Logo de la Universitat de València Logo Postgrau Títols propis de la Universitat de València Logo del portal

Microcredencial Universitària en Formació de Validadors i Avaluadors en Accessibilitat Cognitiva: Lectura Fàcil, Avaluació d'Entorns i Habilitats per a l'Ocupació

Logos MicroCreds
Dades generals
Objectius
OBJECTIU GENERAL

Capacitar a persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament com validadores de textos en lectura fàcil, segons la norma UNE 153101:2018, i com a avaluadors d'entorns des de la perspectiva de l'accessibilitat cognitiva, proporcionant-los a més eines per a millorar les seues habilitats laborals, socials i digitals, amb la finalitat de facilitar la seua inclusió activa en el món professional i la seua participació com a agents de canvi en la societat.

Objectius específics:
- Conèixer altres formes de comunicació de persones amb diferents discapacitats.
- Aprendre estratègies de comprensió i lectura crítica de textos.
- Comprendre el concepte d'accessibilitat cognitiva i la seua importància en la vida quotidiana, així com la seua relació amb els drets de les persones amb discapacitat i la normativa vigent.
- Conèixer i aplicar els criteris de lectura fàcil recollits en la norma UNE 153101:2018, aprenent a participar activament en processos de validació de documents.
- Desenvolupar habilitats per a avaluar entorns físics (edificis, espais públics, centres de serveis) des de la perspectiva de l'accessibilitat cognitiva, utilitzant eines senzilles i adaptades.
- Millorar les habilitats laborals i socials bàsiques necessàries per a desembolicar-se en un entorn de treball (comunicació, treball en equip, puntualitat, resolució de conflictes, responsabilitat).
- Adquirir competències digitals bàsiques que permeten participar en processos de validació i avaluació de manera autònoma o amb suports, tant de manera presencial com digital.
- Reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge i desenvolupar estratègies personals per a millorar la comprensió, l'expressió i la col·laboració amb altres persones.
Curs acadèmicCurs 2025/2026
Tipus de cursMicrocredencial Universitari
Modalitat:Presencial
Preu matrícula    
Termini de preinscripció27/10/2025
Data d'inici curs novembre 2025
Data de finalització curs desembre 2025
Edició1 ª
Codi títol25227210
Crèdits:3.00 Crèdits ECTS
Horari 13, 14, 20, 21, 27, 28 de novembre, y 4, 5, 11, 12 de desembre, De 10:00h a 13:00h
Lloc d'imparticióSala Polivalente de Plena inclusión CV
Eixida professional
La norma UNE 153101:2018 estableix que els textos en lectura fàcil han de ser validats per persones amb dificultats de comprensió, la qual cosa justifica i legitima aquesta labor com una eixida professional específica per a persones amb discapacitat intel·lectual. De la mateixa manera, l'avaluació d'entorns des de l'enfocament de l'accessibilitat cognitiva requereix la seua participació activa, ja que la seua experiència aporta un valor únic i imprescindible. Aquest curs ofereix una formació integral que permet a aquestes persones exercir tots dos rols amb reconeixement i professionalitat, contribuint a la millora de l'accessibilitat i a la seua plena inclusió social i laboral.
Direcció
Organitzador0
DireccióVicenta Ávila Clemente
Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació. Universitat de València
Profesor/a Titular de Universidad
Blanca Barberá Roselló
Responsable Accesibilidad y Comunicación - Plena Inclusión Comunidad Valenciana
Més Informació
Telèfon 96 160 3000
Admissió i matrícula
Termini preinscripció27/10/2025

Documentació electrònica a adjuntar

 

Normes generals

  • En cas de voler presentar la preinscripció i la documentació en suport paper, haurà de descarregar, seguir les instruccions i omplir el següent formulari.
  • No s'admetrà cap sol.licitud d'inscripció que no siga omplida degudament.
  • La persona sol.licitant ha d'acceptar sotmetre's a les proves i/o a l'entrevista que convoque prèviament el comitè de selecció.
  • La selecció la realitzarà la comissió que s'establirà en cada cas seguint les directrius del director del curs.
  • En cas de renúncia a la plaça l'alumne haurà de comunicar-ho a la Fundació Universitat-Empresa de València - ADEIT.

És interessant que consulte el reglament que regula els Títols Propis de Postgrau i Programes de Formació Contínua de la Universitat de València en l'apartat corresponent d'esta mateixa pàgina web.

Important: La taxa d'expedició de Títols i Certificats no està inclosa.

