Logo de la Universitat de València Logo Postgrau Títols propis de la Universitat de València Logo del portal

Microcredencial Universitària en Investigació i Innovació Responsable (RRI): Formant agents de canvi per a enfortir la confiança en la Ciència

Logos MicroCreds
Dades generals
Objectius
Aquesta microcredencial forma part de les iniciatives del Projecte d'Innovació Educativa (ref. 3898146) del Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació de la Universitat de València; del Projecte IA-FIP (https://ia-fip.org/), ref. PID2022-141031NB-I00); del Projecte AI-UpskillED - Upskilling for the Educational Technological Transformation (ref. 2025-1-ES01-KA220-HED-000355590), així com de les iniciatives del Grup d'Investigació en Integritat Acadèmica i Científica (GRIAC) i de la XARXA-IA.

General
-Capacitar als participants en els principis i pràctiques de la Investigació i Innovació Responsable (RRI) perquè implementen i promoguen una ciència basada en la integritat, la transparència i la responsabilitat social en els seus contextos acadèmics i professionals.

Específics
- Analitzar els principis teòrics de la Investigació i Innovació Responsable (RRI) i la seua evolució en el context científic actual.
- Aplicar estàndards d'integritat acadèmica i científica en totes les fases del procés investigador, des de la conceptualització fins a la difusió de resultats.
- Desenrotllar competències per a identificar, avaluar i abordar dilemes ètics en processos d'investigació i innovació.
- Identificar i previndre males pràctiques científiques, incloent-hi el reconeixement de revistes depredadores, segrestades i altres formes de publicació fraudulenta.
- Dissenyar estratègies de co-creació amb diversos actors socials en processos d'investigació i innovació.
- Elaborar plans d'acció per a integrar els principis de RRI en projectes d'investigació específics de la seua àrea d'especialització.
- Desenrotllar habilitats de lideratge per a promoure una cultura d'integritat i responsabilitat científica en els seus entorns acadèmics i professionals.
Curs acadèmicCurs 2025/2026
Tipus de cursMicrocredencial Universitari
Modalitat:On-line
Preu matrícula 60  
Termini de preinscripció23/11/2025
Data d'inici curs desembre 2025
Data de finalització curs gener 2026
Edició1 ª
Codi títol25327020
Crèdits:3.00 Crèdits ECTS
Horari Informació no disponible
Lloc d'imparticióAula Virtual UV-ADEIT
Eixida professional
Esta microcredencial oferix als participants la possibilitat de: -Desenrotllar competències per a liderar iniciatives d'investigació i innovació responsable en les seues institucions. -Enfortir la confiança en la ciència mitjançant pràctiques ètiques, sostenibles i transparents. -Connectar amb una xarxa interdisciplinària de professionals compromesos amb la integritat acadèmica. -Aplicar coneixements i estratègies per a previndre fraus, biaixos i males pràctiques en investigació. -Posicionar el seu perfil professional com a agent de canvi en la promoció de l'ètica, la sostenibilitat i la responsabilitat social en ciència i tecnologia.
Direcció
DireccióMaría de la Cinta Gallent Torres
Departament de Filologia Francesa i Italiana. Universitat de València
Ayudante/a Doctor/a
Ruben Lluc Comas Forgas
Catedrático Universitat Illes Balears
Més Informació
Telèfon 96 160 3000
Admissió i matrícula
Termini preinscripció23/11/2025

Documentació electrònica a adjuntar

 

Normes generals

  • En cas de voler presentar la preinscripció i la documentació en suport paper, haurà de descarregar, seguir les instruccions i omplir el següent formulari.
  • No s'admetrà cap sol.licitud d'inscripció que no siga omplida degudament.
  • La persona sol.licitant ha d'acceptar sotmetre's a les proves i/o a l'entrevista que convoque prèviament el comitè de selecció.
  • La selecció la realitzarà la comissió que s'establirà en cada cas seguint les directrius del director del curs.
  • En cas de renúncia a la plaça l'alumne haurà de comunicar-ho a la Fundació Universitat-Empresa de València - ADEIT.

És interessant que consulte el reglament que regula els Títols Propis de Postgrau i Programes de Formació Contínua de la Universitat de València en l'apartat corresponent d'esta mateixa pàgina web.

Important: La taxa d'expedició de Títols i Certificats no està inclosa.

