UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Acrònim PEQSO
Codi PIEC-2735252
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Projectes d'Innovació Docent (PID)
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Activitats per incorporar i afavorir la inclusió
  • Activitats per incorporar la perspectiva de gènere
Paraules clau Periodisme- qualitat- narrativa- ODS- diversitat
Línies estratègiques

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes

Presentació

El projecte té com a objectiu reforçar les habilitats i competències per a desenvolupar un periodisme de qualitat sostenible, focalitzat sobretot en el reportatge. En ell s’uneixen els esforços dels docents de les assignatures de gèneres, periodismes especialitzats i TFG per a reforçar l’ensenyament-aprenentatge de continguts troncals de Periodisme. La proposta parteix d’una línia continuada de treball iniciada en 2015 i que ha obert un espai de reflexió i intercanvi al voltant del gènere per excel·lència del periodisme de qualitat. La tasca desenvolupada ha permés no només confirmar la importància del camí iniciat, sinó també la d’incidir en els reptes que afronten els nous professionals en un context d’increment de la desinformació. En aquest sentit, pretén aprofundir en la tasca d’investigació i comprovació de dades necessària per a oferir una informació veraç i coherent amb les normes deontològiques, per a narrar realitats complexes, amb èmfasi en l’agenda 2030 i els ODS, en format imprés, audiovisual i digital. El projecte abasta la reflexió teòrica i metodològica, l’exploració de propostes d’excel·lència i l’intercanvi amb professionals, en una dinàmica que contempla conferències i la lectura i debat de textos/audiovisuals representatius, a partir d’una selecció de treballs procedents d’arreu del món.

Objectius

Els objectius del projecte ‘PEQSO’ s’acullen a la línia d’innovació docent de Metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat, en particular l’aprenentatge cooperatiu i aprenentatge basat en problemes. De manera complementària, també s’inclouen les línies d’accions per a Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria, Accions que contribueixen a fomentar la sostenibilitat, i Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat.

Subvenció

400

Graus implicats
Grau en Periodisme
Assignatures implicades

36625 Gèneres Informatius (1r), Grup T=80, Grups PR= 40 + 40

36626 Gèneres Interpretatius (2n), Grup T=80, Grups PR= 40 + 40

36634 Estructura de la comunicació i indústries culturals (2n), Grup T=80

36628 Periodisme Digital (3r), Grup T=70, Grups PR 15+15+20+20

36639 Periodisme de Societat i Cultura (3r), Grup T=50, Grups PR 25+25

36637 Periodisme polític i el seu tractament (3r), Grup T=50, Grups PR 25+25

36631 Periodisme multimèdia (3r), Grup T=70, Grups PR 25+25+20+20

36653 Periodisme per a la igualtat (3r), Grup T=40

36636 Informatius de televisió i tècniques de locució i presentació (3r), Grup T=70, Grups PR 25+25+20+20

36644 Comunicació política i opinió pública(4rt), Grup T=70

33388 Taller d’escriptura periodística (4rt) Grup T i Pr= 30

33376 Treball fi de grau en periodisme (4rt) Grup = 85

Esdeveniment on es presenta

Els resultats del projecte d’innovació educativa han cristal·litzat en la presentació en jornades d’innovació educativa, en les quals s’han pogut exposar i divulgar algunes de les aportacions i contribucions més significatives del treball realitzat al llarg del curs. En aquest sentit, podem destacar les següents dues comunicacions, que suposen tasques de transferència del projecte a nivell de facultat:
1) Palau-Sampio, D.; Carratalá, A., & Iranzo-Cabrera, M. (2024). Lectura, visualització i debat: experiències d’aprenentatge al voltant del periodisme de qualitat sobre diversitat de gènere. VI Jornada Innovation Rooms. Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. 27 de juny de 2024. 
2) Palau-Sampio, D. i Carratalá, A. Grup PEQSO: Activitats i reptes. Primer Talk Inn de la FFTiC: "Reptes docents i solucions innovadores consolidades". Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. Dimecres, 24 de gener 2024. [ANNEX VI]

Resultats

Durant el curs 2023-24, el projecte d’innovació docent ‘PEQSO - Periodisme de qualitat sostenible - Recursos per a innovar l’ensenyament i aprenentatge del reportatge per a narrar realitats complexes i de l’agenda 2030’ va acollir-se a la línia d’innovació docent de Metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat, en particular l’aprenentatge cooperatiu i aprenentatge basat en problemes. De manera complementària, també s’inclogueren les línies d’accions per a Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria, Accions que contribueixen a fomentar la sostenibilitat, i Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat, contemplades a la convocatòria i destinades a la millora de la qualitat docent en el Grau en Periodisme. El grau de compliment dels objectius emmarcats en aquestes línies d’innovació ha sigut elevat, tal i com demostra la sèrie d’accions desenvolupades amb eixe propòsit i tenint en compte, alhora, les limitacions del pressupost disponible per a poder dur a terme algunes d’elles.

Materials docents creats

El material docent inclou diferents tipus de continguts:
Repositori de reportatges i documentals sobre feminisme, diversitat sexual i de gènere, amb un total de 16 documents de lectura i visualització per a un tractament informatiu responsable
d’aquestes temàtiques (https://elreportatge.blogs.uv.es/reportatges-2024/)
Repositori web ressenyes de l’alumnat al voltant de les lectures seleccionades.
Repositori de podcasts . Al canal de l’emissora Ràdiofiltracom a Ivoox es poden consultar així mateix els podcasts elaborats per l’alumnat de 3r i 4t de Periodisme: https://ir.uv.es/1vwlJBH

Coordinació
  • PALAU SAMPIO, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
Membres
  • PALAU SAMPIO, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • CARRATALA SIMON, FRANCISCO ADOLFO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a de Departament
Veure fitxa
  • LOPEZ GARCIA, GUILLERMO
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Veure fitxa
  • VALERA ORDAZ, LIDIA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
  • IRANZO CABRERA, MARIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • CALVO MIGUEL, DAFNE
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • TARULLO -, MARIA RAQUEL
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • MARTINEZ GALLEGO, FRANCISCO ANDRES
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Veure fitxa
Estructures associades
Teoria dels Llenguatges i Ciències de la Comunicació
PLAYLIST