UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Code PIEC_2734988
Academic course 2023-2024
Programme Teaching Innovation Project (PID)
Areas of knowledge Social and Legal Sciences
Start date 01/09/23
End date 31/07/24
Categories
  • Ús docent de xarxes socials
  • Debats
Keywords TE, formació docent, vídeo, competència digital
Strategic lines

Ús de les TIC com a facilitador de l'aprenentatge. Recurs didàctic.

Foment de la competència digital en l'estudiantat.

Introduction

Aquest projecte d’innovació educativa té com a objectiu general la implementació de la tecnologia educativa (TE) en l’ensenyament de llengües. En el context d’una metodologia constructivista, els darrers cursos (del 2018-19 al 2022-2023) s’ha aconseguit millorar la motivació de l’estudiantat, la seua participació, implicació i apoderament, i la interacció professorat-alumnat, així com potenciar l’aprenentatge autònom i significatiu, el treball col·laboratiu, la interacció i la reflexió entre l’alumnat universitari. Al mateix temps, s’han atés múltiples competències que convé consolidar (per exemple, CG3: Utilitzar amb solvència les TIC com a eines de treball habituals).
Després de l’anàlisi del treball d’innovació educativa desenvolupat en els anteriors projectes, considerem important anar un pas més endavant i incloure nous objectius i noves accions encaminades a consolidar i ampliar aquesta línia innovadora de treball en la docència, alhora que avaluarem l’impacte sobre la docència de les accions desenvolupades (resultats i potencialitats). És per això que per al curs 2023-2024 fem una forta aposta per la transferència i la creació de xarxes amb els centres d’educació primària i secundària mitjançant la incorporació a l’equip de professionals d’aquestes etapes educatives. En aquest sentit, hi pretenem: a) Desplegar la recerca i fomentar la investigació, innovació i transferència de coneixement, b) Potenciar la cooperació entre centres educatius no universitaris i universitaris, i c) Dirigir la innovació educativa cap a les tecnologies, el multilingüisme i les metodologies participatives. Les accions desenvolupades contribuiran a la millora de la competència digital docent, tant instrumental com metodològica, al foment del bon ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament de llengües i al desenvolupament de la competència en comunicació lingüística, competència plurilingüe, competència digital i la competència personal, social i d’aprendre a aprendre de l’alumnat

Objectives

Aquest projecte d’innovació educativa té com a objectiu general la implementació de la tecnologia educativa (TE) en l’ensenyament de llengües, la qual cosa es concreta en els següents objectius específics: o Millorar la competència digital de l’alumnat o Potenciar estratègies docents innovadores que impulsen la participació activa de l’alumnat o Desenvolupar instruments d’avaluació formativa i autoavaluació que proporcionen retroalimentació a l’alumnat sobre el progrés del seu aprenentatge, com ara rúbriques o qüestionaris o Millorar la competència oral de l’alumnat mitjançant l’ús de la TE o Aprofundir en la competència digital docent, tant instrumental com metodològica o Identificar i generar bones pràctiques docents en l’ús de la TE en didàctica de la llengua i la literatura o Crear vídeos docents i compartir-los en Mmedia (https://mmedia.uv.es//) i YouTube o Elaborar qüestionaris en LimeSurvey i altres eines digitals per tal de conéixer les actituds d’alumnat i professorat davant l’ús de la tecnologia en la docència o Crear espais webs de forma col·laborativa per compartir continguts o Elaborar pòsters i presentacions digitals o Utilitzar les xarxes socials per a la construcció i intercanvi de coneixement i per a la millora de la participació i interacció de l’alumnat i el professorat o Crear continguts interactius mitjançant Wooclap per a fomentar la participació de l’alumnat o Analitzar críticament les propostes implementades i proposar-ne millores

Subsidy

145

Degrees involved
Degree in Preschool Education
Degree in Primary School Education
Master's degrees involved
Master's Degree in Secondary Education Teacher Training
Subjects involved

33606. Lengua española para maestros

33616. Formació literària en l’aula d’educació infanti

33618. La planificació de la llengua i la literatura en l’educació infantil.

33656. Lingüística per a mestres

33658. Aprenentatge de la lectura i l’escriptura

33659. Desenvolupament d’habilitats lingüístiques en contextos multilingües

33660. La planificació de la llengua i la literatura en l’educació primària

33661. Llengua estrangera I: anglés.

33663. Didàctica de la llengua estrangera.

33685. TIC com a recurs didàctic en arts i humanitats.

33643. Treball final de grau: Mestre en educació infantil.

33700. Treball final de grau: Mestre/a en educació primària.

40524. Aprenentatge i ensenyament de la llengua castellana i la seua literatura

40611. Aprenentatge i ensenyament de la llengua francesa.

40514. Complements per a la formació disciplinària en l’especialitat de llengua anglesa.

40526. Complements per a la formació disciplinària en l’especialitat de llengua catalana (valencià) i la seua literatura.

