
ANECA acaba de publicar hui 20 de març de 2024 els nous criteris d'avaluació dels mèrits i les competències requerits per obtenir l'acreditació als cossos docents universitaris (Professor/a Titular d'Universitat i Catedràtic/a d'Universitat), i els nivells de referència exigibles per obtenir una avaluació favorable. El nou procediment comptarà amb una aplicació informàtica renovada i simplificada, que esperem que funcione millor que l'actual.
Criteris d'avaluació
Segons l'ANECA, s'aposta per una avaluació més qualitativa de la trajectòria acadèmica narrada al CV. Com ja s'havia dit, s'han ampliat de 21 a 30 les comissions d'acreditació, per tal de reduir els temps de resolució, i s'hi incorpora a cada comissió una persona especialista en integració de l'anàlisi de gènere a l'avaluació i una altra amb un perfil interdisciplinari o multidisciplinari.
Comissions d'acreditació
Pel que fa a l'esborrany inicial, després del procés de participació, l'ANECA assenyala que els canvis més importants incorporats al document publicat fan referència a l'eliminació de mínims obligatoris per a la major part dels mèrits (incloent-hi estades, projectes de recerca, transferència, lideratge, tasques de tutorització...) —de forma que es facilite la transició entre sistemes d'avaluació—, la inclusió de les activitats d'activitat professional i altres possibles mèrits no esmentats a l'Annex del Reial Decret, la millor connexió i coherència amb els diferents programes d'avaluació d'ANECA (sexenis de recerca i de transferència i programa d'avaluació de la qualitat docent DOCENTIA), el reconeixement expressament de la direcció de TFG i TFM, l'ampliació del concepte de lideratge a l'àmbit docent, així com l'avenç en la concreció de regles especials en matèria d'igualtat, conciliació i discapacitat.
Segons l'ANECA, el nou sistema d'acreditació incorpora també principis com el de l'impuls a la ciència oberta, el reconeixement de la multidisciplinarietat i interdisciplinarietat, l'ampliació del concepte de transferència al d'intercanvi del coneixement, o la valoració de la capacitat de lideratge i de transformació i innovació, a més de reconéixer una major diversitat de carreres i perfils docents i investigadors, facilitar la concurrència de professorat a l'exterior i fomentar l'excel·lència a través del reconeixement de programes estatals com I3 o R3, o internacionals com els finançats pel Consell Europeu de Recerca (ERC).