UVdocènciaUniversitat de València Logo del portal

Codi PIEE_ 2729763
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Emergents
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Paraules clau Aprenentatge participatiu; sostenibilitat; ODS
Presentació

Es proposa desenvolupar metodologies actives basades en l#aprenentatge cooperatiu, el mètode de cas, l#aula invertida, l#aprenentatge
basat en projectes i com a metodologia més innovadora l#aprenentatge basat en reptes, amb l#objectiu de que l#alumnat adquirisca
competències en els continguts relacionats amb la sostenibilitat i els ODS i en l#elaboració, disseny i presentació de projectes
d#emprenedoria sostenible mitjançant una metodologia específica creada per l#equip de treball del projecte per a escalar models de negoci
sostenibles que ha sigut contrastada en 5 cursos acadèmics anteriors (2018-19, 2019-20, 2020-21, 2021-22 i 2022-23) en l#assignatura de
Entrepreneurship i creació d#empreses del Grau de ADE de la Facultat d#Economia de la Universitat de València i que pot replicar-se en
altres assignatures relacionades amb els models de negoci i l#emprenedoria d#altres graus. L#alumnat aprendrà, mitjançant 5 metodologies
actives concretes (aprenentatge cooperatiu, mètode de cas, aula invertida, aprenentatge basat en projectes i aprenentatge basat en reptes),
a dissenyar i escalar models de negoci sostenibles utilitzant ferramentes específiques basades en el triple impacte: econòmic, social i mediambiental.
També s#incorporarà en la metodologia de treball els 17 ODS de Nacions Unides, como a oportunitats per a proposar projectes
d#emprenedoria basats en la sostenibilitat. La metodologia proposada s#incorporarà també a aquelles assignatures del àrea d#Organització
d#Empreses basades en els continguts de la responsabilitat social empresarial, el govern corporatiu, la transparència i l#ètica en els negocis,
tant en graus (Turisme i Finances i Comptabilitat) como en màsters universitaris (Màster d#Estratègia Empresarial). S#utilitzaran ferramentes
específiques per a mesurar la sostenibilitat (triple dimensió de les organitzacions).

Objectius

La finalitat i els objectius del projecte s’enmarquen dins de la línia d’innovació educativa general 1 sobre metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat i dins de les línies d’innovació educativa complementàries 3. Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria i 6. Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.
La finalitat del projecte és doble: d’una banda, l’aplicació de metodologies actives docents (l’aprenentatge cooperatiu, el mètode de cas, l’aula invertida, l’aprenentatge basat en projectes i l’aprenentatge basat en reptes) amb l’objectiu de millorar la qualitat docent i la capacitació de l’alumnat que cursa les assignatures de graus i màsters relacionades amb l’emprenedoria i la responsabilitat social i ètica empresarial; i d’altra, fomentar la cultura de l’ emprenedoria des de la perspectiva del triple impacte o sostenibilitat (econòmic, social i ambiental) mitjançant l’ utilització d’una metodologia docent específica creada pels membres del projecte des de ferramentes basades en l’enfocament de la sostenibilitat i els ODS i pensada per a dissenyar i escalar models de negoci sostenibles.

L’objectiu general del projecte és analitzar l’impacte de l’ús de les metodologies proposades (aprenentatge basat en reptes i escalabilitat dels models de negoci sostenible) en la millora de la qualitat de la docència i de l’adquisició de competències per part de l’alumnat enfocades a l’emprenedoria i la sostenibilitat.

Els objectius específics del projecte són:
Objectiu 1. Aplicació a la docència de les metodologies actives següents: a) aprenentatge cooperatiu, b) mètode de cas, c) aula invertida, d) aprenentatge basat en projectes i e) aprenentatge basat en reptes. En totes les assignatures descrites anteriorment. Elaboració d’un manual de bones pràctiques enfocat a l’aprenentatge basat en reptes (metodologia més innovadora utilitzada) i d’una casoteca amb els casos que s’utilitzen en les sessions.
Objectiu 2. Utilització d’una metodologia pròpia per al disseny i escalabilitat de models de negoci sostenibles en les assignatures d’emprenedoria i creació d’empreses. Elaboració d’un manual de bones pràctiques enfocat al disseny i escalabilitat de models de negoci sostenibles.
Objectiu 3. Introducció dels ODS de Nacions Unides i del concepte de la sostenibilitat corporativa en els continguts i el treball pràctic de les assignatures descrites anteriorment. Elaboració d’un manual de bones pràctiques enfocat a l’aplicació dels conceptes de sostenibilitat, ODS, responsabilitat social, govern corporatiu i ètica en els organitzacions.