40612. Innovació docent i iniciació a la investigació educativa en una llengua francesa.

42269. Treball fi de màster: especialitat de llengua francesa.

42255. Treball fi de màster: especialitat de llengua anglesa.

42258. Treball fi de màster: especialitat de llengua castellana i la seua literatura

42259. Treball fi de màster: especialitat de llengua catalana (valencià) i la seua literatura. 

Target student body

Més de 4.000 de més de 30 assignatures diferents, de diverses titulacions (de Grau i de Màster) i de diferents universitats (UV sobretot, però també UJI i UPV).

Event where it is presented

Ferrer Claramonte, Víctor (2024). Gramática interlingüística y escritura: un nuevo marco para lograr la reflexión en el aula de Lengua. Congrés internacional d’ensenyament de la llengua: focalització en la forma (CELF). • Garcia-Vidal, Pilar; Martí-Climent, Alícia (2023). La tecnologia educativa en l’ensenyament de llengües. VI Jornades d'Experiències Plurilingües “Innovació i transformació en l’ensenyament de llengües amb tecnologia educativa”. • Martí-Climent, A. (2023). Los repositorios digitales del futuro profesorado de educación secundaria. XXX Jornadas Internacionales Universitarias de Tecnología Educativa (JUTE23). • Martí-Climent, A.; Reig, A.; Rodríguez-Gonzalo, C. (2024). La ressenya de lectura acadèmica en vídeo. Un estudi en la formació docent. Fòrum Internacional d'Educació i Tecnologia. • Martí-Climent, A.; Reig, A.; Rodríguez-Gonzalo, C. (2024). La formación de futuros docentes en alfabetización académica mediante videorreseñas. Congreso Internacional LEER, ESCRIBIR Y COMPRENDER EN LAS FRONTERAS DEL CONOCIMIENTO LÍQUIDO. • Martí-Climent, A.; Sanz-Moreno, R. (2024). Propuestas didácticas para la enseñanza-aprendizaje de lenguas basadas en el uso del vídeo. III International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2024). • Ponce Martínez, N. (2024). Implementación en el aula de una secuencia didáctica gramatical (SDG) de Egramint: del análisis reflexivo interlingüístico a la producción textual. Congrés internacional d’ensenyament de la llengua: focalització en la forma (CELF).Reig, A. (2023). La videoressenya com a pràctica lectora socialitzadora. VI Jornades d'Experiències Plurilingües. Innovació i transformació en l'ensenyament de llengües amb tecnologia educativa. • Reig Gascón, A., Martí-Climent, A., & Rodríguez-Gonzalo, C. (2023). La reseña bibliográfica en vídeo como instrumento de socialización lectora de los futuros docentes. III Congreso Internacional Innovación en la Docencia e Investigación de las Ciencias Sociales y Jurídicas “La universidad: del reto de la transferencia a la transformación de la sociedad”. • Reig Gascón, A., Martí-Climent, A., & Rodríguez-Gonzalo, C. (2023). La videoressenya com a pràctica innovadora de socialització de la lectura professional en la formació universitària. IX Jornada d’Innovació Educativa “Estimulant aprenentatges mitjançant l’ús de la neuroeducació a les aules”. • Sanz-Moreno, R.; Martí-Climent, A. (2024). Análisis de las percepciones de los futuros docentes de Secundaria sobre la elaboración de cápsulas gramaticales plurilingües. III International Congress: Education and Knowledge (ICON-edu 2024). • Sanz-Moreno, R.; Martí-Climent, A. (2024). Enseñar a través de vídeos plurilingües: los docentes en formación como creadores de contenidos audiovisuales. X Jornada d’Innovació Educativa “Tecnologies emergents per a la transformació docent”. • Sanz-Moreno, R. (2024). Mediación intercultural e interlingüística a través de la audiodescripción. Estudio de caso en el aula de francés como lengua extranjera. 6th INTERNATIONAL SYMPOSIUM LANGUAGE FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION (LINCS). Riga, mayo 2024. 

