Càtedra Joventut UV GVAUniversitat de València Logo del portal

[Tesi] Anàlisi de les competències generals per a l'ocupabilitat i l'adaptació sociocultural: els titulats universitaris en Educació espanyols treballant a Europa

  • Autors: Hernáiz-Agreda, N.
  • Lloc de realització, Editorial, Any: València, Universitat de València , 2019.
  • Tipus de publicació: Tesi
  • URL Publicacio: [Tesi] Anàlisi de les competències generals per a l'ocupabilitat i l'adaptació sociocultural: els titulats universitaris en Educació espanyols treballant a Europa
  • Resum:

    La internacionalització de les relacions econòmiques i el procés de crisi financera mundial han contribuït a impulsar la mobilitat laboral, a vegades a forçar-la fins i tot, de professionals qualificats. Per això, durant el recent període de recessió (2008-2016), un creixent augment de titulats universitaris espanyols va buscar una eixida laboral concorde a la seua formació en altres països a Europa i altres continents. A més, Espanya tenia i continua mantenint una de les majors taxes de desocupació de la Unió Europea (UE) (Organització per a la Cooperació i el Desenrotllament Econòmics [OCDE], 2018) i les condicions de treball no afavorixen la inserció laboral dels egressats universitaris. En este context, i pel fet que el Procés de Bolonya promou la convergència entre les institucions de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), en esta tesi doctoral es van considerar les competències generals dels plans d'estudis de les titulacions de l'àrea d'Educació com un possible eix vertebrador del desenrotllament de l'ocupabilitat en els estudiants universitaris espanyols. Les competències generals poden ser transferides a diferents contextos laborals on poden ser utilitzades també en diverses ocupacions, concordes o no amb la qualificació de l'egressat. Cal esperar que una formació universitària basada en esta mena de competències facilite la mobilitat laboral anara de les fronteres espanyoles. Al país de destinació es posarà a prova l'ocupabilitat d'estos professionals qualificats a través de les competències generals, així com la seua adaptació sociocultural. En este sentit, els objectius d'esta investigació van ser: a) Examinar si la utilització de les competències generals, contribuïx de manera positiva en les autopercepcions d'ocupabilitat a Espanya i fora d'Espanya i, per consegüent, estudiar si la percepció de la pròpia ocupabilitat influïx en l'adaptació sociocultural anara d'Espanya; b) Analitzar si les variables contextuals (experiència prèvia treballant o estudiant en un altre país, context laboral, temps d'estada i tipus de treball) intervenen en les percepcions de l'ocupabilitat i les dificultats d'adaptació sociocultural. Per a portar a terme este estudi, es va recopilar informació de 336 titulats universitaris espanyols de l'àrea de l'Educació. Tots es trobaven treballant en una ocupació concorde a la seua formació o en altres treballs al Regne Unit, Alemanya, Polònia o Espanya. D'esta manera, es va obtindre una visió actual i internacional de la situació laboral d'estos egressats, comparant el context espanyol amb altres tres països europeus. Es va optar per un disseny de la investigació amb una metodologia quantitativa i de tall transversal, adaptant diferents escales que van permetre conformar el Qüestionari de Competències Generals, Ocupabilitat i Adaptació Sociocultural (CGEAS) amb el qual es van recaptar les dades de la investigació. En termes generals, es va concloure que els egressats espanyols es perceben més ocupables quan treballen en un context laboral diferent de l'espanyol, ja que posen en pràctica les competències generals en grau més alt que els treballadors que es troben a Espanya. D'altra banda, no es van trobar diferències destacables entre els països respecte a la importància de les competències generals, exceptuant els resultats de la competència de comunicació en llengua estrangera. Per tant, els resultats indiquen que les competències generals es poden transferir i utilitzar d'igual mode en qualsevol dels quatre països objecte d'estudi. Respecte a l'ocupabilitat i les dificultats d'adaptació sociocultural, es va trobar que una elevada percepció de l'ocupabilitat contribuïx a reduir este tipus de dificultats. Així mateix, els espanyols que van presentar poques dificultats d'adaptació a nivell social i cultural, també es van percebre més ocupables. Finalment, es conclou atorgant importància a la formació en competències generals des de la universitat per a incrementar l'ocupabilitat i reduir les dificultats d'adaptació sociocultural en egressats espanyols treballant fora d'Espanya; ja que estes competències són una base molt important que sustenta l'ocupabilitat de qualsevol professional.