Programa
Formación de personas validadoras y evaluadoras en Accesibilidad Cognitiva: Lectura Fácil y evaluación de entornos
 Mòdul 1: Bases conceptuals de la comunicació i la comprensió lectora
Objectiu: Comprendre els diferents modes de comunicació i desenvolupar habilitats bàsiques de comprensió lectora i lectura crítica.
Continguts:
- Diferents formes de comunicació: oral, escrita, Braille, Llengua de Signes o pictogrames.
- La comunicació com a dret i com a eina de participació social.
- Processos de comprensió lectora: literal, inferencial, crítica i creativa.
- Estratègies per a interpretar i analitzar textos dones d'una perspectiva crítica.

Mòdul 2: Accessibilitat Cognitiva i Entorns Accessibles
Objectiu: Introduir el concepte d'accessibilitat cognitiva i capacitar per a identificar i avaluar entorns dones d'aquesta perspectiva.
Continguts:
- Principis del Disseny Universal i la seua relació amb l'accessibilitat cognitiva.
- Concepte i dimensions de l'accessibilitat cognitiva.
- Tipologia de barreres cognitives en entorns físics, digitals i socials.
- Metodologia i eines bàsiques per a l'avaluació cognitiva d'entorns.
- Criteris d'accessibilitat definits per entitats de referència (Plena inclusió, Observatori Estatal de la Discapacitat).

Mòdul 3: Lectura Fàcil: principis, procés i validació
Objectiu: Conèixer els principis de la Lectura Fàcil i adquirir competències bàsiques per a la validació de textos.
Continguts:
- Coneixements lingüístics bàsics.
- La comprensió dels textos.
- Introducció a la Lectura Fàcil: història, definició, objectius i població destinatària.
- Principis i pautes de la norma UNE 153101:2018 EX.
- El procés de creació de textos en lectura fàcil.
- El procés de validació de textos: fases, rols i criteris.
- Exercicis pràctics de validació en grup.

Mòdul 4: Aplicació professional de l'accessibilitat cognitiva i la Lectura Fàcil
Objectiu: Explorar els oportunitats professionals vinculades a l'accessibilitat cognitiva i reflexionar sobre el paper dels persones amb discapacitat intel·lectual com a agents actius.
 
Professorat
Nom Cognoms Vinculació + info
María Celeste Asensi Borrás Directora de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat de la Universitat de València
Vicenta Ávila Clemente Profesor/a Titular de Universidad + info
Blanca Barberá Roselló Responsable Accesibilidad y Comunicación - Plena Inclusión Comunidad Valenciana
Sergio Alejandro Zamorano Mendoza
Metodologia
Metodologia
La metodologia d'aquest curs es fonamenta en els principis de l'educació inclusiva, l'aprenentatge significatiu i l'enfocament centrat en la persona, adaptada a les característiques i necessitats de persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament. L'objectiu principal és afavorir la comprensió, participació activa i empoderament dels i les participants, mitjançant estratègies que garantisquen l'accés al coneixement i a l'experiència pràctica des de l'accessibilitat cognitiva. 1. Aprenentatge pràctic i vivencial El curs s'estructura entorn d'activitats dinàmiques i funcionals, on l'alumnat aprèn fent. Les sessions combinen teoria en format accessible amb experiències reals de validació de textos i avaluació d'espais. Aquest enfocament promou el desenvolupament de competències mitjançant l'experimentació directa, el treball col·laboratiu i la resolució de situacions concretes. 2. Continguts en format accessible Tots els continguts es presentaran en format de lectura fàcil, pictogrames, esquemes visuals, vídeos explicatius i suports gràfics, que faciliten la comprensió i el record, seguint els principis d'accessibilitat cognitiva definits en la norma UNE 153101:2018. 3. Treball cooperatiu Es promourà el treball en grup mixt, afavorint la col·laboració entre participants amb diferents nivells d'autonomia i capacitats. Aquesta metodologia potencia l'aprenentatge entre iguals, el respecte als temps i estils de cada persona, i el desenvolupament d'habilitats socials i laborals fonamentals per a un futur professional inclusiu. 4. Ritme flexible i adaptat El desenvolupament del curs respectarà els diferents ritmes d'aprenentatge de l'alumnat. S'utilitzaran pauses actives, moments de recapitulació, repeticions positives i explicacions múltiples (verbals, visuals i pràctiques), afavorint l'atenció sostinguda i la consolidació de l'aprenentatge. 5. Ús de suports i tecnologies S'incorporaran tecnologies de suport,
FAQ

TIPUS DE TÍTOLS I CRÈDITS

 
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE UN MÀSTER OFICIAL I UN MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA?
 
