Logo de la Universitat de València Logo Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació Logo del portal

La Campanya Mundial per l'Educació reivindica a València la importància de l'educació en emergències i el paper del professorat

  • 20 d’abril de 2022
Image de la noticia

La coalició valenciana de la Campanya Mundial per l'Educació (CME) va reunir a la fi d'abril en la Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació de la Universitat de València a més d'un centenar d'estudiants, docents i ONG per a celebrar els actes centrals de la Setmana d'Acció Mundial per l'Educació (SAME). Sota el lema #MilMillonesDeVoces, la SAME incideix enguany en el paper fonamental del professorat com a garant del dret a l'educació i reclama un finançament d'acord a les necessitats educatives actuals, després de la major interrupció de l'educació en la història provocada per la pandèmia.

La jornada -que ha estat possible gràcies al Projecte d'Innovació Docent impulsat pel professorat de la Facultat- va començar amb el diàleg 'El professorat davant els desafiaments contemporanis', en el qual va participar Javier Molina, professor de Ciències de l'Educació de la Universitat de Granada, i Lucía Rodríguez, responsable d'Incidència i Campanyes de Entreculturas. Tots dos van destacar com els docents de tot el món han estat en primera línia per a garantir la continuïtat de l'aprenentatge, proporcionant suport socioemocional, malgrat l'adversitat de les condicions.
Després de la conferència va tenir lloc la lectura del manifest de la SAME en el vestíbul de la Facultat, en el qual s'ha exigit als Governs que compleixin els seus compromisos per a garantir el dret a l'educació i l'ODS 4, tant a nivell internacional a través de l'Ajuda Oficial al Desenvolupament, com a nivell nacional augmentat el pressupost per a prioritzar als col·lectius més vulnerables i promoure la inclusió de refugiats i migrants. En la lectura van participar joves de la Xarxa Solidària de Joves Generació 21+ de la Federació Fe i Alegria, vinguts des de Colòmbia i República Dominicana, els qui també han intercanviat les seves experiències educatives durant la pandèmia, i han animat als joves valencians a pensar què poden fer per a transformar el món, i a unir-se per a defensar el dret a l'educació.
Per a finalitzar, els i les estudiants de la Universitat de València, del Col·legi Sagrat Cor Carmelites Vedruna, del Col·legi Santa Maria Villareal, i de les Escoles San José Jesuïtes, han mostrat els materials que han realitzat per a alçar la veu pel professorat, treballs creatius com a dibuixos, peces audiovisuals, TikToks, informatius de televisió, poemes, un cant d’albades dedicat al professorat i fins i tot una cançó interpretada en directe.

L'educació en crisi

Abans de la pandèmia, 127 milions de xiquetes, xiquets i joves que vivien en països afectats per crisis estaven sense escolaritzar. Una xifra que es preveu que incremente en 24 milions a causa dels impactes de la COVID-19. L'emergència educativa global generada per la pandèmia, que va agreujar les crisis preexistents que limitaven l'accés a l'educació a tot el món, se suma ara a conflictes com el d'Ucraïna, posant en risc l'aprenentatge i la protecció de tota una generació de xiquets i xiquetes.
Davant aquesta situació, la Campanya Mundial per l'Educació (CME), coalició liderada en la Comunitat Valenciana per Ajuda en Acció, Entreculturas i Fundació Mainell, vol posar l'accent en les crisis que posen en perill el compliment de l'ODS4 i reclamar un increment del finançament públic per a garantir una educació equitativa, inclusiva i de qualitat per a totes les persones, comptant amb professorat suficient i format.
Si no es prenen mesures urgents, l'impacte de la pandèmia, els conflictes i les situacions de crisis continuaran limitant l'accés a l'educació per a les persones en situació de major vulnerabilitat. Per això la CME exigeix al Govern que continue treballant per a destinar el 0,7% de la Renda Nacional Bruta a l'Ajuda Oficial al Desenvolupament (AOD), del qual un 20% ha d'estar destinat a l'educació; i un 10% de la AOD per a Ajuda Humanitària, del qual el 10% ha de dedicar-se a educació en emergències.

Sobre la CME

La CME és una coalició internacional formada per ONG, sindicats de l'entorn educatiu, centres escolars i moviments socials de molt divers signe que es mobilitzen per a reclamar el compliment íntegre dels compromisos internacionals signats pels Estats per a garantir l'accés a una educació de qualitat per a totes les persones del món.
La CME neix l'any 2000 amb l'objectiu de sensibilitzar i mobilitzar a la ciutadania com a portaveus i activistes del Dret a l'Educació i incidir en els representants polítics perquè compleixin els seus compromisos amb el dret a l'educació.
 

Imatges: