- Aprenentatge basat en investigació
- Aprenentatge cooperatiu/aprenentatge basat en equips
- Elaboració de qüestionaris en línia
- Aprenentatge basat en l'acció
Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.
Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.
Ús de les TIC com a facilitador de l'aprenentatge. Recurs didàctic.
Incorporació d'entitats no lucratives (associacions, fundacions i ONG's) en les didàctiques d'innovació docent..
En un context d'emergència planetària caracteritzada per múltiples problemes socioambientals, íntimament relacionats, i assenyalats per nombroses institucions i investigacions, el Malbaratament Alimentari emergeix com un repte global al qual cal donar una resposta urgent i immediata i que necessita de la implicació directa de tota la ciutadania, ja que, segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO), cada any es perden o malbaraten un terç dels aliments que es produeixen al món per a consum humà. Es tracta d'un problema que afecta a les tres dimensions de la Sostenibilitat: l'ambiental, la social i l'econòmica. Una manera de conscienciar de la gravetat d'aquest problema i d’induir canvis significatius en la societat és actuar en els primers nivells de la seua formació, en les etapes d'Educació Infantil i Primària. L'educació, tal com la pròpia Agenda 2030 assenyala, s'apunta com un catalitzador per a promoure aquesta transició cap a la Sostenibilitat, i és per això que es requereix implicar el professorat en aqueix canvi. En aquest sentit, la formació de l'alumnat del Grau en Mestre/a en Educació Infantil i Primària de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València és especialment rellevant per la seua implicació directa en l'educació de xiquets i xiquetes. En la pràctica, això els dota d'una especial influència, la qual cosa pot derivar-se en un efecte rellevant i multiplicador si el que es busca és fomentar un canvi global en la futura ciutadania, amb l'objectiu que siga més crítica, formada i responsable. Perquè l'entorn escolar suposa una oportunitat magnífica per a educar en bones pràctiques socioambientals i en fomentar hàbits de consum i estil de vida saludables en xiquets i xiquetes, la qual cosa al seu torn es farà extensiu al personal directiu, resta d'equip docent, així com a les pròpies famílies. I, sobretot, perquè el Malbaratament Alimentari és un tema molt transversal, present de manera indirecta en diferents continguts del currículum de la LOMLOE, i a través del qual es poden treballar molts Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Per aquesta raó, en aquest projecte d'innovació educativa es persegueix desenvolupar dinàmiques de treball que contribuïsquen a una major implicació, sensibilització i formació en la temàtica del Malbaratament Alimentari, que impregnen la pràctica docent del futur professorat, i que aborden de manera transversal els ODS al mateix temps que es promouen, entre ells i elles, el disseny de recursos didàctics, així com la implementació i avaluació d'aquests recursos ja siga pel propi professorat de Primària en actiu o per l'alumnat de la Facultat de Magisteri en centres educatius prèviament aparaulats. Motivar al futur professorat perquè inicie aquest canvi és cada dia més urgent, ja que l'esforç docent que es duu a terme a les aules d’infantil i primària catalitza un canvi global. Dotar de les eines docents necessàries a l'alumnat, convertint-lo en agent actiu del canvi per a traslladar aquest coneixement a l'aula és una oportunitat per a implicar-lo en aquest repte.
El projecte persegueix implicar, sensibilitzar i educar l'alumnat de la Facultat de Magisteri que participa en la proposta en la problemàtica del Malbaratament Alimentari, fent de l’alumne el protagonista i agent actiu compromès en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge, al temps que se sensibilitza i educa a la comunitat educativa destinatària i implicada en les propostes. Aquest objectiu general s’aconseguirà a partir dels següents objectius específics:
- Afavorir el desenvolupament de dinàmiques de treball que contribuïsquen a una major implicació, sensibilització i formació en la temàtica del Malbaratament Alimentari i que impregnen la pràctica docent del futur professorat abordant de manera transversal els ODS. En aquest cas es contarà, a més, amb la col·laboració de la ONG Justícia Alimentària amb la que les integrants de l’equip porten treballant durant dos cursos seguits dins del Projecte “Pol·linitzar el canvi, projecte per a la transversalització de la Educació per al Desenvolupament des de la perspectiva de la sobirania alimentària a la Facultat de Magisteri de la Universitat de València” presentat en el marc de la convocatòria de subvencions d’Educació per a la Ciutadania Global de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat democràtica de l’any 2020.
