Logo de la Universitat de València Logo Secció Sindical de SATTUi Logo del portal

28 d'abril de 2021: Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball

  • 26 d’abril de 2021
28 d'abril de 2021: Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball

Anticipar-se a les crisis, preparar-se i respondre.

Invertir hui en Sistemes Resilients de Seguretat i Salut en el Treball (SST).

La pandèmia de la COVID-19 ha portat els governs, les i els ocupadors, els i les treballadores i la població en general a enfrontar-se a reptes sense precedents en relació amb el virus del SARS-CoV-2 i els nombrosos efectes que ha tingut en el món del treball. Per això, enguany el Dia Mundial de la Seguretat i Salut en el Treball se centra en les estratègies per a enfortir els sistemes nacionals de seguretat i salut en el treball (SST) amb la finalitat de desenvolupar resiliència per a fer front a les crisis, hui i en el futur, aprofitant els ensenyaments extrets i les experiències del món del treball.

La pandèmia ha tingut profundes repercussions en tot el planeta. Ha incidit en quasi tots els aspectes del món del treball, des del risc de transmissió del virus en els llocs de treball fins als riscos relacionats amb la SST que han sorgit a conseqüència de les mesures per a mitigar la propagació del virus. La reorientació cap a noves modalitats de treball, com la generalització del teletreball, ha oferit moltes oportunitats a les i els treballadors, però també ha plantejat riscos potencials per a la SST, en particular riscos psicosocials i violència, fet que posa en relleu, una vegada més, que avançar en la prevenció dels riscos psicosocials és fonamental per a millorar el benestar laboral i la qualitat de vida dels i les treballadores. Per això, és fonamental incidir en el clima laboral.

El clima laboral és l'ambient en el qual es desenvolupa el treball i que evoca percepcions i emocions positives o negatives, segons les seues característiques. El clima laboral influeix en la satisfacció del personal i li afecta el mode de relacionar-se i la cultura organitzacional. El clima laboral es relaciona de manera directa amb la capacitat productiva dels treballadors, és a dir, en una organització el clima laboral de la qual siga adequat, els treballadors exerciran les tasques assignades de manera més efectiva; d'igual forma, es redueix l'índex d'accidents de treball i malaltia laboral, s'afavoreixen les relacions interpersonals sanes, entre moltes d’altres conseqüències directes i indirectes.

Molts estudis sobre clima laboral indiquen que per al personal és un aspecte de gran rellevància al moment de triar o romandre en un lloc de treball. Es troba que els qui més valoren un adequat clima laboral són aquelles persones treballadores que han experimentat de manera pròxima un entorn de treball marcat per situacions conflictives, desprotecció laboral o deficient comunicació entre companys i companyes, arribant a equiparar o fins i tot a donar major importància al clima laboral que al salari.

Per a aconseguir millorar i mantindre un adequat clima laboral, han de prendre's en consideració i treballar cada dia en la qualitat de temes com les relacions interpersonals, l'estil de lideratge de tots i totes aquelles amb personal al seu càrrec, s’ha de fomentar el treball en equip, garantir el compromís de tots els actors amb la seguretat i salut en el treball, i finalment, implementar estratègies que ajuden a gestionar els alts nivells d'estrés en l'organització.

Per tot això, des de SATTUi lluitem i continuarem lluitant, per una prevenció real i efectiva en tots els nivells de la universitat.

Si tens algun problema en el teu entorn laboral no dubtes a posar-te amb contacte amb nosaltres.

Llista d'enllaços: