institutional and business chairsUniversity of València Logo del portal

Presentació "Inteligencia artificial para la docencia en comunicación. Herramientas y orientaciones para un uso responsable"

  • Chair for Audiovisual Prospects and Analysis (CAPA)
  • Marketing and Communication Service
  • Lorena Cano Oron
  • October 29th, 2025

Les Càtedres d’Anàlisi i Prospectiva de l’Audiovisual de la Universitat de València (UV) i la Universitat Jaume I de Castelló (UJI) han col·laborat en la publicació de la guia “Inteligencia artificial para la docencia en comunicación. Herramientas y orientaciones para un uso responsable”, elaborada amb el suport del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV). El manual ha estat realitzat per Lorena Cano Orón (Universitat de València), Irene Liberia Vayà (Universidad de Sevilla) i Amparo López Meri (Universitat Jaume I).

Cartell

 

La presentació tindrà lloc el 3 de novembre a les 10.00 h a la Sala de Juntes de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València, en un acte en format híbrid obert tant a la comunitat acadèmica com al públic interessat.

L’encontre comptarà amb les intervencions de:

  • Guillermo López García, director de la Càtedra CAPA (UV)
  • José María Vidal, president del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACV)
  • Lorena Cano Orón, autora de la guia (UV)
  • Irene Liberia Vayà, autora de la guia (US)
  • Amparo López Meri, autora de la guia (UJI)

El document ofereix un recorregut complet pels principals reptes, oportunitats i aplicacions pedagògiques que planteja la intel·ligència artificial en l’educació superior, especialment en l’àmbit de la comunicació. El seu propòsit és orientar el professorat universitari en l’ús responsable d’aquestes eines, promovent una docència innovadora, transparent i centrada en l’aprenentatge crític.

La guia s’estructura en sis grans blocs:

  1. La IA en la docència: reptes i oportunitats, on s’analitzen els usos actuals de la IA per part d’estudiants i docents, les competències que el professorat ha de desenvolupar i el paper de les institucions en la integració d’aquestes tecnologies.
  2. IA per a la fase documental de la preparació docent, que presenta eines de recerca, anàlisi i síntesi d’informació, incloent aplicacions basades en bases de dades acadèmiques i models d’“expertes limitades”.
  3. IA per a la creació de materials i proves d’avaluació, que mostra com generar presentacions, imatges, activitats o proves d’avaluació amb el suport de la IA, junt amb recomanacions ètiques i metodològiques.
  4. Transparència en l’ús de la IA a l’aula, amb orientacions sobre com citar, referenciar i comunicar l’ús de la IA en els treballs acadèmics, garantint les bones pràctiques i el respecte a la integritat acadèmica.
  5. Implementació de la IA a l’aula, que inclou un decàleg per al professorat, exemples de projectes didàctics basats en IA (com simuladors d’entrevistes, generadors d’enfocaments periodístics o detectors de biaixos) i una rúbrica de justificació de l’ús de la IA en treballs acadèmics.
  6. Detecció de l’ús fraudulent de la IA, amb estratègies per identificar possibles plagis o usos inadequats d’eines generatives, i consells per dissenyar activitats i avaluacions que redueixen la temptació del frau.

Amb aquesta publicació, les Càtedres d’Anàlisi i Prospectiva de l’Audiovisual de la UV i la UJI, juntament amb el CACV, reforcen el seu compromís amb la formació ètica i crítica en intel·ligència artificial aplicada a la comunicació. La guia busca equilibrar la innovació tecnològica amb la reflexió pedagògica, i proporcionar eines que ajuden el professorat a integrar la IA a l’aula sense perdre el rigor acadèmic ni l’autonomia intel·lectual.

Inscripcions per a l’assistència en línia: https://ir.uv.es/caolo/GuIAdocencia
 

Logo cátedra capa uv