S'entén per màster oficial el conjunt d'ensenyaments reglats de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a l'espai europeu d'ensenyament superior (EEES) que han superat un procés d'elaboració i aprovació d'acord amb les normes legals dictades pel Govern i les comunitats autònomes (lleis, decrets, ordres), reconegut en el marc de les normes i acords de l'EEES.

El màster de formació permanent es refereix a estudis que han de superar un procés normatiu intern més flexible i diversificat (a la Universitat), pensat per a oferir un tipus de formació que s'adiga amb les demandes de la societat. En determinats supòsits, aquests estudis propis poden servir per a l'exercici d'activitats professionals, sempre que la normativa legal així ho establisca.
 
 
QUÈ ÉS UN CRÈDIT ECTS?
 
ECTS és l'acrònim d'European Credits Transfer System. És una manera de mesurar la duració dels estudis universitaris que preveu diferents factors, com ara l'assistència a sessions teòriques, l'elaboració de treballs pràctics o la dedicació a pràctiques.

Cada crèdit suposa 25 hores de càrrega de treball de l'estudiant. En els títols propis de la Universitat de València, 1 crèdit ECTS està reconegut amb 10 hores de docència. Per exemple, un curs de 3 crèdits ECTS està reconegut amb 75 hores de dedicació de l'estudiant, de les quals 30 hores són de docència.
QUINS TÍTOLS PROPIS OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
La Universitat de València renova anualment la seua oferta de títols propis. En aquesta oferta podem trobar els títols de postgrau següents: màsters de formació permanent (60, 90 o 120 crèdits ECTS), diplomes d'especialització (entre 30 i 59 crèdits ECTS) i experts universitaris (entre 15 i 29 crèdits ECTS).
 
Tipus de títols propis Crèdits Requisits d'accés
Màster de formació permanent 60,90 o 120 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Diploma d'Especialització 30-59 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Expert/a universitari/ària 15-29 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)

(*) S'hi permet l'accés, condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau en el mateix curs acadèmic, a les persones a les quals els falte menys d'un 10% dels crèdits per a acabar aquests estudis
 
 
QUINS TÍTOLS DE FORMACIÓ CONTÍNUA OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
 
En aquesta oferta podem trobar els títols de formació contínua següents: certificats de formació contínua (15 - 30 crèdits ECTS), i microcredencials universitàries (fins a 15 crèdits ECTS).
 
Tipus de formació contínua Crèdits Requisits d'accés
Certificat de formació contínua 15-30 ECTS No cal acreditar titulació
Microcredencial universitària Fins a 15 ECTS Es pot requerir o no titulació universitària prèvia (*)


(*) Els requisits d'accés s'especifiquen en la memòria del curs.

 

CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS

 
HI HA LA POSSIBILITAT D'OBTENIR ALGUN TIPUS DE CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS?
 
Pel que fa als títols propis, les ofertes formatives es renoven anualment i no són convalidables.

En els títols propis no hi ha la possibilitat de convalidació acadèmica, excepte en el cas dels màsters de formació permanent amb estructura modular, que són aquells que poden estar integrats per diplomes d'especialització i/o experts/es universitaris/àries. La matrícula a un màster de formació permanent d'estructura modular pot ser del curs complet o de cadascun dels seus mòduls per separat, i és possible cursar-los en diferents anys acadèmics.

En cap cas no permeten l'accés als estudis oficials de doctorat.
 

SOL·LICITUD D'INFORMACIÓ

 
ON PUC OBTENIR INFORMACIÓ D'UN CURS EN CONCRET?
 
En la pàgina web https://postgrado.adeituv.es/ca-valencia/home.htm trobarás tota la informació referent a cadascun dels títols oferits.
 

ADMISSIÓ I MATRÍCULA

 
COM PUC REALITZAR LA PREINSCRIPCIÓ A UN CURS?
 
Pots fer la preinscripció a un títol propi electrònicament a través de l'apartat que trobaràs en la web de cada curs. També pots imprimir la FITXA DE PREINSCRIPCIÓ , omplir-la i enviar-la juntament amb tota la documentació sol·licitada a l'adreça de correu electrònic informacion@adeituv.es o per correu (o en persona) a: Fundació Universitat Empresa de València (plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3 - 46001 València).
 
 
POT UN ESTUDIANT ESTRANGER AMB UN TÍTOL NO HOMOLOGAT ACCEDIR A AQUESTS ESTUDIS?
 
Sí, sempre que siga autoritzat per la direcció del curs.
 
 
EL PAGAMENT QUE REALITZE EN LA MATRÍCULA, QUÈ INCLOU?
 
El pagament del preu públic de la matrícula inclou:

- L'accés a totes les accions formatives del curs i/o a la plataforma virtual que el suporte.

