Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Política, Gestió i Direcció en Organitzacions Educatives Logo del portal

Educar a la Generació Z

La Generació Z són aquelles persones nascudes entre 1994 i 2010, i, a poc a poc, estan pujant a la palestra amb la intenció de cambiar el rumb de la societat i, per tant, de l’educació.

10 de de juny de 2016

El terme ‘millenial’ s’ha començat a utilizar de manera indiscriminada en els últims anys. Tant els mitjans de comunicación, com les marques, pareixen obsesionats amb aquest concepte. En teoria, un ‘millenial’ no es més que una persona nascuda entre 1980 i 1993, o, en altres palabres, la Generació Y. No obstant aixó, el món avança, i, a poc a poc, comença a sorgir la necessitat de parlar d’un nou grup: la Generació Z.

Es pot considerar Generació Z a tot aquell que haja nascut entre els anys 1994 i 2010. Aquesta generació, de la qual els membres més majors no superen els 22 anys, está plantejant un cambi interessant en la dinámica de la societat i, per tant, de l’educació.

Els dos factors que determinen aquest generació són Internet i la recesió económica; tots dos punts de vital importancia per al seu desenvolupament propi i per al desenvolupament de la societat.

Aquesta generació si la considera la primera que està purament tecnologizada. És la primera que s’ha criat plenament en l’era digital, amb ordinadors i accés a Internet en tot moment. Alguns d’ells, els majors, encara recorden eixes webs i fors primitius, i que hi havia que penjar el telèfon per a poder utilitzar internet; però aquest és un record llunyà. De fet, el record és tan llunyà perquè ells eren molt xicotets quan va ocórrer; i, encara així, ja tenien accés a aquestos recursos.

Per l’altra banda, el créixer en una època de constant preocupació económica, retallades i reivindicacions socials, els ha tornat més conscients que els seus predecesors. Són més socials, més empàtics i prioritzen menys la riqueza, ja que s’han educat en un món que els ha demostrar que els diners i l’economia poden enfonsar-se.

Aquests factors resulten molt interessants per al plantejament de l'educació per dues vies diferents. D'una banda, existeix una part d'aquesta generació que és a punt d'eixir al món laboral i començar a modelar-ho; d'altra banda, existeix una part d'aquesta generació que està ara entrant al col·legi, i els docents del qual hauran d'adaptar-se als nous corrents socials i tecnològiques.

A més, la Generació Z prioritza l'educació individualitzada i la interactivitat. Ja no n'hi ha prou que es generalitze o s'expliquen els continguts des d'un faristol. Com més involucrats estiguen els docents amb el seu alumnes, millor respondran aquests al contingut de les classes. Cada vegada és més difícil negar que serà primordial convertir als alumnes en part activa del procés d'aprenentatge.