint i instal·lant en nous punts.

-     S'estan subministrant purificadors per a aquells punts que es considere convenient i s'estan desenvolupant accions per al seu manteniment.

-     S'ha fet una compra important de màscares FFP2 per a ser utilitzades pel PDI (es va sol·licitar que siga extensiu a tot el personal d'especial exposició, no sols al PDI -com en biblioteques, consergeries…).

 

2) Informe de casos vulnerables:

Se'ns han proporcionat noves dades sobre els informes personals realitzats, s'han afegit col·lectius i s'ha establert una nova classificació: (A) no necessita mesura especial, (B1) necessita alguna mesura de protecció addicional, (B2) es recomana no-presencialitat (física), i (C) es proposa la baixa laboral, en cas que la (B2), no-presencialitat, no siga possible.

 

3) Informe de la incidència de casos entre l'estudiantat i el personal de la UVEG:

-     Se'ns van facilitar les estadístiques de casos positius comunicats. Cal aclarir que són aquells que per alguna sospita s'han sotmés al test, és a dir que la població són les persones testades, no la total, i per tant les dades són més fiables entre el personal i menys entre l'estudiantat, ja que no totes i tots els estudiants ho han comunicat.

-     Quant al personal, segons les interpretacions realitzades de les dades comptabilitzades per la Gerència, la incidència acumulada de casos positius dels casos testats (no de tot el personal, sinó d'aquell testat), se situa entorn del 35% entre el PAS (és a dir, el 35% dels quals s'han sotmés al test PCR han donat positiu), al 54% entre el PDI, i al 12% entre el personal d'investigació.

-     Es continuaran seguint les recomanacions de la GVA, i s'estarà a l’aguait de les mesures que aquesta decrete (tancament de cafeteries, instal·lacions esportives, …). També es procedirà a l'adaptació d'horaris si s'escurçara el toc de queda.

-     I el més cridaner: en els primers dies de gener, la gràfica (subministrada per la Gerència) d'evolució de la incidència acumulada de casos positius comunicats, ha experimentat un “enorme” canvi (en els tres col·lectius comparats: PAS, PDI i estudiants), encara major en les línies de PAS i PDI, que des de Gerència s'atribueix a la reducció/retard de comunicacions durant les vacances.

No us direm si aquest enorme canvi en l'evolució del nombre de contagiats/des, comunicats entre el 4 i 14 de gener, ha sigut cap amunt o cap avall (ho deixem a “cara o creu”), perquè no ens tornen a acusar d'alarmistes. Però és realment cridaner.

 

INTERVENCIONS

 

De les intervencions dels delegats i delegades de prevenció, n’hi hagué moltes d’interessants (sobretot crítiques), considerem important comunicar-vos que ja van ser varis (si no la majoria) els sindicats que vam defensar passar a teletreball i a la docència on-line, davant l'agreujament de la situació sanitària.

Fins i tot un dels sindicats va presentar un interessant informe per a avalar la proposta de passar el PAS al teletreball ja mateix, i els estudiants i PDI quan comencen les classes del segon quadrimestre. Malgrat que en SATTUi ens va semblar una mica discriminatòria (per què els estudiants i PDI hem d'esperar, quan els exàmens presencials eleven el risc en aquests dos col·lectius?), la delegada i el delegat de SATTUi expressàrem el nostre suport a aquesta proposta perquè està entre les mesures que ha vingut defensant SATTUi des de l'inici del curs, com sabeu pels nostres comunicats.

Alguns/es demanàrem que es votara aquesta proposta, però la part de l'Administració institucional va objectar que no es podia votar perquè no estava en l'ordre del dia. Davant la qual cosa, i davant la insistència d'algunes i alguns, es va acordar portar aquest punt a una pròxima reunió del CSS, on, si no hi ha sorpreses, es votarà.

També es va criticar la poca freqüència de reunions (l'última va ser el 6 de novembre) ateses les circumstàncies i situació que estem patint. La representació de l'Administració institucional es va comprometre a solucionar-ho.

Finalment, com és costum en SATTUi, plantejàrem les queixes que ens heu fet arribar:

-     Insistírem en les màscares FFP2 per a tot el personal, tant PAS com PDI, que tinga un contacte directe amb el públic i a vegades no poden mantindre les distàncies (biblioteques, consergeries...). La secretària del CSS refereix que les màscares es distribuiran per tots les Unitats de Campus. Estaran disponibles per a distribuir-les com cada Centre o Servei considere, amb les indicacions de Deganat i responsable de COVID, per a adaptar a les necessitats.

-     També s’insistí en la necessitat d’una ràpida adopció de mesures preventives i segures, així com la informació clara de quines s'han portat a terme o estan previstes, més, quan el personal ha manifestat la seua preocupació per considerar que estan en risc.

-     Expressem el desacord a les restriccions, una vegada més, a totes les persones que poden exercir treball a distància, perquè ja ho han fet i demostrat que és factible, així i tot, se li continua posant dificultats.

-     Tornàrem a insistir en la negativa de MUFACE a autoritzar tests PCR. La vicegerent ens va informar que ja hi havia algun canvi d'actitud en aquesta mutualitat i que havien autoritzat la realització de PCR en alguns casos quan era prescrit per una o un metge de la companyia corresponent. Però que, en general, es resisteixen a autoritzar el test a afiliats que han estat en contacte amb persones contagiades, si no presenten símptomes. Va afegir que la SS els està fent, encara que se siga afiliada/t a MUFACE i es tinga companyia privada, per entendre que és un problema de salut pública.

En resposta a diferents intervencions:

-     Es va informar del pla de vacunació per a la COVID, pla marcat per Conselleria, i se seguiran les prioritats i indicacions de Salut Pública. Hauran de col·laborar quan i com siga requerit.

-     S'informa que s'està estudiant reestructurar els exàmens en cas que hi haja toc de queda a les 20.00 hores.

-     Quant a les cafeteries, se seguirà la literalitat del Decret. La secretària del CSS indica que les cafeteries de la UV no estan limitades al personal de la universitat, per tant, totes les cafeteries de la UV en principi tancaran, perquè podrien ser multades.

 

La salut i la seguretat de les persones, el primer.