Sessió | Data i hora d'inici | Data i hora de finalització | Aula | Ubicació |
---|---|---|---|---|
1 | 20/05/2021 09:00 | 20/05/2021 14:00 | En línia | |
2 | 03/06/2021 09:00 | 03/06/2021 14:00 | En línia |
Gabriel Cepeda Carrión
C.U. de la Universidad de Sevilla.
L'ensenyament a través de mètode del cas és una metodologia participativa orientada al treball en equip, a partir del treball personal, que provoca un diàleg obert entre alumnes i professor, un diàleg sobre situacions reals que fomenta un creixement personal en l'alumne i el capacita per a conéixer l'opinió dels altres. L'objectiu de l'ensenyament d'un cas no són les solucions a aquest, l'objectiu és construir un cos de coneixements i conceptes que puguen aplicar-se en la pràctica.
Individualment, aquest mètode prepara al participant per a les reunions de grup i permet aprendre del que uns altres diran. En les sessions de discussió els participants comparteixen la seua perícia, experiències, observacions, anàlisis…, ajudant a eliminar subjectivitats, i inseguretats, gràcies a la retroalimentació que obtenen.
El mètode del cas té un alt potencial de desenvolupament d'habilitats claus en l'àmbit empresarial i de l'administració en general, ajudant a potenciar diferents capacitats en els participants. Això propícia que l'estudiant tinga l'oportunitat de posar a prova les seues idees i de reaccionar enfront d'una situació determinada, desafiant-ho a defensar i analitzar els seus arguments.
Aquest curs té la finalitat, en primer lloc, d'ensenyar als participants sobre com poden ensenyar amb els casos, en segon lloc, la d'aclarir la confusió existent sobre el què és i no és un estudi de cas, i les seues variants; en tercer lloc, com deu l'alumne preparar per al seu estudi un cas (preparació individual); i, finalment, com seran utilitzats els casos a l'aula (discussió en grup).
En definitiva, l'aprenentatge per casos pot suposar un canvi abrupte a previs models d'aprenentatge basats en lliçons magistrals del professor i lectures. Pot ser, inicialment, angoixant, però bé val la pena perquè l'alumne aprendrà a pensar de manera independent, a parlar en grups de treball, a qüestionar assercions i a acceptar que les seues idees siguen confrontades.
Aquest curs aquesta dirigit principalment personal docent que desitge utilitzar estudis de casos de les àrees de Ciències Socials. (Empresa, Economia, Ciències de l'Esport…)
METODOLOGIA
• Es planteja amb un contingut eminentment pràctic, utilitzant el propi mètode que s'estudia com a base per a la reflexió i l'aprenentatge.
• Es treballarà en xicotets grups per a desenvolupar els dos últims objectius plantejats anteriorment.
GUIÓ DE CONTINGUTS PRESENCIALS
• Presentació i introducció del curs
• Origen, característiques i el desenvolupament a l'aula, del mètode del cas.
• La preparació individual d'un cas d'estudi analitzant els elements essencials d'aquest.
• Aplicació pràctica del mètode a l'aula d'un cas estudiat anteriorment. Per a això, es formaran xicotets grups de treball.
GUIÓ DE CONTINGUTS NO PRESENCIALS
• Conjunt de lectures posada a la disposició dels alumnes, per a comprendre la filosofia de l'aprenentatge mitjançant casos.
• Estudi de casos curts com a eina d'entrenament a professors per al desenvolupament de les habilitats d'aprenentatge dels alumnes, i feedback individualitzat a cada alumne via email.
• Discussió en línia dels casos posats a la disposició dels alumnes en els fòrums mitjançant la plataforma virtual de la Universitat de Sevilla.
• Tutorització del pla de desenvolupament d'un cas via email o videoconferència.
- Adquirir la capacitat per a comprendre una situació específica, partint d'una informació limitada
- Sensibilitat als límits, i a les possibilitats de resolució del cas, i habilitats associades a la presa de decisions
- Capacitat de síntesi (el temps és or)
- Capacitat de comunicar de manera efectiva
- Aprenentatge significatiu
- Treball en equip
Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
- Assistència almenys del 85% de les sessions síncrones.
- Lliurament i presentació en l'última sessió del taller d'una tasca final.
- Estudi de casos curts com a eina d'entrenament de les habilitats d'aprenentatge dels alumnes
- Exercici pràctic: disseny i avaluació d'un cas
- Pla de desenvolupament d'un cas, creació de tasques no presencials i en línia…