UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Acrònim PIEE_2736026
Codi PIEE-2736026
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Activitats per incorporar la perspectiva de gènere
  • Apropament al món professional a les aules
  • Afavoriment de l'emprenedoria
  • Elaboració de materials audiovisuals
  • Elaboració de materials multimèdia
Paraules clau tercer sector; empreniment; gènere; oralitat
Línies estratègiques

Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.

Accions per a fomentar l'ocupabilitat i l'emprenedoria.

Incorporació d'entitats no lucratives (associacions, fundacions i ONG's) en les didàctiques d'innovació docent.

Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la diversitat.

Presentació

Aquest projecte d’innovació educativa emergent (PIEE), basat fonamentalment en aprenentatge cooperatiu, pretén desenvolupar tres objectius. Per una banda, establir vincles entre la comunitat universitària i el tercer sector, en tant que és una possible eixida professional del nostre alumnat. I, per una altra banda, impulsar la cooperació entre alumnat de diversos graus; és a dir, fomentar la configuració d’equips interdisciplinars per dur endavant entrevistes a dones impulsores d’entitats de la societat civil amb finalitat solidària. En tercer lloc, la preparació i realització de les entrevistes orals, així com la seua posterior edició en format pòdcast, permetrà que l’alumnat de la Universitat de València siga resolutiu en habilitats transversals, com ara són la comunicació oral i la comunicació audiovisual. En síntesi, el PIEE promou l’ús de metodologies actives per al desenvolupament de competències en què l’alumnat siga partícip i responsable del seu propi aprenentatge. Aquest PIEE es basa en les experiències del projecte “COMUNITAT DIGITAL D’ALUMNES (COM2TU): TERCER SECTOR, UNIVERSITAT I GÈNERE” del curs 2022/2023.

Objectius
  • Objectius generals
    • Fomentar l’ocupabilitat i emprenedoria en el tercer sector, organitzacions impulsades per valors, principis i objectius socials que atenen a les necessitats de l’Agenda 2030 -atenció a grups vulnerables, protecció del medi ambient i promoció dels drets humans, entre altres-.
    • Generar vincles entre l’alumnat de diferents campus, graus i àrees de coneixement, per tal que puguen desenvolupar habilitats de coordinació i organització en equips interdisciplinars.
    • Donar veu a dones referents en la gestió d’entitats no lucratives i altres sectors del nostre entorn més immediat.
  • Objectius específics
    • Enriquir els coneixements específics de cada grau amb una visió interdisciplinària
    • Aprendre estratègies discursives per l’eficàcia de la comunicació oral
Subvenció

Subvenció concedida: 400€

Graus implicats
Grau en Periodisme
Grau en Medicina
Grau en Ciències Polítiques i de l’Administració Pública
Assignatures implicades

El projecte involucra un total d’13 assignatures en 11 títols, amb aproximadament 800 alumnes (previsió basada en el curs 2022/2023):

  • Cultura i Comportament Polítics, grups PA i PB, 70 alumnes. Grau en Ciències Polítiques i de l’Administració Pública.
  • Química General, grups A i B, 60 alumnes. Grau en Nutrició Humana i Dietètica.
  • Llengua estrangera per a mestres, grup C, 45 alumnes. Grau en Mestre/a en Educació Primària
  • Comptabilitat financera, grup D, 80 alumnes. Grau en Administració i Direcció d'Empreses.
  • Incorporació als estudis d’ADE, grup C, 75 alumnes. Grau en Administració i Direcció d'Empreses.
  • Matemàtiques I, grup A, 80 alumnes. Grau en Bioquímica i Ciències Biomèdiques.
  • Finances, grup GK, 70 alumnes. Grau en Economia.
  • Teoria de la inversió, grup F, 50 alumnes. Grau en Administració i Direcció d'Empreses.
  • Periodisme multimèdia, grups L1-L2-L3-L4, 65 alumnes. Grau en Periodisme.
  • Fisiologia General, grup B, 80 alumnes. Grau en Medicina.
  • Integració Bioquímica i Bioquímica Clínica, grups C i VA, 120 alumnes. Grau en Medicina.
  • Història de l’art del gòtic, grup B, 15 alumnes. Grau en Història de l’Art.
  • Farmacología II, grup AR, 20 alumnes. Grau en Farmàcia i Doble Grau en Farmàcia i Nutrició Humana i Dietètica.
Estudiantat a qui va dirigit

El projecte involucra un total d’13 assignatures en 11 títols, amb aproximadament 800 alumnes

Esdeveniment on es presenta

Els resultats del present projecte, i també els de l’anterior curs 2022/2023, han sigut presentats en dos
congressos i una jornada d’innovació educativa pels diferents membres de l’equip de treball:
● X Congreso de innovación educativa y docencia en red (https://inred.blogs.upv.es/). Universitat
Politècnica de València. València, 11-12 juliol 2024. Pòster: “Comunidad digital de alumnos y alumnas
(COM2TU): tercer sector, universidad y género”.

