UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Codi PIEE-2735180
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Paraules clau Química Orgànica, Laboratoris, Socrative, Kahoot!
Línies estratègiques

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.

Uso de las TIC como facilitador del aprendizaje. Recurso didáctico.

Fomento de la competencia digital en en el estudiantado.

Presentació

Les assignatures experimentals del Grau en Química requereixen d'una preparació prèvia per part dels alumnes per tal de que aquestes transcòrreguen d'una manera òptima. Aquesta preparació prèvia,
emmarcada en una metodologia docent d'aula inversa, té com objectiu que els alumnes es familiaritzen amb els procediments experimentals que van a dur a terme al laboratori, com ara les estructures i propietats dels
compostos químics i les tècniques a emprar. A més a més, aquesta fase prèvia permet situar el treball experimental en un context en relació amb els conceptes teòrics estudiats a les corresponents assignatures
teòriques, com ara reactivitat de grups funcionals o mecanisme de reacció. Per acabar, la preparació de les pràctiques també facilita que els alumnes siguen conscients de les mesures de seguretat requerides i de la
gestió de residus adients, dos aspectes fonamentals als laboratoris de Química Orgànica. Malgrat la importància d'aquesta preparació prèvia, hem observat que la realització d'aquesta part indispensable del
treball experimental per part de l'alumnat és francament millorable. Amb l'objectiu de millorar la motivació dels i les alumnes per millorar aquestes activitats, presentem aquest projecte d'innovació basat en el disseny i
implementació de qüestionaris utilitzant eines síncrones d'avaluació de resposta d'audiència. Aquestes eines TIC, com Kahoot! i Socrative, ens permetran avaluar els coneixements previs de l'alumnat, fent que la
preparació i realització d'aquestes proves siga més atractiva, alhora que ens dona una ferramenta per obtindre informació immediata de a què ens enfrontem abans d'iniciar el treball experimental.

Objectius

L’objectiu general del projecte és aconseguir una major motivació de l’alumnat per preparar les sessions experimentals dels Laboratoris de Química Orgànica. Per aconseguir-ho, proposem introduir eines TIC de resposta d’audiència síncrona, com Kahoot! i Socrative, per tal de realitzar qüestionaris previs al treball experimental. Utilitzant aquestes eines i seguint una metodologia d’aula inversa, aconseguirem un aprenentatge profund de l’alumnat i, a més a més, aconseguirem una major motivació. Aquesta millora en la motivació l’aconseguirem fent que l’alumnat siga partícip i responsable del seu propi aprenentatge, incidint en el seu autoconcepte i l’assoliment de metes. Aquests objectius els aconseguirem centrant l’activitat en les següents estratègies: • Establir metes clares als estudiants perquè quede clara la direcció i el propòsit de l’acció formativa. • Crear un ambient d’aprenentatge positiu que fomente el recolzament i la col·laboració en una atmosfera positiva. • Fer que el procés d’ensenyament/aprenentatge siga més atractiu i rellevant utilitzant mètodes actius. • Proporcionar retroalimentació constructiva, donant orientació sobre com millorar en àrees específiques.

Subvenció

100

Graus implicats
Grau en Química
Assignatures implicades

Laboratori de Química Orgànica I

Laboratori de Química Orgànica II 

Estudiantat a qui va dirigit

Els qüestionaris han sigut realitzat per 4 grups de pràctiques, sumant un total de 44 alumnes: - Grup C L1, 12 alumnes. Valencià. - Grup C L2, 12 alumnes. Valencià. - Grup EV (Doble Grau Química-Enginyeria Química), 8 alumnes. Valencià. - Grup D L1, 12 alumnes. Valencià

Esdeveniment on es presenta

“X Jornada d’Innovació Educativa” Burjassot 2024. Póster. “Introducció d’eines síncrones d’avaluació de resposta d’audiència per millorar la motivació a les assignatures de Laboratori de Química Orgànica”. M. Montesinos-Magraner, C. Vila, A. Sanz-Marco, A. Monleón, G. Blay, L. Cardona, I. Fernández, J. Escorihuela

Resultats

En línies generals, podem afirmar que els alumnes han rebut aquesta nova metodologia d’una forma positiva. La seua predisposició a realitzar el qüestionari abans de dur a terme la pràctica ha sigut clarament millor que amb l’alternativa clàssica. A més a més, pel que fa als resultats, es pot observar que les qualificacions obtingudes pels estudiants descriuen una distribució centrada en notes entre el 8,5 i el 9, amb bona correspondència amb les notes obtingudes per l’alumnat en l’examen de l’assignatura. Així, podem afirmar que aquests qüestionaris han servit per avaluar els coneixements de l’alumnat d’una forma precisa i han servit perquè la preparació de les sessions experimentals fora més amena, incrementant el seu grau de motivació.

Coordinació
  • MONTESINOS MAGRANER, MARC
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
Membres
  • MONTESINOS MAGRANER, MARC
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Titulacio de Grau
Veure fitxa
  • VILA DESCALS, CARLOS
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Veure fitxa
  • SANZ MARCO, AMPARO
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • MONLEON VENTURA, ALICIA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Responsables de Gestio Academica
  • Coordinador/a Practiques Ext Centre
Veure fitxa
  • BLAY LLINARES, GONZALO
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • FERNANDEZ PICOT, ISABEL
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
Estructures associades
PLAYLIST