Programa
Ser agente de cambio: hacia una cultura de buenas prácticas, corresponsabilidad e integridad para fortalecer la confianza en la Ciencia
 Unitat 1. Llistat de temes.
1. Principis fonamentals de la RRI: responsabilitat, sostenibilitat, inclusió, transparència i participació (Horitzó Europa 2028-2034).
2. Conceptes clau d'integritat i ètica científica: honestedat, objectivitat, rigor, respecte, igualtat i responsabilitat social (International Center for Academic Integrity, 2021).
3. Investigació responsable enfront de la mala praxi: definició, tipus i conseqüències.
4. Riscos i dilemes ètics en investigació: conflictes d'interès, noves tecnologies, ús de dades sensibles, biaixos de gènere, entre altres.
5. Impacte social de la investigació: com la ciència responsable contribueix al benestar i al desenvolupament sostenible.
6. Ciència amb perspectiva de gènere: foment de l'equitat en la pràctica investigadora.
7. Eines per a promoure la RRI i la integritat científica: codis de conducta, comitès d'ètica i pràctiques de transparència en la divulgació científica, com a mecanismes de prevenció, control i enfortiment de la confiança en la ciència.

Unitat 2. Llistat de temes.
1. El frau acadèmic, un fenomen en transformació. Evolució històrica i tecnològica del frau científic. Fases: Era artesanal (predigital); Era de la digitalització massiva; Era de la mercantilització (Business to Business); Era del frau intel·ligent.
2. El pentàgon del frau (model revisat): motivació, oportunitat, racionalització, capacitat i consciència ètica (Cressey, 1953; Wolfe & Hermanson, 2004; Gallent-Torres & Sureda-Negre, 2025).
3. Noves formes de frau acadèmic impulsades per la intel·ligència artificial: manipulacions i altres pràctiques qüestionables mitjançant eines automatitzades.
4. Editorials i publicacions depredadores que alimenten l'ecosistema de la pseudociència acadèmica i afebleixen la integritat científica.
5. El perill de deixar la investigació en mans de la IA: biaixos algorítmics (lingüístics, de dades, de disseny, de mesurament, de representació, de selecció
 e la integritat en la relació entre ciència i societat: credibilitat, confiança pública, pertinència social de la investigació i contribució a societats més justes i equitatives.
 
Professorat
Nom Cognoms Vinculació + info
Rogério Christofoletti Profesor Universidade Federal de Santa Catarina
Ruben Lluc Comas Forgas Catedrático Universitat Illes Balears
Carmen Corona Sobrino Ayudante/a Doctor/a + info
Karla Farro Nonato Profesora Universidad Agraria de la Selva
María de la Cinta Gallent Torres Ayudante/a Doctor/a + info
Luz Godina Silva Profesora Universidad de Monterrey
Javier Gómez Ferri Profesor/a Titular de Universidad + info
Gregorio González Alcaide Catedrático/a de Universidad + info
Josmel Pacheco Mendoza Profesor Universidad Científica del Sur
Sandra Reyes Carrillo Profesora Universidad Autónoma de Aguascalientes
César Saavedra Alamillas Profesor Universidad Panamericana
Martín Sánchez Camargo Profesor Universidad de las Américas Puebla
Metodologia
Metodologia
La microcredencial es desenrotlla en modalitat en línia síncrona, combinant sessions teòric-aplicades, tallers pràctics, dinàmiques de grup i treball autònom (resolució d'un dilema ètic vinculat a la investigació). El seu disseny busca integrar coneixements, competències i habilitats pràctiques, permetent als participants aplicar l'aprés en contextos reals d'investigació i innovació. 1.Ponències (teoria aplicada) Cada mòdul inclou una ponència en la qual es presenten els conceptes clau, marcs normatius i principis de la *RRI, l'ètica científica i la integritat acadèmica. Estes sessions proporcionen el context conceptual i normatiu necessari per a comprendre els reptes actuals de la ciència, com el frau acadèmic, els biaixos algorítmics, la mala praxi ambiental i la corresponsabilitat institucional. Les ponències són interactives, fomentant la participació mitjançant preguntes, enquestes en temps real i discussió dirigida, amb exemples que connecten teoria i pràctica. 2.Tallers pràctics i dinàmiques de grup Els tallers oferixen un espai per a aplicar coneixements, analitzar casos reals i dissenyar solucions enfront de dilemes ètics, científics i socials. Es fomenta que els participants conduïsquen debats guiats, compartisquen experiències personals i treballen en equip per a desenrotllar estratègies d'acció. Cada taller se centra en problemes concrets, com la identificació de revistes depredadores, la prevenció de fraus digitals o la implementació de pràctiques sostenibles en investigació. Per a maximitzar la participació, algunes sessions podran desdoblegar-se en dos grups; els detalls es confirmaran en la sessió de benvinguda. 3.Treballe autònom i resolució de casos Es proposarà als participants analitzar dilemes ètics i casos pràctics, que les seues temàtiques han sigut abordades en les sessions prèvies. Esta activitat permet aprofundir en els continguts i preparar discussions per a les sessions següents. El treball autònom
FAQ

