University of Valencia logo Logo Master's Degree in Telecomunications Engineering Logo del portal

Pokémon GO i les TIC

Pokémon GO i les TIC

En aquest post analitzem com Pokémon GO ha aprofitat els avanços en el camp de les telecomunicacions per a traure al mercat una aplicació gratuïta àmpliament acceptada entre els usuaris. El seu èxit pot aplanar el camí a futures aplicacions que utilitzen tecnologies similars.

8 september 2016

Sens dubte, ha sigut el fenomen de l'estiu i probablement del que portem d'any. Al mes del seu llançament, Pokémon GO ja havia aconseguit les cent milions de descàrregues a tot el món. La seua popularitat és tal que supera en cerques a la paraula “porno”, segons l'eina de cerques online Google Trends.

L'èxit de Pokémon GO va ser tan inesperat que els servidors que gestionen l'accés d'usuaris a l'aplicació es van veure saturats en les primeres setmanes del seu llançament. Màxim Cobos, director del Màster en Enginyeria de Telecomunicació, opina que “desde el punt de vista dels serveis de telecomunicacions, un èxit d'aquest tipus suposa el bloqueig dels sistemes que ho suporten, els quals han de ser redissenyats per a fer-los més escalables i dotar-los de mecanismes que puguen capacitar-los per a atendre un enorme nombre de peticions de connexió per part dels usuaris de tot el món”.

En matèria de negoci, l'aplicació ha sigut un èxit rotund. La febre deslligada per Pokémon GO li va permetre al gegant japonès Nintendo duplicar la seua cotització en borsa abans que les seues accions es desplomaren a la fi de juliol.

Des del punt de vista tecnològic, Pokémon GO aprofita els últims avanços en matèria de tecnologia mòbil, serveis de localització, enviament i recepció de dades, processament d'imatges i realitat augmentada per a oferir als seus usuaris una experiència única: convertir-se en vertaders entrenadors pokemon.

Realitat augmentada

Una de les claus del seu èxit és l'aposta per la realitat augmentada. No és d'estranyar, tenint en compte que Niantic, la desenvolupadora del joc, és una empresa emergent creada per John Hanke, responsable de Google Earth. Gràcies a aquesta tecnologia, les pantalles dels dispositius mòbils situen elements virtuals en els espais físics que ens envolten. Mitjançant el GPS, el nostre smartphone ens situa en un mapa digital amb els seus carrers, places i rotondes. En el moment en el qual s'inicia la fase de captura del pokemon salvatge, el mòbil habilita la càmera que superposa la criatura creada digitalment sobre un fons real. D'aquesta forma, podem atrapar un pokemon en el monument més emblemàtic de la nostra ciutat, o fins i tot en el muscle d'una persona.

Pokemon GO supera en cerques a la paraula “porno”

‘Wearables’

Els creatius de Niantic també han ideat un dispositiu de tecnologia ponible conegut com Pokémon GO Plus, que amb tan sol col·locar-ho en la nina permet als seus usuaris rebre notificacions sobre la proximitat de pokémones o pokeparades. La polsera eixirà a la venda el pròxim 16 de setembre amb un preu de 34,95€ a Espanya. A més, recentment s'ha conegut la notícia que l'aplicació de Nintendo arribarà també a Apple Watch.

Pokémon GO ha assegut les bases d'una experiència de realitat augmentada accessible tecnològica i econòmicament. La pregunta és evident: serà aquesta una tendència a seguir per altres empreses vinculades a les TIC o es tracta un simple fenomen aïllat? En una entrevista concedida a GameInformer, Hanke deixava clares les intencions de Niantic:

“Nostra estratègia sempre ha sigut la de construir una plataforma més enllà del joc que poguera ser usada per a altres títols i, francament, també per a altres experiències que no necessàriament anaren jocs, però que estigueren dins de l'àrea d'exercitar, descobrir i interactuar".