- El dret a l'obtenció del carnet universitari.

- Tot el material que la direcció del curs estime oportú.

- Una assegurança de responsabilitat civil i d'accident a l'entorn del curs.

Les taxes d'emissió del certificat estan incloses en els cursos de formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària). En els títols propis, les taxes d'emissió de títols i certificats NO estan incloses.
 
 
COM SOL·LICITAR EL CARNET UNIVERSITARI?
 
Passos a seguir per sol·licitar el carnet universitari per primer cop.

Paso 1
https://secvirtual.uv.es/

Paso 2
Punxar a Accedir Secretària Virtual

Paso 3
Introduir usuari i contrasenya de la universitat. És el que et va sortir quan et vas matricular a la Universitat.

Paso 4
Punxar a canviar la fotografia

Paso 5
Pujar foto amb la mida indicada

Paso 6
A partir d'aquell moment ja es disposarà de la targeta virtual.

Paso 7
Descarregar la L'APP MÒBIL UV
 
ES POT FRACCIONAR EL PAGAMENT DE LA MATRÍCULA?
 
El pagament es pot fraccionar sempre que l'import de la matrícula supere la quantitat de 500 euros i la duració del curs siga superior a tres mesos:
 
  • Fins a 1.000 euros: dos terminis, la meitat en el moment de l'admissió i l'altra meitat als dos mesos de la data d'inici del curs.
  • Superior a 1.000 euros: tres terminis, un terç en el moment de l'admissió, un altre terç als dos mesos de la data d'inici del curs i el terç restant als quatre mesos.


Per als cursos de més de dos anys de duració, s'ha d'abonar el 50% de l'import total de la matrícula en el moment de l'admissió al curs i l'altre 50% a l'inici del segon any del curs.

*És requisit indispensable per al fraccionament lliurar el document d'ORDRE DE DOMICILIACIÓ DE DEUTE DIRECTE SEPA, emplenat i signat (*que es pot descarregar des del formulari de preinscripció).

*El primer pagament sempre s'ha de fer motu proprio per l'estudiant a través del procediment facilitat en l'admissió. Els pagaments següents es domicilien al compte bancari facilitat.

*L'impagament d'algun dels terminis comporta l'anul·lació de la matrícula de l'estudiant sense dret al reintegrament de la quantitat ja satisfeta.

 

EN QUINS CASOS ES POT RETORNAR L'IMPORT DE LA MATRÍCULA?
 
Les quantitats abonades en concepte de matrícula no es retornen una vegada s'ha iniciat el curs. Si l'estudiant causa baixa abans d'iniciar-lo, es retornaran dos terços del preu públic de la matrícula, en cas de pagament únic, després de la presentació de la corresponent sol·licitud. En cas de pagament fraccionat, s'abonarà la quantitat que excedisca d'un terç del preu públic de matrícula.

L'anul·lació de la matrícula després d'iniciar-se el desenvolupament dels estudis no dona dret a la devolució de les taxes pagades, excepte en casos excepcionals a causa de malaltia greu o fallida econòmica de la unitat familiar, degudament justificats documentalment.
 
 
HI HA ALGUN TIPUS DE DESCOMPTE A l'HORA D'ABONAR LA MATRÍCULA?
 
Els estudiants de títols propis de postgrau i formació contínua no es poden acollir a les exempcions que preveu el decret de la Generalitat Valenciana que regula les taxes per prestació de serveis acadèmics universitaris per a cada curs acadèmic.
 

AUTOMATRÍCULA

 
AJUDA AL PROCEDIMENT D?AUTOMATRÍCULA (NOMÉS PER A AQUELLES PERSONES QUE JA HAN SIGUT ADMESES)
 
Una vegada formalitzat el pagament, l'estudiant rebrà una notificació amb les instruccions per a realitzar l'acte de matrícula a través de la plataforma de la Universitat de València.

Per a obtenir el manual amb les instruccions del procediment, cliqueu ACÍ

En cas de tenir algun dubte sobre aquest tema, contacteu amb nosaltres mitjançant l'adreça
electrònica: informacion@adeituv.es
 

PRÀCTIQUES

 
HI HA LA POSSIBILITAT DE REALITZAR PRÀCTIQUES EN EMPRESES O INSTITUCIONS?
 
Sí, sempre que ho preveja l'organització dels estudis. Aquestes pràctiques poden formar part del pla d'estudis (curriculars), i en aquest cas les han de realitzar tots els alumnes matriculats, o poden ser un complement formatiu addicional a la programació acadèmica (extracurriculars), i en aquest cas no és necessari que les realitzen tots els alumnes matriculats. Es poden fer fins a 900 hores de pràctiques.

