càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

La Càtedra MESVAL celebra un diàleg sobre l'actual situació del comerç minorista a la ciutat de València

  • 13 de novembre de 2020
Imatge del participants en el diàleg

La importància del comerç de proximitat és un dels principals capitals de la ciutat de València per la seua capacitat de generar ocupació, riquesa i proporcionar vida en els barris valencians. Aquesta va ser una de les principals conclusions del diàleg que va organitzar el dia 12 de novembre la Càtedra de Model Econòmic Sostenible de València i el seu entorn (Càtedra MESVAL) de la Universitat de València, en el qual van participar empresaris i responsables d'algunes de les principals institucions que representen a un grup nodrit de comerciants a la ciutat de València.

En aquest nou lliurament dels Diàlegs MESVAL, i sota el títol de “Comerç i el futur de les ciutats”, els assistents van poder conèixer a través de l'experiència de Julio Olmos, Coordinador General de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Sostenible del Ajuntament València; Eva Blasco; Presidenta de CEV València; Rafael Torres, President de la Confederació del Xicotet Comerç; i Isabel Cosme, Cofundadora de Blackcape, l'actual situació del comerç minorista, les seues perspectives de futur i les principals tendències relacionades amb ell. En aquest sentit, el desenvolupament de confiança i seguretat que permeten dinamitzar el consum, així com l'equilibri entre compra online i compra offline, es postulen com a elements principals en la nova normalitat per al sector minorista.

Com s'enfronta el sector comercial als nous reptes? Quins beneficis provoca el comerç minorista en l'economia? Aquestes han sigut les línies principals del webinar, moderat per la Catedràtica en Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València, Inés Kuster. Kuster va iniciar el debat destacant que el xicotet comerç és una eina indispensable per a les ciutats, el qual aporta un benefici enorme en l'economia dels països, en termes d'ocupació, PIB, etc.

Eva Blasco, Presidenta de CEV València, va assenyalar la necessitat capital d'implantar mesures de suport que ajuden a reactivar el consum amb el propòsit principal de no aprofundir l'actual crisi que està vivint el comerç. En aquest sentit, Blasco va manifestar que aquestes mesures dinamitzadores del consum han d'anar directament vinculades a un comerç més sostenible.

Per part seua, Isabel Cosme, Cofundadora de Blackcape, va destacar la importància del tracte humà en les relacions comercials. L'experiència de compra, i els serveis relacionats a ella, són alguns dels elements que es perden en el comerç online. Així, Cosme va voler assenyalar com una de les principals bases sobre les quals ha d'actuar el comerç, el d'afavorir la part online per a presentar el producte, però incentivar la compra física. A més, Cofundadora de Blackcape, no va deixar escapar l'ocasió per a plantejar dos grans reptes als quals s'enfronta el comerç minorista: la introducció de noves tecnologies i el turisme de compra.

Seguint la mateixa línia que la resta de participants, Rafael Torres, President de la Confederació del Xicotet Comerç, va manifestar que la omnicanalitat és un dels pilars base sobre els que ha de sostenir-se el xicotet comerç. Torres va afegir que en és necessari cercar l'equilibri entre compra física i online, que permeta l'obtenció d'avantatges competitius sostenibles, i que ajuden les empreses a eixir de la difícil situació que estan travessant.

Finalment, Julio Olmos, coordinador general de l'Àrea de Desenvolupament Econòmic Sostenible, va destacar que els comerços del centre de la ciutat són els que s'estan veient més afectats per la crisi, destacant que en els comerços dels barris valencians hi ha més llum actualment. A més, Olmos va voler apuntar que davant l'actual situació que estem vivint, abans de decidir on anar, és necessari preveure i pensar a on volem arribar.