UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Del plagi al IAgiarismo: l'evolució del frau acadèmic i el perill del sedentarisme cognitiu en l'era digital

Target PDI
Method of impartition Online asynchronous + Online synchronous
Language Spanish
Total duration 8
Synchronous online duration 4
Program Continuing education
Training modality Workshop
Academic course 2024-2025
Edition 01
Training plan year 2025
Start date of the course 07/07/2025
End date of the course 11/07/2025
Registration start date 24/03/2025
Registration end date 04/04/2025
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 09/07/2025 09:30 09/07/2025 13:30
Selection criteria

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents: • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen. • S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys. • Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys. • En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació

UV Faculty
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
Training objectives

Objectius:
1) Explorar les noves formes de frau acadèmic impulsades per la IA.
2) Analitzar els factors que promouen el frau acadèmic digital i el seu impacte en educació superior.
3) Dissenyar estratègies efectives per a prevenir el frau acadèmic facilitat per la IA.

Contents

Continguts:
1.- Breu context sobre l'auge de la IA en l'àmbit acadèmic.
2.- Noves formes de frau acadèmic facilitades per la IA:
- Fàbriques d'articles (paper mills) i el seu ús de IA per a genera contingut massiu.
- Manipulació d'indicadors acadèmics (citacions, índexs d'impacte, etc.).
- Creació de perfils falsos (investigadors i autors ficticis)
- Publicació d'articles post mortem mitjançant l'ús de IA.
- Manipulació d'algorismes de detecció de plagi.
- Etc.
3.- Factors que promouen el frau acadèmic digital i el seu impacte en l'educació superior (pressió acadèmica, falta de supervisió, tolerància, falta de confiança en el sistema d'avaluació, desconeixement sobre l'ús ètic de la IA, etc.).

4.- Impacte en la integritat i el desenvolupament cognitiu.
5.- Estratègies per a prevenir el frau acadèmic (iniciatives educatives orientades a enfortir l'ètica acadèmica en estudiants i docents, desenvolupament d'algorismes avançats que detectin contingut generat per IA, estratègies pedagògiques centrades en el desenvolupament del pensament crític, la creativitat i l'autonomia intel·lectual, polítiques institucionals per a prevenir el frau i promoure la integritat acadèmica, etc.).

Aquesta activitat forma part de les iniciatives de la Xarxa-IA (https://red-ia.org/) i del Projecte IA-*FIP, finançat per MICIU/*AEI/10.13039/501100011033 i FEDER “Una manera de fer Europa” (ref. PID2022-141031NB-I00), orientat a promoure la Integritat Acadèmica en la Formació Inicial del Professorat.

Competencies to be developed

1    Analizar las diversas formas de fraude académico, desde el plagio tradicional hasta las prácticas facilitadas por la IA, y evaluar su impacto en educación superior.
2    Fomentar una ética académica sólida, basada en la honestidad intelectual, el respeto por el trabajo ajeno y el cumplimiento de normas académicas, especialmente en el contexto de las tecnologías emergentes. 
3    Promover el desarrollo de iniciativas educativas que integren la ética digital, fortalezcan la prevención del fraude y fomenten el aprendizaje responsable en el uso de la IA.
 

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Es valorarà l'assistència, la participació durant la sessió síncrona i la tasca final avaluable.
Assistència al 85% de les hores síncrones, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de l'activitat avaluable.

Inscription