Logo de la Universitat de València Logo Secció Sindical - Confederació General de Treball del País València Logo del portal

Campanya informativa referent a les hores extraordinàries realitzades pel nostre personal

  • 24 d’octubre de 2025
Image de la noticia

Aquest any 2025, per primera vegada, ha sigut publicat l'import de les hores extraordinàries en l'annex 2b del Pressupost de la Universitat de València, sota l'epígraf de Gratificacions per serveis vinculats a horaris rellevants. Existeix, a més, en aquest pressupost altre annex, el 2a, que estableix la normativa aplicable a aquestes gratificacions i que es desenvolupa en l'article 5. Sota aquesta denominació de Gratificació, la Gerència de la nostra universitat situa aquest complement retributiu dins de les competències exclusives dels seus òrgans de govern, sota la supervisió del Consell Social. Així ve establit en l'articulat dels nostres Estatuts, on també es reflecteixen les funcions del mateix Consell Social.

Per a aquesta secció sindical, i després de l'informe realitzat pel nostre servei jurídic, el procediment establit des de la Gerència esquiva l'obligada negociació amb els sindicats de Mesa Negociadora d'aquest complement retributiu complementari, tal com estipula l’EBEP en el seu article 24. L'apartat d d'aquest article estableix clarament que les hores extraordinàries són retribucions complementàries perquè són serveis extraordinaris prestats fora de la jornada normal de treball. I aquestes retribucions, dins del marc de cada administració, són matèria de negociació com s'estipula en l'article 37 del mateix estatut bàsic. El nostre informe jurídic destaca també que els imports de les hores extraordinàries haurien d'haver-se actualitzat, almenys, en els mateixos percentatges de pujada salarial aplicables a la resta de retribucions que rebem. I, encara que, el Consell Social compta amb participació sindical (tres membres pertanyents a dos dels sindicats majoritaris) no té, i això és important, competències de negociació col·lectiva per a establir la quantia dels imports de les hores extres realitzades pel PTGAS.

En el transcurs d'aquests mesos, des de la secció sindical, hem atés diverses consultes referents als imports publicats enguany i sobre les quanties percebudes durant les anualitats anteriors a 2025. Recaptant informació, constatem que des de 2013 no s'havien actualitzat aquests imports i, a més, que podia haver-se realitzat almenys una actualització, per exemple, quan la Gerència en 2019 va traure una instrucció sobre aquest tema i va anul·lar l'anterior sobre gestió d'hores realitzades fora de la jornada normal de treball. Però també comprovem que sobre els imports rebuts s'apliquen, a vegades, dos conceptes distints de gratificacions, per tant, dos imports distints. Per a entendre'ns, no sempre hi ha un mateix criteri definit i unànime sobre si el servei extraordinari ha de ser retribuït per assistències a serveis específics de caràcter extraordinari (s'aplica jornada de treball independentment de les hores realitzades) o per serveis on sí compta cada hora treballada.

Com la legislació laboral impedeix, en aquests casos, poder fer una reclamació col·lectiva sobre els impagaments per les diferències sobre els imports no actualitzats, per tant, no abonats, des de la secció sindical hem assessorat diferents companys i companyes PTGAS perquè pogueren fer-ho individualment, si així ho estimaven, tenint en compte que el personal funcionari pot demanar l'abonament de les diferències sobre les seues últimes quatre anualitats.

El nostre informe jurídic també estableix que el topall individual de 80 hores anuals màximes és un límit que no pot ser ampliable adduint necessitats del servei ja que existeixen altres alternatives per a cobrir aquestes necessitats.

I entre eixes alternatives des d'aquesta secció sindical sempre hem defensat que els treballs extraordinaris no poden emmascarar deficiències estructurals d'algunes unitats, per tant, la solució passa per la creació de llocs de treball allí on el cúmul d'hores en aquestes unitats resulte necessari. Creiem, a més, que és necessari que el procés negociador que cal afrontar aquest pròxim any estudie eixes ALTRES ALTERNATIVES possibles per a cobrir serveis fora de les jornades habituals i, no sols, la fixació de les quanties dels imports retributius. I, en tot cas, que en aquest procés negociador s'incorporen les noves indicacions que s'establisquen en la nova llei sobre control horari que està preparant el Ministeri de Treball.