Sessió | Data i hora d'inici | Data i hora de finalització | Aula | Ubicació |
---|---|---|---|---|
1 | 13/06/2024 09:30 | 13/06/2024 13:30 | Aula PB SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
2 | 18/06/2024 09:30 | 18/06/2024 13:30 | Aula PB SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
3 | 20/06/2024 09:30 | 20/06/2024 13:30 | Aula PB SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
- Carbonell Marques, Angela
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Coordinador/a Curs
• Comprendre les revisions sistemàtiques com a metodologia d'investigació
• Conéixer els diferents tipus de revisions sistemàtiques
• Identificar les fases en el procés d'investigació de revisió sistemàtica
• Proporcionar les competències per a realitzar revisions sistemàtiques: habilitats de cerca, avaluació crítica, anàlisi de dades i eines i softwares
• Conéixer els processos i oportunitats de publicació
• Orientar en habilitats per a afrontar treballs en esta línia.
1. Introducció a les revisions sistemàtiques
a. La revisió sistemàtica com a metodologia rigorosa d'investigació
b. Revisions sistemàtiques i revisions no sistemàtiques
c. Tipus de revisions sistemàtiques
d. Procés per a realitzar revisions sistemàtiques
e. Limitacions i oportunitats de les revisions sistemàtiques
2. Cerca i selecció dels estudis
a. Fase inicial: Mapatge de literatura
b. Formulació del problema: preguntes de revisió
c. Objecte i objectius d'estudi
d. Estratègies de cerca i fonts d'informació
e. Criteris per a la selecció/exclusió d'estudis
3. Selecció i extracció d'estudis
a. Procés de lectura, selecció i extracció
b. Eines de gestió bibliogràfica
c. Eines específiques per a revisions sistemàtiques
d. Eines de mapatge
e. Eines per a l'anàlisi de la informació
1. Avaluació de la qualitat dels estudis
a. Impacte de les revisions sistemàtiques en la literatura científica
b. Tipus de biaixos
c. Avaluació del risc de biaix i qualitat dels articles inclosos
d. Eines d'avaluació de la qualitat
2. Anàlisi i interpretació de dades
a. Anàlisi i sistematització de la informació
b. Presentació de resultats
c. Discussió de resultats
d. Conclusions d'una revisió
3. Informar una revisió: La declaració PRISMA
a. Checklist
b. Manual E&E
c. Checklist per a resums
d. Diagrama de flux
e. Extensions
En finalitzar el curs, els assistents seran capaços de:
• Reconéixer les revisions sistemàtiques com a metodologia pura i exhaustiva d'investigació
• Desenvolupar un protocol de revisió sistemàtica
• Analitzar, interpretar i redactar els avanços i resultats d'una revisió sistemàtica
• Reconéixer la importància d'aplicar mètodes rigorosos per a realitzar una revisió sistemàtica
• Integrar protocols científics per a la realització de revisions sistemàtiques.
Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
• Assistència al 85% de les sessions presencials
• S'utilitzarà una metodologia presencial, essencialment pràctica, amb revisió de publicacions i resolució d'exercicis.
• Es considera una activitat de treball autònom de cada estudiant, sobre la base de lectures que s'entregarà en forma prèvia a l'inici del seminari.
• S'enviarà via correu electrònic o Aula virtual –segons cas-, la resta de la bibliografia corresponent als continguts. És possible que alguns textos es faciliten en anglés. Es recomana la realització d'exercicis per a seguir adequadament la formació.