TIPUS DE TÍTOLS I CRÈDITS

 
QUINA DIFERÈNCIA HI HA ENTRE UN MÀSTER OFICIAL I UN MÀSTER DE FORMACIÓ PERMANENT DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA?
 
S'entén per màster oficial el conjunt d'ensenyaments reglats de postgrau amb validesa a tot el territori nacional i a l'espai europeu d'ensenyament superior (EEES) que han superat un procés d'elaboració i aprovació d'acord amb les normes legals dictades pel Govern i les comunitats autònomes (lleis, decrets, ordres), reconegut en el marc de les normes i acords de l'EEES.

El màster de formació permanent es refereix a estudis que han de superar un procés normatiu intern més flexible i diversificat (a la Universitat), pensat per a oferir un tipus de formació que s'adiga amb les demandes de la societat. En determinats supòsits, aquests estudis propis poden servir per a l'exercici d'activitats professionals, sempre que la normativa legal així ho establisca.
 
 
QUÈ ÉS UN CRÈDIT ECTS?
 
ECTS és l'acrònim d'European Credits Transfer System. És una manera de mesurar la duració dels estudis universitaris que preveu diferents factors, com ara l'assistència a sessions teòriques, l'elaboració de treballs pràctics o la dedicació a pràctiques.

Cada crèdit suposa 25 hores de càrrega de treball de l'estudiant. En els títols propis de la Universitat de València, 1 crèdit ECTS està reconegut amb 10 hores de docència. Per exemple, un curs de 3 crèdits ECTS està reconegut amb 75 hores de dedicació de l'estudiant, de les quals 30 hores són de docència.
QUINS TÍTOLS PROPIS OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
La Universitat de València renova anualment la seua oferta de títols propis. En aquesta oferta podem trobar els títols de postgrau següents: màsters de formació permanent (60, 90 o 120 crèdits ECTS), diplomes d'especialització (entre 30 i 59 crèdits ECTS) i experts universitaris (entre 15 i 29 crèdits ECTS).
 
Tipus de títols propis Crèdits Requisits d'accés
Màster de formació permanent 60,90 o 120 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Diploma d'Especialització 30-59 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)
Expert/a universitari/ària 15-29 ECTS Titulats universitaris amb titulació oficial o equivalent (*)

(*) S'hi permet l'accés, condicionada a l'obtenció del títol universitari de grau en el mateix curs acadèmic, a les persones a les quals els falte menys d'un 10% dels crèdits per a acabar aquests estudis
 
 
QUINS TÍTOLS DE FORMACIÓ CONTÍNUA OFEREIX LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA? REQUISITS D'ACCÉS
 
En aquesta oferta podem trobar els títols de formació contínua següents: certificats de formació contínua (15 - 30 crèdits ECTS), i microcredencials universitàries (fins a 15 crèdits ECTS).
 
Tipus de formació contínua Crèdits Requisits d'accés
Certificat de formació contínua 15-30 ECTS No cal acreditar titulació
Microcredencial universitària Fins a 15 ECTS Es pot requerir o no titulació universitària prèvia (*)


(*) Els requisits d'accés s'especifiquen en la memòria del curs.

 

CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS

 
HI HA LA POSSIBILITAT D'OBTENIR ALGUN TIPUS DE CONVALIDACIÓ D'ESTUDIS?
 
Pel que fa als títols propis, les ofertes formatives es renoven anualment i no són convalidables.

En els títols propis no hi ha la possibilitat de convalidació acadèmica, excepte en el cas dels màsters de formació permanent amb estructura modular, que són aquells que poden estar integrats per diplomes d'especialització i/o experts/es universitaris/àries. La matrícula a un màster de formació permanent d'estructura modular pot ser del curs complet o de cadascun dels seus mòduls per separat, i és possible cursar-los en diferents anys acadèmics.