Més informació: https://www.adeituv.es/practicas/postgrado-propios/?lang=ca
 
 
CAL FORMALITZAR ALGUN CONVENI PER REALITZAR LES PRÀCTIQUES EN EMPRESES/INSTITUCIONS?
 
Sí, és necessari subscriure un conveni entre la Universitat i l'empresa/institució per al desenvolupament de les pràctiques. Aquest conveni, que el gestiona la direcció dels estudis a través d'ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de València, ha de recollir les dades bàsiques de l'activitat que es desenvoluparà durant les pràctiques, així com les signatures de l'alumne/a, dels tutors o tutores de l'empresa i dels tutors o tutores de la Universitat.
 

AVALUACIÓ

 
QUIN ÉS EL SISTEMA D'AVALUACIÓ?
 
L'organització de cada curs indica els procediments d'avaluació específics. En qualsevol cas, però, és requisit necessari per a obtenir el títol aprovar totes les assignatures dels estudis corresponents d'acord amb el procediment que estableix la guia docent.

Només quan s'ha acabat el postgrau i les actes estan tancades i registrades per la Universitat de València, es pot sol·licitar el certificat o títol acreditatiu de la formació. L'estudiant rebrà, al seu moment, una notificació amb les instruccions per obtenir-lo.

La qualificació final dels títols propis de postgrau és el resultat de la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les assignatures, inclòs el TFM (en el cas dels títols de màster).

En el cas dels cursos de formació contínua, s'atorguen únicament les qualificacions d'apte o no apte.
 

EXPEDICIÓ DE TÍTOLS PROPIS I CERTIFICATS

 
QUI EXPEDEIX ELS TÍTOLS DE POSTGRAU?
 
Els títols propis de la Universitat de València són expedits pel rector o la rectora segons un model normalitzat i en queda constància en el registre de títols de la Universitat. En aquests títols es fa esment exprés que no tenen caràcter oficial.
 
 
QUINA TITULACIÓ OBTINC?
 
Títols propis

El fet de superar els estudis de màster de formació permanent dona dret a l'obtenció del corresponent títol de màster de formació permanent en '...' per la Universitat de València.El fet de superar els estudis de diploma d'especialització dona dret a l'obtenció del corresponent diploma d'especialització en '...' per la Universitat de València.

El fet de superar els estudis d'expert/a universitari/ària dona dret a l'obtenció del corresponent títol d'expert/a universitari/ària en '...' per la Universitat de València.

Una vegada superats els títols propis és possible sol·licitar un certificat que inclou: matèries, crèdits, modalitat d'impartició i nota.

Formació contínua

El fet de superar els estudis de certificat de formació contínua dona dret a l'obtenció del corresponent certificat de formació contínua en '...' per la Universitat de València.

I el fet de superar els estudis de microcredencials universitàries dona dret a l'obtenció de la corresponent certificació de microcredencial universitària en '...' per la Universitat de València.

Aquestes certificacions són d'aprofitament i inclouen la denominació del curs i el nombre de crèdits.

Les taxes d'emissió de títol o certificat que acredita la realització del curs per part de la Universitat de València no estan incloses en l'import de la matrícula, excepte en el cas de la formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària).
Accés i Resultats d'Aprenentatge
Requisits titulació
Persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament.
Edat compresa entre 24 i 65 anys.
Criteris admissió
Es tindrà en compte un certificat de discapacitat intel·lectual i del desenvolupament amb un percentatge igual o superior al 33% i l'ordre de preinscripció.
Resultats d'aprenentatge
L'aprenentatge del curs serà significatiu i accessible el resultat del qual es concretarà en 3 àrees:

1. Coneixements
-Entendre les diferents necessitats de comunicació de persones amb discapacitat.
- Millorar la comprensió de textos i la lectura crítica d'aquests.
-Comprendre què és l'accessibilitat cognitiva i les normes en les quals s'emmarca.
- Identificar els continguts difícils d'entendre, així com els elements que dificulten l'orientació i comprensió de l'espai.
- Interioritzar els continguts de la formació mitjançant casos reals.

2. Habilitats, actituds i valors
- L'alumnat detectarà els elements que han de modificar perquè siga accessible la informació.
- Proposar la informació accessible que s'haurà de substituir perquè es comprenga.
- Interioritzar una actitud de defensa de drets per a totes les persones quant a l'accessibilitat cognitiva.

3. Competències
- Serà persona activa en l'àrea de validació.
- Identificarà les barreres per a la comprensió de la informació.
- Podrà sensibilitzar als diferents grups d'interès de l'entorn.
Contacte