Subvenció

400

Graus implicats
Doble Grau en Administració i Direcció d'Empreses ADE i Dret
Doble Grau en Administració i Direcció d'Empreses (ADE) + Dret
Grau ADE: Administració i Direcció d'Empreses
Grau en Administració i Direcció d'Empreses (ADE) en Ontinyent
Grau en Turisme
Màsters implicats
Màster Universitari en Estratègia d'Empresa
Màster Universitari en Finances Corporatives
Assignatures implicades

35134. Ética profesional y responsabilidad social corporativa Grau de Turisme (4,5 ECTS): 40 estudiants
35135. Emprendedurismo en actividades turísticas Grau de Turisme (6 ECTS): 50 estudiants
35822. Entrepreneurship i creació d’empreses Graus de ADE i de TADE (6 ECTS): 80 estudiants
35968. Govern corporatiu i responsabilitat social empresarial Grau Finances i Comptabilitat (4,5 ECTS): 30 estudiants
41039. Dirección, ámbito de actividad y estrategia Màster U. en Estratègia d’Empresa (15 ECTS): 20 estudiants
41040. Modalidades de desarrollo estratégico Màster U. en Estratègia d’Empresa (9 ECTS): 20 estudiants
41042. Implementación de estrategias corporativas Màster U. en Estratègia d’Empresa (10 ECTS): 20 estudiants
41043. Opciones de desarrollo estratégico Màster U. en Estratègia d’Empresa (14 ECTS): 20 estudiants
41044. Habilidades del estratega. Màster U. en Estratègia d’Empresa (6 ECTS): 20 estudiants.
44205. Ética y Responsabilidad Social de la empresa Màster U. en Finances Empresarials (3 ECTS): 40 estudiants.
44482. Ética y Responsabilidad Social de la empresa Màster MBA (4 ECTS): 40 estudiants

Estudiantat a qui va dirigit

de Grau i Màster

Esdeveniment on es presenta

Els resultats del projecte s’han presentat a:
XXXIII Congrés Internacional ACEDE sobre “Innovación, digitalización y sostenibilidad ante los nuevos desafíos globales” celebrat els dies 16, 17 i 18 de juny de 2024 en la Universidad Politécnica de Valencia organitzat per la Asociación Científica de Economía y Dirección de la Empresa ACEDE: es presenta en una mesa debat la “Metodología de aprendizaje en modelos de negocio sostenibles” per part dels membres del projecte Vanessa Campos Climent, Joan R. Sanchis Palacio i Ana Teresa Ejarque Catalá. Es pot veure la informació a l’enllaç: https://www.congresoacede.org/es/apartado/mesa-empresarial
X Jornada d’Innovació Educativa “Tecnologies emergents per a la transformació docent” de la Universitat de València celebrada el 9 de juliol de 2024 organitzada pel Servei de Formació Permanent Innovació Docent de la UV. Es presenta la comunicació oral titolada “L’aprenentatge basat en reptesi la seua aplicació a un projecte docent de introducció de la sostenibilitat i els ODS” pels membres del Projecte Vanessa Campos Climent, Joan R. Sanchis Palacio i Ana Teresa Ejarque Catalá. Enllaç a la Jornada: https://www.uv.es/uvweb/servicio-formacion-permanente-innovacion-educativa/es/novedades/jornada-innovacio-educativa-1285923286397/Novetat.html?id=1286384421058
Impartició d’un Taller pràctic de 15 hores els dies 14, 21 i 28 de maig de 2024 al Servei de Formació Permanent dirigit a professorat de la UV sobre “L’aprenentatge basat en reptes i la seua aplicació a un projecte docent d’introducció de la sostenibilitat i els ODS” per part dels membres del projecte Vanessa Campos Climent, Joan R. Sanchis Palacio i Ana Teresa Ejarque Catalá. Enllaç al taller: https://www.uv.es/uvweb/servei-formacio-permanent-innovacio-educativa/ca/oferta-formativa/aprenentatge-basat-reptes-seua-aplicacio-projecte-docent-introduccio-sostenibilitat-ods-1286213964422/PDIFormacio.html?id=1286357644756
Impartició d’un Taller pràctic de 15 hores els dies 5, 13 i 18 de setembre de 2024 al Servei de Formació Permanent dirigit a professorat de la UV sobre “Nova metodologia seqüencial per a dissenyar, provar i escalar models de negoci sostenibles” per part dels membres del projecte Vanessa Campos Climent, Joan R. Sanchis Palacio i Ana Teresa Ejarque Catalá. Enllaç al taller: https://www.uv.es/uvweb/servei-formacio-permanent-innovacio-educativa/ca/oferta-formativa/nova-metodologia-sequencial-dissenyar-provar-escalar-models-negoci-sostenibles-1286213964422/PDIFormacio.html?id=1286364747399
Participació en el Seminari que organitzarà el Departament de Direcció d’Empreses de la UV el 26 de setembre a la Facultat d’Economia de la UV on es farà una presentació de tots els PIEs desenvolupats pel professorat del Departament al llarg del curso 2023-24. La finalitat és compartir els resultats obtinguts pels diferents projectes desenvolupats (5) entre el professorat del Departament i l’estudiantat del Doctorat de Direcció d’Empreses.