En cap cas no permeten l'accés als estudis oficials de doctorat.
 

SOL·LICITUD D'INFORMACIÓ

 
ON PUC OBTENIR INFORMACIÓ D'UN CURS EN CONCRET?
 
En la pàgina web https://postgrado.adeituv.es/ca-valencia/home.htm trobarás tota la informació referent a cadascun dels títols oferits.
 

ADMISSIÓ I MATRÍCULA

 
COM PUC REALITZAR LA PREINSCRIPCIÓ A UN CURS?
 
Pots fer la preinscripció a un títol propi electrònicament a través de l'apartat que trobaràs en la web de cada curs. També pots imprimir la FITXA DE PREINSCRIPCIÓ , omplir-la i enviar-la juntament amb tota la documentació sol·licitada a l'adreça de correu electrònic informacion@adeituv.es o per correu (o en persona) a: Fundació Universitat Empresa de València (plaça de la Mare de Déu de la Pau, 3 - 46001 València).
 
 
POT UN ESTUDIANT ESTRANGER AMB UN TÍTOL NO HOMOLOGAT ACCEDIR A AQUESTS ESTUDIS?
 
Sí, sempre que siga autoritzat per la direcció del curs.
 
 
EL PAGAMENT QUE REALITZE EN LA MATRÍCULA, QUÈ INCLOU?
 
El pagament del preu públic de la matrícula inclou:

- L'accés a totes les accions formatives del curs i/o a la plataforma virtual que el suporte.

- El dret a l'obtenció del carnet universitari.

- Tot el material que la direcció del curs estime oportú.

- Una assegurança de responsabilitat civil i d'accident a l'entorn del curs.

Les taxes d'emissió del certificat estan incloses en els cursos de formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària). En els títols propis, les taxes d'emissió de títols i certificats NO estan incloses.
 
 
COM SOL·LICITAR EL CARNET UNIVERSITARI?
 
Passos a seguir per sol·licitar el carnet universitari per primer cop.

Paso 1
https://secvirtual.uv.es/

Paso 2
Punxar a Accedir Secretària Virtual

Paso 3
Introduir usuari i contrasenya de la universitat. És el que et va sortir quan et vas matricular a la Universitat.

Paso 4
Punxar a canviar la fotografia

Paso 5
Pujar foto amb la mida indicada

Paso 6
A partir d'aquell moment ja es disposarà de la targeta virtual.

Paso 7
Descarregar la L'APP MÒBIL UV
 
ES POT FRACCIONAR EL PAGAMENT DE LA MATRÍCULA?
 
El pagament es pot fraccionar sempre que l'import de la matrícula supere la quantitat de 500 euros i la duració del curs siga superior a tres mesos:
 
  • Fins a 1.000 euros: dos terminis, la meitat en el moment de l'admissió i l'altra meitat als dos mesos de la data d'inici del curs.
  • Superior a 1.000 euros: tres terminis, un terç en el moment de l'admissió, un altre terç als dos mesos de la data d'inici del curs i el terç restant als quatre mesos.


Per als cursos de més de dos anys de duració, s'ha d'abonar el 50% de l'import total de la matrícula en el moment de l'admissió al curs i l'altre 50% a l'inici del segon any del curs.

*És requisit indispensable per al fraccionament lliurar el document d'ORDRE DE DOMICILIACIÓ DE DEUTE DIRECTE SEPA, emplenat i signat (*que es pot descarregar des del formulari de preinscripció).

*El primer pagament sempre s'ha de fer motu proprio per l'estudiant a través del procediment facilitat en l'admissió. Els pagaments següents es domicilien al compte bancari facilitat.

*L'impagament d'algun dels terminis comporta l'anul·lació de la matrícula de l'estudiant sense dret al reintegrament de la quantitat ja satisfeta.

 

EN QUINS CASOS ES POT RETORNAR L'IMPORT DE LA MATRÍCULA?
 
Les quantitats abonades en concepte de matrícula no es retornen una vegada s'ha iniciat el curs. Si l'estudiant causa baixa abans d'iniciar-lo, es retornaran dos terços del preu públic de la matrícula, en cas de pagament únic, després de la presentació de la corresponent sol·licitud. En cas de pagament fraccionat, s'abonarà la quantitat que excedisca d'un terç del preu públic de matrícula.

