UVdocència:UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Docència universitària amb perspectiva de gènere (DUPEG)

Target PDI
Method of impartition Online synchronous
Language Spanish
Total duration 10
Presential duration 0
Synchronous online duration 4
Asynchronous online duration 6
Program Own offer -SFPIE
Training modality Course
Academic course 2021-2022
Edition 01
Training plan year 2022
Start date of the course 25/05/2022
End date of the course 26/05/2022
Registration start date 16/02/2022
Registration end date 07/03/2022
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 25/05/2022 11:00 25/05/2022 13:00 Online
2 26/05/2022 11:00 26/05/2022 13:00 Online
Selection criteria

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

  • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
  • S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
  • Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
  • En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
Non-UV faculty

Capitolina Díaz Martínez

Catedràtica del Departament de Sociologia i Antropologia Social de la Universitat de València (UV). Les principals línies d'investigació són: sociologia del gènere; polítiques públiques d'igualtat; desigualtat i relacions de poder en la família; dona i treball; sociologia de l'educació i metodologia de les ciències socials. Durant la seua estada a Brussel·les va col·laborar molt de prop amb associacions europees com el Grup d'Hèlsinki i la European Platform for Women Scientists (EPWS), i va participar en l'elaboració de l'informe “Mapping the Maze” (2008), encarregat per la Comissió Europea.

Marcela Jabbaz Churba

Professora contractada doctora en el Departament de Sociologia i investigadora en el Institut Universitari d’Estudis dels Dons (IEUD) de la Universitat de València. Ha sigut investigadora del Consell Nacional de Ciència i Tecnologia (CONICET) de l'Argentina i directora del Centre d'Estudis Organitzacions de la Universitat de Buenos Aires, on també ha sigut professora. Professora de “Grups, xarxes i moviments de dones” en el Màster Universitari en Gènere i Polítiques d'Igualtat de la Universitat de València.

Pascuala García Martínez

Catedràtica d'Universitat en la Facultat de Física de la Universitat de València, Llicenciada i doctora en Física. Nomenada Fellow membrer del SPIE (Society for optics and photonics) i sènior member de l'OSSA (Optical Society of America). Membre del Comité d'Avaluació de la Docència de la UV, subcomité I de ciències. Ha sigut ponent en nombroses conferències, cursos i taules redona sobre Gènere i Ciència. És presidenta del Grup especialitzat de “Dones en Física” de la Reial Societat Espanyola de Física. Vocal de la Junta Directiva de l'Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT).

Training objectives

La perspectiva de gènere en l'ensenyament és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics, consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells subjectes en els quals s'utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.

Contents

1. D'on partim:

a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe

b. Generització del coneixement i del tracte

2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l'ensenyament universitari

a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l'enfocament de les assignatures.

b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.

c. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar a les dones que van fer contribucions i no van ser reconegudes fins ara.

d. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze a les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).

e. La revisió de la bibliografia identifica les obres d'autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.

3. Indicadors per a orientar les Guies Docents sensibles a la igualtat de Gènere/sexe

4. Activitat pràctica: Revisa la teua pròpia Guia Docent.

Competencies to be developed

1.    Capacitat per a problematitzar patrons dominants de socialització.

2.    Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe, dissenyar solucions.

3.    Competència per a avaluar si l'enfocament d'assignatures afavoreix l'accés en condicions d'igualtat al coneixement

4.    Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitza a les dones.

5.    Capacitat per a identificar el diferent impacte en els homes i dones que poden tindre els continguts abordats en l'ensenyament de cada àrea.

6.    Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Assistència, com a mínim, al 85% dels hores síncrones i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encarregades per el/la tutor/a o professor/a Realització

de l'activitat pràctica proposada.

Participació en els fòrums des de l'inici del curs fins a la data de finalització (25/05/2022 al 25/06/2022).

En la part pràctica del curs el professorat revisarà la seua Guia Docent a partir dels exercicis pràctics proposats.

Inscription