Results

S’ha acomplit l’objectiu general del projecte, que era la implementació de la tecnologia educativa en l’ensenyament de llengües, i els seus objectius específics. D’altra banda, hem organitzat les VI Jornades d’Experiències Plurilingües “Innovació i transformació en l’ensenyament de llengües amb tecnologia educativa”, celebrades els dies 26 i 27 de setembre de 2023 a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, i també el Seminari “Innovació i ensenyament de llengües amb eines digitals: el vídeo i la IA” el 13 de febrer de 2024 a la mateixa facultat.

Teaching materials created

S’han elaborat nombrosos materials educatius d’elevada qualitat (materials multimèdia, qüestionaris, pòsters, espais webs, etc.) i objectes d’aprenentatge: • Vídeos docents de les diferents assignatures implicades en el projecte en privat (només per als estudiants) • Qüestionaris sobre l’ús de les xarxes socials i del vídeo en la docència universitària en Socrative, Google Forms, etc. • Pòsters digitals, infografies i presentacions de continguts de les diferents matèries mitjançant Canva, Genially, Prezi o d’altres eines digitals. • Espai web de l’assignatura 40526 Complements per a la formació disciplinària en l’especialitat de llengua catalana (valencià) i la seua literatura del Màster universitari en Professor/a d’Educació Secundària https://sites.google.com/view/complements • Pautes per a l’elaboració de produccions audiovisuals per part de l’alumnat. • Criteris d’anàlisi i rúbriques d’avaluació dels productes creats per l’estudiantat. • Diferents tipus de produccions audiovisuals: càpsules gramaticals de francés en YouTube, biografies lingüístiques audiovisuals, videolings sobre qüestions de norma i ús, vídeos de reflexió interlingüística sobre tres llengües a partir d’una aspecte gramatical concret, càpsules de vídeo en format TikTok per a explicar continguts curriculars, relats digitals sobre la identitat docent, píndoles informatives, PowerPoint locutats, vídeoressenyes i bibliotràilers. • Entrevistes en vídeo i àudio sobre el llenguatge infantil i sobre la competència en comunicació lingüística. • Repositoris individuals dels Entorns Personals d’Aprenentatge (EPA) sobre TIC per a l’ensenyament mitjançant Symbaloo. • Audiodescripció com a eina per a l’aprenentatge de llengües. • Portafolis digitals en Sites. • Web sobre diversitat lingüística. • Podcast sobre temes diversos, per exemple les relacions entre el substantiu i l’adjectiu en anglés i espanyol. • Diari digital sobre l’hort. • Carrers il·lustrats. • Audioguia com a acompanyament a una ruta literària.• Gamificació a l’aula. • ChatGPT per a treballar les creences i representacions relacionades amb la didàctica de llengües estrangeres. • Bing Image Creator per a crear imatges a partir de textos escrits. • Facebook, X (abans Twitter) i Instagram com a eina d’aprenentatge i per a la millora de la participació i la interacció en la docència presencial. • Xat de TEAMS per a practicar la reflexió metalingüística entre iguals. • Gravacions en vídeo de les exposicions orals de l’alumnat per a obtenir retroalimentació. També s’han fet diverses publicacions relacionades amb el projecte: • García-Pastor, M. D., & Piqueres Calatayud, J. (2023). Crafting L2 multimodal composing identities: A study with secondary EFL learners. CALICO Journal. • Martí-Climent, A., Reig, A., & Rodríguez-Gonzalo, C. (2023). Les comunitats de lectura professional com a eina de formació mitjançant les videoressenyes. Resercle. Revista de la Societat d'Ensenyament i Recerca del Català com a Llengua Estrangera (4), 62-83. https://hdl.handle.net/10550/91965 • Martí-Climent, A.; Reig, A.; Rodríguez-Gonzalo, C. (2024). Alfabetización académica y socialización de la lectura mediante videorreseñas en la formación de docentes. Ocnos. Revista de Estudios sobre lectura, 23(1), 1-13. https://hdl.handle.net/10550/94424 • Martí-Climent, A.; Reig, A.; Rodríguez-Gonzalo, C. (2024). La ressenya de lectura acadèmica en vídeo. Un estudi en la formació docent. (en premsa) • Sanz-Moreno, R. (2023). Audiodescripción y competencia intercultural en clase de francés como lengua extranjera. Una experiencia docente. Hikma: Revista de Traducción, 22, 95-122. https://doi.org/10.21071/hikma.v22i1.14524 • Sanz-Moreno, R. (2023). Audiodescripción en clase de lenguas extranjeras: la opinión de los docentes. Revista Internacional De Lenguas Extranjeras / International Journal of Foreign Languages, (20), 1–21. https://doi.org/10.17345/rile20.3781 • Sanz-Moreno, R. (2023). Capsules de grammaire contrastive. Une expérience innovatrice avec des futurs enseignants de FLE. En Periñán Pascual, C. y Mangiante, J.M (Eds.). Enseñanza/Aprendizaje de Lenguas en entornos digitales (279-302). Tirant Humanidades • Soler Pardo, B. (2023). Booktuber: promoting reading and literacy in the classroom among Spanish pre service teachers through a video review. Literacy, https://doi.org/10.1111/lit.12346 També tenim dues publicacions sobre el projecte en premsa.