L'anul·lació de la matrícula després d'iniciar-se el desenvolupament dels estudis no dona dret a la devolució de les taxes pagades, excepte en casos excepcionals a causa de malaltia greu o fallida econòmica de la unitat familiar, degudament justificats documentalment.
 
 
HI HA ALGUN TIPUS DE DESCOMPTE A l'HORA D'ABONAR LA MATRÍCULA?
 
Els estudiants de títols propis de postgrau i formació contínua no es poden acollir a les exempcions que preveu el decret de la Generalitat Valenciana que regula les taxes per prestació de serveis acadèmics universitaris per a cada curs acadèmic.
 

AUTOMATRÍCULA

 
AJUDA AL PROCEDIMENT D?AUTOMATRÍCULA (NOMÉS PER A AQUELLES PERSONES QUE JA HAN SIGUT ADMESES)
 
Una vegada formalitzat el pagament, l'estudiant rebrà una notificació amb les instruccions per a realitzar l'acte de matrícula a través de la plataforma de la Universitat de València.

Per a obtenir el manual amb les instruccions del procediment, cliqueu ACÍ

En cas de tenir algun dubte sobre aquest tema, contacteu amb nosaltres mitjançant l'adreça
electrònica: informacion@adeituv.es
 

PRÀCTIQUES

 
HI HA LA POSSIBILITAT DE REALITZAR PRÀCTIQUES EN EMPRESES O INSTITUCIONS?
 
Sí, sempre que ho preveja l'organització dels estudis. Aquestes pràctiques poden formar part del pla d'estudis (curriculars), i en aquest cas les han de realitzar tots els alumnes matriculats, o poden ser un complement formatiu addicional a la programació acadèmica (extracurriculars), i en aquest cas no és necessari que les realitzen tots els alumnes matriculats. Es poden fer fins a 900 hores de pràctiques.

Més informació: https://www.adeituv.es/practicas/postgrado-propios/?lang=ca
 
 
CAL FORMALITZAR ALGUN CONVENI PER REALITZAR LES PRÀCTIQUES EN EMPRESES/INSTITUCIONS?
 
Sí, és necessari subscriure un conveni entre la Universitat i l'empresa/institució per al desenvolupament de les pràctiques. Aquest conveni, que el gestiona la direcció dels estudis a través d'ADEIT, Fundació Universitat-Empresa de València, ha de recollir les dades bàsiques de l'activitat que es desenvoluparà durant les pràctiques, així com les signatures de l'alumne/a, dels tutors o tutores de l'empresa i dels tutors o tutores de la Universitat.
 

AVALUACIÓ

 
QUIN ÉS EL SISTEMA D'AVALUACIÓ?
 
L'organització de cada curs indica els procediments d'avaluació específics. En qualsevol cas, però, és requisit necessari per a obtenir el títol aprovar totes les assignatures dels estudis corresponents d'acord amb el procediment que estableix la guia docent.

Només quan s'ha acabat el postgrau i les actes estan tancades i registrades per la Universitat de València, es pot sol·licitar el certificat o títol acreditatiu de la formació. L'estudiant rebrà, al seu moment, una notificació amb les instruccions per obtenir-lo.

La qualificació final dels títols propis de postgrau és el resultat de la mitjana ponderada de les notes obtingudes en cadascuna de les assignatures, inclòs el TFM (en el cas dels títols de màster).

En el cas dels cursos de formació contínua, s'atorguen únicament les qualificacions d'apte o no apte.
 

EXPEDICIÓ DE TÍTOLS PROPIS I CERTIFICATS

 
QUI EXPEDEIX ELS TÍTOLS DE POSTGRAU?
 
Els títols propis de la Universitat de València són expedits pel rector o la rectora segons un model normalitzat i en queda constància en el registre de títols de la Universitat. En aquests títols es fa esment exprés que no tenen caràcter oficial.
 
 
QUINA TITULACIÓ OBTINC?
 
Títols propis

El fet de superar els estudis de màster de formació permanent dona dret a l'obtenció del corresponent títol de màster de formació permanent en '...' per la Universitat de València.El fet de superar els estudis de diploma d'especialització dona dret a l'obtenció del corresponent diploma d'especialització en '...' per la Universitat de València.

El fet de superar els estudis d'expert/a universitari/ària dona dret a l'obtenció del corresponent títol d'expert/a universitari/ària en '...' per la Universitat de València.