● II Congrés anual sobre Sostenibilitat en el Marc de l’Educació Superior
(http://esdeveniments.uv.es/go/casmes24). Grup d’Investigació EFICO (Finanzas Sostenibles,
Gobierno Corporativo y Economía). Facultat d’Economia, Universitat de València. València, 8-9 juliol
2024. Ponència: “Tercer sector, universidad y género: entrevistas a mujeres referentes de la sociedad
civil”. En aquesta trobada, el públic va reconèixer com a principal fortalesa el nombre de PDI de
diferents facultats implicats en els objectius del projecte.

● X Jornada de Innovació Educativa de la Universitat de València ‘Tecnologies emergents per a la
transformació docent’. Facultat de Farmàcia, Universitat de València. València. 9 de juliol de 2024. En
aquesta trobada, el públic va destacar la interdisciplinarietat del projecte a dos nivells: per una banda,
per la varietat de formacions del professorat participant, i per una altra banda, per la pretensió de
conformar equips interdisciplinaris d’alumnat. Però, sobre tot, va aplaudir la posada en comú dels
estudiants amb lideresses del tercer sector; els i les assistents subratllaren el fet que aquest projecte
pose en marxa els ODS descobrint i implicant l’alumnat en l’ajuda activa a la societat a través d’entitats
i organitzacions no governamentals.

Resultats

El present projecte d’innovació educativa emergent (PIEE) pretenia desenvolupar tres grans objectius: (i)
establir vincles entre la comunitat universitària i el tercer sector, en tant que és una possible eixida professional
del nostre alumnat; (ii) impulsar la cooperació entre alumnat de diversos graus; és a dir, fomentar la
configuració d’equips interdisciplinaris per dur endavant entrevistes a dones impulsores d’entitats de la
societat civil amb finalitat solidària; (iii) la preparació i realització de les entrevistes orals, així com la seua
posterior edició i difusió en format pòdcast.
Aquest projecte és la continuació d’un anterior, del curs 2022/2023, coordinat pels professors Maria Iranzo
(Periodisme) i Asbel Bohigues (Ciència Política), sota el títol ‘Comunitat digital d'alumnes (COM2TU): Tercer
Sector, Universitat i Gènere’ (Codi: 2080012). Fruit de l’experiència anterior, es van replantejar molts dels
objectius i dinàmiques del projecte inicial, amb la intenció de millorar i reforçar els punts més febles. Així, es
va apostar per la presencialitat, en vista de la fi de les restriccions per la pandèmia; es va voler fomentar la
interdisciplinarietat i la col·laboració intergraus, donat que la varietat de professorat participant ho permeteix,
i es va decidir gravar pòdcasts en lloc d’entrevistes en vídeo, per tal de facilitar el treball d’edició de l’alumnat.
Pel que fa a la presencialitat, els i les estudiants han valorat poder fer les entrevistes in situ i conéixer de prop
les convidades. Són diversos i enriquidors els beneficis adquirits amb les entrevistes en directe:
● l’avaluació més completa de l’entrevistada, donat que el llenguatge corporal proporciona una
comprensió més completa de les respostes i actituds de la persona.
● una interacció més personal i fluida: la comunicació tendeix a ser més natural.
● un ambient controlat: redueix les possibilitats de distraccions externes que poden afectar a la
concentració de l’equip entrevistador.
● millor comprensió de la cultura organitzacional: permet a l’estudiantat experimentar de primera mà
l’ambient de treball i la cultura de l’organització.
● interacció dinàmica: amb aquest tipus d’activitat la retroalimentació és més dinàmica i permet aclarir
immediatament qualsevol dubte o qüestió.