Coordination
  • MARTI CLIMENT, ALICIA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Director/a de Departament
See card
Participants from other entities

Torralba Miralles Gloria Universitat Jaume I (Castelló de la Plana)
Genís Perucho Josep IES Andreu Alfaro (Paiporta)
Escrivà Sòria Maria IES Districte Marítim (València)
Puchades Quiles Pilar IES Serpis (València)
Queralt Làzaro Joan Carles IES Serpis (València)
Ferrando Simón Mireia IES Isabel de Villena (València)
Peris Bixquert Maria IES Miguel Ballesteros Viana (Utiel)
Camarena Gimeno Inmaculada IES Miguel Ballesteros Viana (Utiel)
Abad Beltrán Victoria IES Clot del Moro (Sagunt)
Reolid Llobet M.Angeles IES Clot del Moro (Sagunt)
Salinas Sánchez Alicia IES Clot del Moro (Sagunt)
Murria Estal Ismael IES Clot del Moro (Sagunt)
Lara Tudón Marta IES Clot del Moro (Sagunt)
Gutiérrez Gargallo Lia IES Clot del Moro (Sagunt)
Campos Royo Miguel IES Camp de Morvedre (Sagunt)
Ferrer Claramonte Víctor IES Camp de Morvedre (Sagunt)
Ponce Martínez Noelia IES Camp de Morvedre (Sagunt)
Cruselles Seser Paula IES Federica Montseny (Burjassot)
Romero Martínez Ana Isabel IES La Garrigosa (Meliana)
Noguera Català Amparo CEIP José Maria Boquera (Carcaixent)
Monzó Santamaría Esther CEIP Camp de Túria (Riba-roja de Túria)
Mazcuñán Herraiz Beatriz CEIP Montroi (Montroi)
Benitez Lostado Nerea CEIP Montroi (Montroi)
Cruzà Pulgarín Sara CEIP Montroi (Montroi)
Ariño Aran Sahila IES Clot del Moro (Sagunt)
Peris Ramón Paula IES Clot del Moro (Sagunt)
Otero Montesinos Meritxell IES La Garrigosa (Meliana) 
Michelena Rubio Alba IES Andreu Alfaro (Paiporta)
Piqueres Calatayud Jorge IES Enric Soler i Godes (Benifaió)
Grau Montesinos Carolina IES Joan Llopis Marí (Cullera) 

Related structures
Language and Literature Education
Other structures

Universitat Jaume I de Castelló de la Plana

CEIP Camp de Túria (Riba-roja de Túria)

CEIP José Maria Boquera (Carcaixent)

IES Andreu Alfaro (Paiporta)

IES Districte Marítim (València)

IES Serpis (València)

IES Isabel de Villena (València) 

IES Miguel Ballesteros Viana (Utiel)

IES Camp de Morvedre (Sagunt)

IES Clot del Moro (Sagunt)

IES Federica Montseny (Burjassot)

IES La Garrigosa (Meliana)

PLAYLIST