Universitat de ValènciaGrau en Mestre/a en Educació PrimàriaFacultat de Magisteri Logo del portal

Les Setmanes d'Activitats Complementàries (SAC) estan concebudes com a periodes acadèmics en els quals es poden realitzar activitats i establir agrupaments que no són possibles en l'estructura habitual dels cursos. L'objectiu essencial de les SAC és oferir una opció organitzada, pel que fa a l'espai i al temps necessari. Una opció per complementar la formació que es rep a les classes convencionals dins l'aula a través de la programació d'activitats de diversa índole com seminaris, tallers, conferències, grups de treball, etc.

Aquestes activitats no poden constituir-se com a singularitats o esdeveniments més o menys cridaners, sense relació amb les assignatures, sinó que constitueixen complements educatius de la formació del mestre i han de respondre a l'adquisició i desenvolupament de les competències que l'estudiant, previsiblement, va adquirint a través de cadascuna de les matèries.

En aquest sentit, i ja que hi ha competències que no són exclusives d'una assignatura, les SAC permeten el treball coordinat de professors de diferents Departaments, a través del disseny i realització d'activitats conjuntes.

Es tracta d'oferir a l'alumnat una sèrie d'activitats que permeten millorar la connexió i coherència curricular, afavorint la implicació i cooperació de la comunitat universitària en aspectes que afecten la vida de les persones, des d'un enfocament transversal, interdisciplinari i inclusiu. Aquest model pretén conjugar els aspectes metodològics amb la pràctica educativa, l'avaluació i la professionalització docent.

Dit açò, la SAC planteja els següents objectius:

- Oferir una acció educativa singular, que permeta la reflexió sobre la planificació i execució de la docència i avaluació en diferents entorns d'aprenentatge virtuals i presencials.

- Conèixer diferents espais, recursos i eines que permeten realitzar una completa docència i avaluació a distància i híbrida.

- Desenvolupar estratègies per a la incorporació dels ODS en la docència, especialment el quart, referit a garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tots i totes.

- Aprofundir en les implicacions educatives de la formació i avaluació i la seua relació amb els continguts curriculars de les matèries dels graus i postgraus.

- Fomentar la participació i implicació de l'alumnat en el procés de transformació de la pràctica docent cap a un model integrat i integrador, que afavorisca la reflexió i l'intercanvi com a base per a un aprenentatge soci-constructiu.

En cada curs acadèmic s'estableixen 2 setmanes d'activitats complementàries (novembre i març).

Les activitats poden ser plantejades pel professorat, bé siga adreçades al seu grup, be al col·lectiu universitari en el seu conjunt de manera oberta, que permeta l'assistència d'un major nombre de persones.

Podem distingir dos tipus d'activitats complementàries:

a) Programa específic per a les assignatures (PEA): són activitats plantejades per cada docent per al seu propi grup. Aquestes activitats han de realitzar-se en l'hora de classe (primera franja de l'horari especial en les SAC) o bé fora d'aqueixa franja horària quan es tracta d'una activitat que suposa una eixida de la Facultat (visites guiades, observació astronòmica nocturna). Són activitats de caràcter obligatori que formaran part de l'avaluació de l'assignatura.

b) Programa general per a tota la Facultat (PGF): Activitats programades per a tota la Facultat que abordaran temàtiques d’interès general (Fòrum Ocupació, tallers, conferències, taules redones, espaicinema, etc.). Aquestes activitats es realitzaran en la segona franja horària i l'alumnat haurà d'assistir almenys a dos de les activitats programades.

Organització de les SAC:

* En la primera franja horària, cada grup tindrà la classe normal o l'activitat que el docent haja programat. Aquesta classe no es pot traslladar a un altre dia, ni menys encara en la franja horària de les activitats comunes.

* La segona franja horària, es destinarà a la realització de les activitats programades per a tota la Facultat. Cap professor pot exigir l'assistència obligatòria dels estudiants a qualsevol iniciativa personal durant la segona franja horària, excepte en el cas que s'haja programat una eixida que abaste tot el matí o vesprada.

* Durant la SAC no es poden realitzar exàmens parcials, ni tutories obligatòries.

* Cada assignatura tindrà una sessió de classe, exceptuant el primer quadrimestre de 3r curs, en el qual es realitzaran dues sessions de classe durant aquesta setmana.

* Si alguna assignatura s'imparteix únicament en segona o tercera franja horària, amb l'acord dels professors/as d'aqueix grup, cal decidir quin dia es farà una de les dues sessions de classe.

* Les activitats que impliquen una eixida que s'estenga a la segona i tercera franja tindran prioritat.

* A proposta del professorat i alumnat representat per ADR s'elaborarà una programació d'activitats d’interès general. Les activitats programades per a la Facultat (PGF) estan obertes a tot l'estudiantat i els estudiants han d'assistir, segons els seus interessos, almenys a dos de les activitats proposades per a la segona franja horària.

* En el cas que l'alumnat realitze amb el professor del seu grup una activitat d'eixida, dins de la segona franja horària, aquesta activitat es considerarà com una de les dues activitats que ha de realitzar dins del programa general de la Facultat.

* El professorat podrà recomanar aquelles activitats del PGF que considera més adequades sense que aquesta recomanació siga vinculant.

* La Facultat s'encarregarà de constituir els grups d'estudiants que participaran i durà a terme un registre de les inscripcions.