UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Codi PIEE-2736790
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Arts i Humanitats
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Gamificació/ludificació
  • Activitats per incorporar la perspectiva de gènere
Paraules clau Educació Artística, interdisciplines, infantil
Línies estratègiques

Nuevas formulas organizativas de la docencia basadas en la coordinación del profesorado.

Acciones para fomentar la empleabilidad y el emprendimiento.

Acciones para fomentar la igualdad de género y la diversidad.

Acciones que contribuyan a fomentar la sostenibilidad.

Presentació

Es pretén el foment de l’educació artística en l’etapa infantil, actualitzant pedagogies artístiques des d’un plànol interdisciplinari, a través de la implementació d’accions en l’aula en les que s’incorporen les TIC’s. El present projecte d’innovació educativa té com a objectiu la promoció a través de la detecció i la identificació dels elements artístics presents en les diferents àrees de coneixement, dins els continguts curriculars de l’etapa infantil. S’implementaran metodologies actives. S’inclouran les TIC’s com a instrument sempre que siga pertinent, des d’un plànol innovador i emergent amb l’ús de dispositius electrònics mòbils, tabletes digitals, codis qr, realitat virtual, etc. De manera holística, es vol impulsar la relació universitat-escola, tan essencial per a projectar els models d’ensenyament i aprenentatge contemporanis. Concretament, des de la Facultat de Magisteri, s’implica els estudiants en la creació de materials educatius sota el prisma de l’educació artística, des de les assignatures de l’àrea que cursen al Grau Infantil, amb la finalitat d’implementar-los als centres educatius col·laboradors, sempre adaptant-se al projecte curricular del centre. Es promou així la relació entre la comunitat educativa escolar i la universitària. Es tracta, en definitiva, de generar un marc on té cabuda la interdisciplinarietat de l’educació amb imatges, les vinculacions amb les tecnologies i la digitalització educativa. El joc simbòlic, la psicomotricitat, la sonoritat, l’art contemporani, les relacions socioafectives i expressives, el pensament reflexiu i divergent, la imaginació i la creativitat, tan necessàries per a l’esser humà com a principi de resistència i de creixement personal.

Objectius

El projecte pretén fomentar l’educació artística mitjançant propostes contemporànies en l’etapa infantil, des d’un plànol interdisciplinari, incorporant l’ús de les TIC’s en el marc de la innovació i plantejaments emergents amb dispositius mòbils quan es considere pertinent.

Activar vincles universitat-escola amb projectes que afavorisquen noves i renovades mirades cap a l’educació artística al segle XXI. Implicar tant als docents dels centres educatius col·laboradors, així com als estudiants de la Facultat de Magisteri en aquest procés. Els futurs docents podran vivenciar en un entorn educatiu real accions artístiques enclavades en el propi projecte curricular de cada centre, susceptibles de transferència en la futura tasca docent; al mateix temps que els centres col·laboradors compten amb una guia en els processos artístics de la seua concreció curricular.

És essencial conscienciar la comunitat educativa sobre la conveniència d’identificar la presència de l’educació artística en qualsevol contingut curricular educatiu, així com proposar accions educatives emergents i actualitzades, en les quals les TIC’s facen acte de presència com a instrument, de manera híbrida i quan es requerisca, per la seua idoneïtat en l'abordatge de  les imatges.

Subvenció

100

Graus implicats
Grau en Mestre/a en Educació Infantil
Grau en Mestre/a en Educació Primària
Esdeveniment on es presenta

X CONGRESO INTERNACIONAL Investigación en Comunicación e Información Digital
“Competencias digitales en la era de la Inteligencia Artificial. Las TRIC para la transformación social”
Mascarell-Palau, D. (2023a). Interdisciplinariedad en la Educación artística como medio para el análisis emocional y disruptivo del uso social del Smartphone [Comunicación audiovisual]. X Congreso Internacional Investigación en Comunicación e Información Digital. Recuperado de https://cicid.es/ponencia/interdisciplinariedad-en-la-educacion-artistica-como-medio-para-el-analisis-emocional-y-disruptivo-del-uso-social-del-smartphone/
Mascarell-Palau, D. (2023b). Una mirada reflexiva, interdisciplinar y crítica a través de obras artísticas de carácter internacional [Comunicación audiovisual]. X Congreso Internacional Investigación en Comunicación e Información Digital. Recuperado de https://cicid.es/ponencia/smartphones-una-mirada-reflexiva-interdisciplinar-y-critica-a-traves-de-obras-artisticas-de-caracter-internacional/
Mascarell-Palau, D. (2023c). Recomendaciones y riesgos de las pantallas en la etapa infantil. Interdisciplinariedad en la Educación Artística para el fomento de buenas prácticas emocionales y expresivas en el desarrollo físico y mental [Comunicación audiovisual]. X Congreso Internacional Investigación en Comunicación e Información Digital. Recuperado de https://cicid.es/ponencia/recomendaciones-y-riesgos-de-las-pantallas-en-la-etapa-infantil-interdisciplinariedad-en-la-educacion-artistica-para-el-fomento-de-buenas-practicas-emocionales-y-expresivas-en-el-desarrollo-fisico-y/
Mascarell-Palau, D. (2024). Las pantalles en la etapa infantil ante la Sociedad de la imagen: Interdisciplinariedad en la educación artística para el fomento de buenas prácticas emocionales y expresivas.
En (Coords.) Pilar Arranz; Mª Antonia Soláns; Roberto Feltrero; Luís Fernández. Educomunicación y transformación social (pp. 220-243). Dykinson, S. L. https://www.dykinson.com/libros/educomunicacion-y-transformacion-social/9788411707664/

Resultats

Els objectius inicials i principals del present Projecte d'Innovació Educativa Emergent (PIEE) s'han assolit íntegrament. Aquests objectius s'han implementat mitjançant accions educatives dirigides a la comunitat educativa del CEIP Vicente Gaos de València, implicant tant els docents en actiu d'Educació Infantil, com els pares i mares, a través de l'AMPA. També ha participat un grup d’estudiants, futurs mestres de 3er curs d’Educació Infantil de la Facultat de Magisteri. Igualment, els beneficiaris finals han estat els infants del segon cicle d'Educació Infantil, de 3-6 anys, que han pogut gaudir d'activitats innovadores i reflexives que aborden diverses disciplines curriculars, de manera directa o indirecta, en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge. En tot moment, l’alumnat de l'etapa infantil ha mostrat una gran receptivitat cap a les accions educatives interdisciplinàries proposades.

Materials docents creats

Mascarell-Palau, D., & Rodríguez-López, R. (2024). Reflexiones de estudiantes de magisterio entorno al paisaje sonoro y la visualidad con dispositivos móviles en el grado de infantil: Un caso a estudio desde la educación artística y la interdisciplinariedad con los ODS. Revista Sonda. Investigación En Artes y Letras, 12, 41–57. https://doi.org/10.4995/sonda.2023.20749
• Material Power Point paisatge sonor: https://drive.google.com/drive/folders/1mfcIp93SCb-j5likVaIqpT0pRMCBzX3q
• Podcast Acció 4. Paisatge sonor arxius mp3 (S’adjunta el material)

Coordinació
  • MASCARELL PALAU, SALVADOR DAVID
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Membres
  • MASCARELL PALAU, SALVADOR DAVID
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • MOYA MATA, IRENE
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • RAMON-LLIN MAS, JESUS ADRIAN
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Estructures associades
Didàctica de l’Educació Física, Artística i Música
PLAYLIST