- Motivar l’elaboració entre el futur professorat (actual alumnat de la Facultat de Magisteri), i dins de les assignatures específiques, el disseny de recursos i materials didàctics centrats en el Malbaratament Alimentari, promovent l’ús de les TIC, afavorint les competències digitals tant del professorat en formació com de l’alumnat.
- Facilitar la implementació a les aules d'Educació Primària ja siga pel propi professorat en actiu o per l'alumnat de la Facultat de Magisteri, d’aquests recursos elaborats pel futur professorat.
- Avaluar la implicació i formació tant de l’alumnat de Magisteri com de la comunitat educativa implicada en el procés transformador (professorat en actiu i alumnat de primària participant en les propostes). Per altra banda, dels objectius que es plantegen com a impulsors de les accions d’innovació educativa del curs 2023-24, aquest projecte persegueix:
- Promoure la implicació de les direccions dels centres i del professorat en accions innovadores, ja que per a implementar les propostes elaborades per l’alumnat serà necessari contar amb el seu suport i col·laboració Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) udie@uv.es 3 facilitant ja siga el contacte amb professorat interessat en les accions proposades com l’autorització per a accedir a les aules
- Consolidar i visibilitzar les accions d’innovació que s’estan duent a terme a la Universitat de València per a la millora de la qualitat docent i la capacitació de l’alumnat, ja que seran coneixedors de primera mà, de les propostes que elabore l’alumnat.
- Motivar l’elaboració de materials i recursos innovadors que milloren les estratègies i tècniques d’ensenyamentaprenentatge de l’alumnat, així com la seua avaluació, ja que l’alumnat de Magisteri al temps que aprén sobre la problemàtica a abordar, ensenyarà a l’alumnat de Primària en elaborar i implementar materials i recursos didàctics.
- Desenvolupar propostes i plans d’acció vinculats amb els ODS de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, ja que el malbaratament alimentari queda arreplegat en l’ODS 12: Producció i Consum Responsables, i en concret en la meta 12.3 que planteja reduir a la meitat el malbaratament mundial d'aliments per càpita a nivell de detallistes i consumidors.
- Fomentar la inclusió educativa per garantir l’oportunitat de cobrir totes les necessitats d’aprenentatge, donat que els centres que participen en aquestes propostes presenten a les seues aules alumnat amb necessitats educatives diverses, i per tant caldrà adaptar els recursos i materials per a fomentar el seu aprenentatge.
- Promoure la igualtat de gènere i fomentar la utilització del llenguatge inclusiu, tant des de l’esmentada perspectiva com en qüestions de foment de la igualtat dins de la diversitat social i cultural.
El projecte persegueix aconseguir un alumnat més compromés amb l’Agenda 2030 i tot el que persegueix aquesta. Pretén promoure una reflexió de 360 graus del model alimentari, relacionant el Malbaratament Alimentari amb altres aspectes com l'esmentat concepte de "una salut", la relació de la salut humana amb la del planeta, la sobirania alimentària, el consum de proximitat, etc. I reflexionar sobre les relacions de les qüestions de gènere amb l'alimentació humana i la gestió de l'alimentació en el context més pròxim, però també a nivell mundial.
- 33620. Ciències Naturals per a Mestres (2n curs): participaran en el projecte almenys dos grups, per tant, hi haurà entre 75 i 100 estudiantes implicats.
- 33676. Propostes didàctiques en Ciències (3er curs, especialitat de ciències i matemàtiques): participarà en el projecte un grup, por tant, hi haurà entre 40 i 50 estudiants implicats.
- 33653. Didàctica de les Ciències: Medi Ambient, Biodiversitat i Salut (4º curs, especialitat d’anglés i de ciències i matemàtiques): participaran en el projecte almenys dos grups, per tant, hi haurà entre 75 i 100 estudiantes implicats.
Estudiants del grau en mestre de educació primària
- CALERO LLINARES, MARIA
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Especialista Pau
- PINA DESFILIS, TATIANA
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
FERNÁNDEZ ZAMUDIO, M. ANGELES fernandez_marzam@gva.es (Instituto valenciano de investigaciones agrarias)
Instituto Valenciano de Investigaciones Agrarias
ONG Justícia Alimentària