Una vegada superats els títols propis és possible sol·licitar un certificat que inclou: matèries, crèdits, modalitat d'impartició i nota.

Formació contínua

El fet de superar els estudis de certificat de formació contínua dona dret a l'obtenció del corresponent certificat de formació contínua en '...' per la Universitat de València.

I el fet de superar els estudis de microcredencials universitàries dona dret a l'obtenció de la corresponent certificació de microcredencial universitària en '...' per la Universitat de València.

Aquestes certificacions són d'aprofitament i inclouen la denominació del curs i el nombre de crèdits.

Les taxes d'emissió de títol o certificat que acredita la realització del curs per part de la Universitat de València no estan incloses en l'import de la matrícula, excepte en el cas de la formació contínua (certificat de formació contínua i microcredencial universitària).
Accés i Resultats d'Aprenentatge
Requisits titulació
Requisits d'accés
Tindre entre 25 i 64 anys d'edat.

Perfil d'ingrés
Es tracta d'un programa de formació avançada i actualització professional dirigit a:
Docents universitaris en qualsevol etapa de la seua carrera acadèmica.
Investigadors, tant novells com sènior, en institucions acadèmiques, científiques o tecnològiques.
Responsables acadèmics (coordinadors de programes de màster i doctorat, directors de titulació, vicerectors, directors de departaments, etc.).
Gestors de qualitat (secretaris acadèmics, responsables d'unitats de qualitat, avaluadors interns o coordinadors d'acreditació).
Membres de comissions d'ètica (presidents, vocals i secretaris).
Professionals amb experiència acadèmica i investigadora que participen en l'avaluació de programes, titulacions o projectes.
Bibliotecaris, documentalistes i professionals d'informació científica que donen suport a la gestió, accés i difusió de resultats d'investigació.
Representants d'agències i entitats finançadores, tant públiques com privades.
Alumnat de postgrau (màster i doctorat) interessat a aprofundir en la investigació responsable i la innovació ètica.
Criteris admissió
La microcredencial admetrà un màxim de 100 participants que complisquen els requisits d'accés establits.
En cas d'igualtat de condicions, es tindrà en compte l'orde d'inscripció.
Es valorarà especialment la motivació de les persones candidates per a promoure la investigació responsable, l'ètica científica i la innovació sostenible, així com la seua disposició per a actuar com a agents de canvi en els seus àmbits acadèmics i professionals, impulsant bones pràctiques en universitats, centres d'investigació i altres institucions.
Resultats d'aprenentatge
Al final de la microcredencial, els participants seran capaços de:
- Reconéixer els principis de la Investigació i Innovació Responsable (RRI) i la seua aplicació en diferents contextos acadèmics i professionals.
- Analitzar dilemes ètics i situacions de deshonestedat científica, avaluant alternatives responsables i prenent decisions informades.
- Identificar factors que enfortisquen o debiliten la confiança en la ciència, proposant accions concretes per a millorar-la.
- Integrar criteris d'inclusió, sostenibilitat i responsabilitat social en les seues pràctiques professionals i acadèmiques, assegurant un impacte positiu i equitatiu.
- Col·laborar i participar en entorns interdisciplinaris, promovent l'ètica, la integritat i la confiança en la ciència a través de pràctiques responsables i constructives.
- Reflexionar críticament sobre el seu rol com a agent de canvi en la promoció de l'ètica i la integritat en la investigació, comprometent-se a aplicar estos valors en el seu entorn professional i acadèmic.

Competències clau per a la sostenibilitat (UNESCO, 2017), adaptades als objectius de la microcredencial:
- Pensament sistèmic en investigació: habilitat per a reconéixer i comprendre relacions complexes entre la ciència, la tecnologia i la societat.
- Competència anticipatòria: habilitat per a avaluar possibles riscos i conseqüències de la investigació i la innovació, i generar escenaris futurs responsables.
- Competència normativa: habilitat per a comprendre i reflexionar sobre les normes i valors ètics que sustenten la investigació.
- Competència estratègica: habilitat per a desenrotllar i implementar accions innovadores que promoguen la sostenibilitat en diferents àmbits.
- Competència de col·laboració: habilitat per a aprendre d'uns altres, comprendre i respectar diferents perspectives, gestionar conflictes i facilitar la resolució de problemes.
- Pensament crític: capacitat per a qüestionar pràctiques, polítiques i normes, reflexionar sobre els prop
Contacte