UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Codi PIEC 2735123
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Projectes d'Innovació Docent (PID)
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Presentació

La Incorporació de la Perspectiva de Gènere a la docència del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans és una comesa que de forma continuada s’ha dut a terme des del curs 2019-2020 per part de l’equip integrant del Projecte d’Innovació Docent INNOVAGEN. Aquest, és un grup estable de professorat que dona cobertura a bona part de les assignatures del títol. Açò ha estat possible mitjançant una actuació sistemàtica i organitzada del professorat. La consecució ha requerit d’un procés d’identificació previ dels punt febles per tal d’incorporar actuacions transversals, i dirigides a tot l’estudiantat del grau, i subsanar les carències detectades en aquesta dimensió. L’objectiu d’aquest Grau de la UVEG és l'adquisició de la formació necessària per a comprendre d'una forma integrada la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball humà, atenent les perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica. A més, promou l'esperit crític davant problemes socials i laborals, la responsabilitat i el sentit ètic per a l'aplicació i la defensa dels drets fonamentals, la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i els valors democràtics. Des d’aquesta òptica sembla imprescindible que l'acostament al fenomen del treball humà en el segle XXI es realitze des d'una PdG, qüestió indispensable per incorporar rigor científic i acadèmic. INNOVAGEN-V pretén, per tant, la continuació d’una tasca ja iniciada i recolzada en els quatre projectes d’innovació educativa anteriors, que han estat finançats pel SFPIE durant els cursos 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 i l’actual 2022-2023. Considerem imprescindible mantenir aquest objectiu donat que en la memòria verificada del títol de Grau aquesta perspectiva s‘aborda de forma insuficient donada la mancança d’assignatures específiques que aborden aquest tipus de continguts i competències. És per això, que cal realitzat actuacions que s’incorporen tant a la docència ordinària, com actuacions destinades a enriquir aquesta docència mitjançant diferents accions dirigides a l’alumnat, al professorat i a la comunitat educativa. La incorporació de la perspectiva de gènere hem de contemplar-la com a una actuació a llarg termini que implique a tot el professorat de les diferents àrees de coneixement d’aquest grau de perfil interdisciplinar i a l’estudiantat. Adoptar la perspectiva de gènere en l’estudi i la investigació necessàries per a la docència en el GRLyRH permet incidir en les dificultats que planteja la igualtat entre dones i homes en l’àmbit laboral i les relacions laborals que s’han de transmetre a l’estudiantat per millorar la seua formació i la seua competència i ocupabilitat futura. És per açò que tornem a sol·licitar el finançament del PID amb la finalitat de continuar amb el plantejament d’incidir en la incorporació en la docència ordinària i complementària, transmetent a l’estudiantat els conceptes essencials relacionats amb la situació de la dona en el món del treball, tenint com a punts principals d’atenció la perspectiva de la salut laboral sense ceguera de gènere, els plans d’igualtat com a mesura negociada d’igualtat en l’empresa, l’escletxa salarial o la segregació ocupacional, entre d’altres; continuant amb la reflexió docent entre el nombrós professorat que participa com a equip col·laborador.

Objectius

Les línies d’innovació educativa general de les assenyalades en la convocatòria per al curs 2023-2024 es corresponen amb la número 3 relativa a noves fórmules organitzatives de la docència basades en la coordinació del professorat, amb els objectius generals d’afavorir la coordinació i l’intercanvi d’experiències didàctiques entre els docents, amb la finalitat de millorar els processos d’ensenyament-aprenentatge; d’Incentivar la participació del professorat de la titulació del GRLiRH de la Facultat de Ciències Socials en accions d’innovació docent i motivar la reflexió sobre la millora de la tasca docent i la seua implicació en l’aprenentatge de l’alumnat.
Com a línies complementaries, podríem assenyalar la relativa a la millora de l’ocupabilitat [3], la número [5] pel desenvolupament d’accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat; i la [6] per la realització d’accions que contribueixen a fomentar la sostenibilitat, especialment en allò que fa referència als ODS número 4, 5 i 8.
Els objectius específics que es pretenen desenvolupar amb les accions relacionades en el Pla de Treball identificat a l’apartat següent són:
O1: Generar materials i recursos educatius per tal que el PDI puga avançar en la implementació de la incorporació sistemàtica de la perspectiva de gènere en la docència universitària del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans.
O2: Generar una xarxa estable de PDI sensible a la incorporació en la perspectiva de gènere en la docència universitària del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans.
O3: Generar interaccions i retroalimentació a través de la transferència d’experiències assolides en la interacció i aplicació d’aquest procés d’innovació dut a terme en les aules del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans
O4: Generar sensibilitat en l’estudiantat per combatre els estereotips de gènere inherents en la nostra cultura i presents en els entorns educatius i laborals per tal de poder combatre’ls.
O5: Avançar en la generació d’una xarxa interuniversitaria per tal de poder intercanviar experiències amb PDI de distintes universitats i disciplines que estiguin emprenent experiències semblants.
Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) udie@uv.es 4
O6: Servir de element de reflexió sobre la posició que ocupen les dones en els entorns professionals del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans.
O7: Diagnosticar la consciència de gènere i la percepció sobre la mateixa per part de l’alumnat així com del PDI implicat en l’acció.

