.jpg)
El 30 de maig de 2025, la Càtedra de Joventut de la Universitat de València va organitzar la III Jornada d’Acompanyament Socioeducatiu a Adolescents i Joves, celebrada al Saló d’Actes de la Facultat de Psicologia i Logopèdia de la Universitat. La edició es va centrar en la promoció del desenvolupament positiu a través del model MIL-CT (Media and Information Literacy for Critical Thinking), una proposta que integra l’alfabetització mediàtica, informacional i el pensament crític com a eines clau per a l’acompanyament educatiu i comunitari de les persones joves.
Una jornada per connectar pràctica, recerca i política pública
Amb un format de mig dia, la jornada es va adreçar a professionals vinculats al treball amb joves —professionals de joventut, educadores i educadors, docents, persones de l’àmbit comunitari, estudiants universitaris, etc— amb l’objectiu de generar reflexió entorn de com afavorir un desenvolupament juvenil integral, crític i compromés amb el context social i informatiu actual.
La jornada va partir d’una mirada integradora sobre tres competències fonamentals:
- Media Literacy: la capacitat d’analitzar, valorar i produir continguts mediàtics amb criteri propi.
- Information Literacy: les habilitats per buscar, verificar, seleccionar i utilitzar la informació de forma responsable.
- Critical Thinking: l’actitud i les destreses per pensar de manera autònoma, qüestionar discursos i identificar biaixos o desinformació.
A través d’aquest marc, es va posar l’accent en la necessitat de generar espais educatius i comunitaris on els i les joves puguen desenvolupar eines per comprendre el món i participar-hi activament, tot afavorint una ciutadania crítica, digitalment alfabetitzada i socialment compromesa.
Continuïtat i consolidació d’un espai referent
La jornada s’inscriu dins d’un cicle iniciat per la Càtedra el 2023, amb la voluntat de consolidar un espai estable de trobada, formació i intercanvi per a professionals que treballen amb adolescents i joves. Aquestes jornades pretenen fomentar un enfocament d’acompanyament socioeducatiu que combine el vincle, la participació i la promoció de competències personals i socials.
Amb aquesta tercera edició, la iniciativa reafirma el seu compromís amb la innovació educativa, el pensament crític i l’enfortiment de les polítiques públiques de joventut, des d’un enfocament pràctic però arrelat en la recerca i en el diàleg entre institucions, professionals i territori.
Agraïments i mirada al futur
Des de la Càtedra de Joventut volem agrair la participació de totes les persones assistents, així com la col·laboració de les institucions implicades, ponents i equip organitzador. L’èxit de la jornada reforça el nostre compromís amb la construcció de propostes formatives i reflexives que donen resposta als reptes que afronta la joventut.
Seguim treballant per oferir espais de pensament compartit, pràctiques innovadores i accions formatives al servei del benestar i el desenvolupament dels i les joves.