Respecte a la intenció de formar equips interdisciplinaris, el principal problema que ens hem trobat,
precisament pel primer requisit de presencialitat, ha sigut trobar moments comuns en l’agenda acadèmica
entre les assignatures de cada quadrimestre. No obstant això, s’han pogut portar endavant dues de les sis
entrevistes realitzades en aquest curs. Les han dutes endavant alumnes de Periodisme i de Medicina i les han
gravades en el plató de televisió del Taller d’Audiovisuals de la Universitat, aprofitant l’hora de classe de
l’assignatura Periodisme Multimèdia en l’estudi 2. Ha sigut una experiència beneficiosa tant per les estudiants
com per al resultat final del projecte:
● per la diversitat de perspectives a l’hora d’afrontar una entrevista: les estudiants han aprés unes
d’altres, adquirint coneixements que van més enllà de la seua especialització.
● pel desenvolupament d’habilitats de comunicació i de treball en equip: l’alumnat ha hagut d’explicar
conceptes complexos a persones d’altres disciplines.
● per l’ampliació de la xarxa de contactes: el que pot ser profitós per a futures oportunitats
professionals.
● per la preparació per al món laboral: on sovint es treballa amb persones de diverses especialitats.
Amb tot, l’essència bàsica del projecte fomenta el treball en equip i l’aprenentatge actiu, especialment entre
les persones que han de preparar l’entrevista. A través d’un formulari que contesten en finalitzar l’activitat,
l’estudiantat assegura haver aconseguit amb aquest PIEE:
● l’adquisició de pensament crític: el treball en equip obliga a considerar punts de vista que no s’havien
contemplat prèviament.
● una millora del lideratge i la gestió de projectes: l’alumnat ha tingut l’oportunitat d’aprendre sobre
l’organització de projectes en un entorn col·laboratiu.
● reforç del coneixement teòric adquirit a classe: explicar i ensenyar conceptes a altres estudiants
consolida el coneixement del propi estudiant.

Pel que fa al tercer objectiu, considerem que la difusió de les entrevistes en format pòdcast facilita el treball
de gravació de la majoria de graus, ja que no disposen ni dels recursos materials ni dels coneixements en edició
audiovisual necessaris per a consolidar una seqüència realitzada de l’entrevista. Amb tot, hem vist que, sempre
que siga possible, pretenem gravar les entrevistes en el plató de televisió i a tres càmeres, pel fet que el resultat
comptarà amb qualitat professional i, a més a més, permetrà l’alumnat conèixer aquestes possibilitats
comunicatives que no solen veure en les seues carreres.
Valorant les fortaleses del projecte i trobant solució per a les febleses de cara al pròxim curs, el que per als
coordinadors i l’equip de treball del projecte té més valor és sobretot la nostra contribució a quatre objectius
de desenvolupament sostenible:

● L’educació de qualitat (4), apostant per l'aprenentatge actiu i interdisciplinari
● La igualtat de gènere (5), remarcant el treball que dones del nostre entorn fan per la societat a través
d’iniciatives en el tercer sector
● El treball decent i creixement econòmic (8), afavorint una l’ampliació de l’agenda de contactes del
nostre alumnat
● Les aliances per aconseguir els objectius (12), fomentant la col·laboració entre diferents graus de la
Universitat

Materials docents creats

El projecte ha comptat amb l’assessoria dels Serveis Audiovisuals de la UV. S’han editat sis entrevistes, quatre en format pòdcast i 2 en format vídeo, que s’han afegit a la llista (repositori) creat l’any passat en el
compte de YouTube del Servei de Formació Permanent (https://links.uv.es/I5hcO9a). Això permet la
visibilització pública del treball fet i reforça la difusió del projecte, tant des de la institució acadèmica, com
des de les entitats que en participen. A més, el fet de comptar amb una llista pròpia del projecte que va
creixent amb els pas dels cursos permet consolidar una línia de treball que s’estén, de moment, dos anys
(Maig de 2022-Maig de 2024).

Informes i documents

Entrevistas:.

https://youtu.be/U16H5VXNM6k?si=Vo2AlhzbzUQ

https://youtu.be/yU2R9a4gsfs?si=dNxkYVZiojown

https://youtu.be/V7jhIsip5g8?si=2cclOuURa_3BA3os

https://youtu.be/-yvsxxIdM4s?si=qHC5gX2lHeoxfM6R

Coordinació
  • IRANZO CABRERA, MARIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • BOHIGUES GARCIA, ASBEL
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
Membres
  • IRANZO CABRERA, MARIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • BOHIGUES GARCIA, ASBEL
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • CABEZAS RIVAS, ESTHER
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a de Mobilitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
  • DOMENE BENITO, ROCIO
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • FULLANA SAMPER, OLGA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • HERRERO CERVERA, MARIA JOSE
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • JIMENEZ MARTI, ELENA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • MARTINEZ MARTINEZ, BEATRIZ
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • ORTIZ ZAPATER, ELENA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
  • PEREZ CREMADES, DANIEL BERNARDO
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
  • VERDEJO VIU, BEGOÑA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
Participants d'altres entitats

Rosa Rueda Responsable de l’Associació Por Ti Mujer

Bárbara Congost Associació de Malalties Minoritàries de la Comunitat Valenciana

Mariam Narváez Responsable educativa de l’Associació Por Ti Mujer

Celsa Andrés Membre de Metges Pel Món

Mari Carmen Lastra Membre de FEDAES

 

Estructures associades
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Facultat de Medicina i Odontologia
Altres estructures

Associació Por Ti Mujer

Associació de Malalties Minoritàries de la Comunitat Valenciana

Metges Pel Món

FEDAES

PLAYLIST