Subvenció

600 €

Graus implicats
Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans
Resultats

En els PIDs desenvolupats en les convocatòries anteriors (cursos 2019-2020, 2020-2021, 2021-2022 i 2022-2023) es van realitzar actuacions de diferent entitat amb resultats en relació a la millora en la docència impartida en els quatre cursos del GRLiRH de la Universitat de València. Per descriure algunes de les accions realitzades es poden assenyalar: el desenvolupament de jornades i seminaris entre el professorat vinculat, amb la finalitat de constituir un grup de reflexió sobre les necessitats associades a la docència amb PdG. Això, per tal d’analitzar qüestions rellevants i vinculades a la efectivitat de les diferents accions ja desenvolupades, així com altres relacionades amb la incorporació de la PdG a la docència i altres vincles entre el gènere i la docència; la realització d’activitats complementàries a les diferents assignatures que, en unes ocasions reforcen la perspectiva de gènere, i en unes altres esmenen la ceguesa de gènere latent en les diferents disciplines del Grau; la participació en Congressos i jornades d’innovació docent (presentant ponències, comunicacions i pòsters) amb la finalitat d'analitzar la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en les diferents assignatures que composen la docència ordinària del grau i afavorir la difusió dels resultats dels projectes; l’estudi de la percepció en l’estudiantat a traves d’una qüestionari diagnòstic ‘INNOVAGEN UV La perspectiva de gènere en la docència universitària del Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans de la Universitat de València’, amb un total de 37 preguntes, primer pas de diagnòstic al respecte de la situació de la Incorporació de la Perspectiva de Gènere en el Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans, i on es van obtindré un total de 337 respostes; l’enregistrament de 19 píndoles audiovisual sobre la necessitat d’incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària i de difusió y divulgació del PID així com de qüestions relacionades amb la situació del treball de les dones, i que permet facilitar la visibilitat de les accions dels PIDs a través de la publicació de l’enregistrament en el canal de youtube del SFPIE de la UV, i en procés d’elaboració un bloc del Projecte d'innovació INNOVAGEN amb informació de les persones integrants del projecte i de les accions realitzades (en elaboració curs 2022-2023).
El fet d’haver consolidat un grup estable i ample de professorat vinculat a quatre departaments diferents i que imparteixen diverses assignatures del Grau permet parlar d’uns resultats molt satisfactoris que ens motiva a continuar amb aquest projecte d’innovació, tant per poder mantenir aquesta iniciativa que considerem imprescindible per a l’estudiantat com per a poder iniciar noves accions dins del marc del projecte d’innovació amb l’impuls que suposa la incorporació continua de professorat jove en el projecte. En efecte, la fortalesa del projecte d’innovació docent INNOVAGEN és la transversalitat que presenta i el fet d’implicar a un equip de professorat paritari que està present en bona part de les assignatures del Grau, en tots els nivells acadèmics, interdepartamental, interfacultatiu i interuniversitari. Els quatre departaments implicats així com la composició de l’equip del projecte són estratègics en el Grau ja que desenvolupen tasques de coordinació. La implicació de persones adscrites a quatre departaments diferents i a un Institut Universitari (Dret del Treball i de la Seguretat Social, Economia Aplicada, Direcció d’Empreses i Sociologia i Antropologia Social, Institut Universitari d’Estudis de les Dones) que estan adscrits a tres facultats (Facultat de Ciències Socials; Facultat de Dret i Facultat d’Economia) fa que el caràcter transversal en l’amplia accepció guanye força i tinga major significat.

Coordinació
  • AGUADO BLOISE, TERESA EMPAR
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • GARCIA TESTAL, ELENA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Secretari/a de Departament
Veure fitxa
Estructures associades
Dret del Treball i de la Seguretat Social
Sociologia i Antropologia Social
Direcció d'Empreses "Juan José Renau Piqueras"
Institut Universitari d’Investigació de Polítiques de Benestar Social (Polibenestar)
Altres estructures

Universidad Complutense de Madrid

Iniversitat de Vic

Universitat Rovira i Virgili

PLAYLIST