Resultats

Els objectius del projecte assolits amb la seua realització han sigut els següents:
1) Aplicació a la docència de les metodologies actives següents: a) aprenentatge cooperatiu, b) mètode de cas, c) aula invertida, d) aprenentatge basat en projectes i e) aprenentatge basat en reptes. Aquestes metodologies s’han aplicat a les següents assignatures: Entrepreneurship i creació d’empreses del Grau de ADE (6 ECTS i 85 estudiants) i de la doble titulació Turisme i ADE (6 ECTS i 75 estudiants); Govern corporatiu i responsabilitat social corporativa del Grau de Finances i Comptabilitat (4,5 ECTS i 20 estudiants); Dirección, ámbito de actividad y estrategia del Màster U. en Estratègia d’Empresa (15 ECTS i 20 estudiants); Implementación de estrategias corporativas del Màster U. en Estratègia d’Empresa (10 ECTS i 20 estudiants); i Habilidades del estratega del Màster U. en Estratègia d’Empresa (6 ECTS i 20 estudiants). El grau de consecució ha sigut alt, donat que s’ha aplicat a 5 assignatures diferents de 4 titulacions diferents(3 de grau i 1 de postgrau).
2) Utilització d’una metodologia pròpia per al disseny i escalabilitat de models de negoci sostenibles en l’ assignatura d’Entrepreneurship i creació d’empreses del Grau de ADE (6 ECTS i 85 estudiants) i de la doble titulació Turisme i ADE (6 ECTS i 75 estudiants). La metodologia utilitzada està explicada al següent article publicat a la Revista REVESCO, Revista de Estudios Cooperativos (indexada com a Q2 del SJR-Scopus): https://revistas.ucm.es/index.php/REVE/article/view/91314 . El grau de consecució ha sigut alt, donat que s’ha aplicat a dos titulacions diferents.
3) Introducció dels ODS de Nacions Unides i del concepte de la sostenibilitat corporativa en els continguts i el treball pràctic de les assignatures: Entrepreneurship i creació d’empreses del Grau de ADE (6 ECTS i 85 estudiants) i de la doble titulació Turisme i ADE (6 ECTS i 75 estudiants); Govern corporatiu i responsabilitat social corporativa del Grau de Finances i Comptabilitat (4,5 ECTS i 20 estudiants); i Habilidades del estratega del Màster U. en Estratègia d’Empresa (6 ECTS i 20 estudiants). El grau de consecució ha sigut alt, donat que s’ha aplicat a 3 assignatures diferents de 4 titulacions diferents (3 de grau i una de postgrau.
S’ha aconseguit provar la metodologia de disseny i escalat de models de negoci sostenible a través de l’ús de la metodologia de l’Aprenentatge basat en reptes entre l’estudiantat de graus i de postgraus. El grau de satisfacció de l’estudiantat ha sigut alt. Aquesta metodologia s’explicarà al professorat de la UV a través d’un curs de formació del SFPIE de la UV. El total d’estudiantat beneficiat per l’acció ha sigut de 190 estudiants. El total de professorat beneficiat per l’acció ha sigut de (pendent de matriculació en el curs)
S’ha aconseguir crear materials enfocats a l’ús de l’Aprenentatge Basat en Reptes com a metodologia activa en la docència enfocat a la millora de la motivació de l’estudiantat. També s’ha explicat el mètode de l’Aprenentatge Basat en Reptes a professorat de la UV a través de la impartició d’un curs de formació del SFPIE de la UV. El total d’estudiantat beneficiat per l’acció ha sigut de 190 estudiants. El total de professorat beneficiat per l’acció ha sigut de 25 persones.
S’ha aconseguit crear materials de casos pràctics d’empreses reals, on s’ha analitzat els seus reptes més destacats relacionats amb la introducció de la Sostenibilitat i els ODS en el seu funcionament. S’ha treballat amb les següents empreses: Caixa Popular, Hotel Voramar, El Corte Inglés, Inetum S.A. i Intercoop Consult., Helados Nestlé S.A., 3dids, CEEI Elche i Barrabés.biz. El total d’estudiantat beneficiat per l’acció ha sigut de 190 estudiants. Els professionals que han participat han sigut 10 persones.

Materials docents creats

S’han creat els següents materials docents:
1) Metodologia per al disseny, prova i escalabilitat de models de negoci sostenibles: https://revistas.ucm.es/index.php/REVE/article/view/91314
2) Dossiers de casos pràctics: https://aulavirtual.uv.es/course/view.php?id=66603 i https://aulavirtual.uv.es/course/view.php?id=65870
3) Materials sobre l’ús de l’Aprenentatge basat en reptes.
4) Materials sobre l’ús de la metodologia pròpia per a models de negoci sostenibles.

Coordinació
  • CAMPOS CLIMENT, VANESSA
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
Veure fitxa
  • MAS TUR, ALICIA
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Membres
  • SANCHIS PALACIO, JOAN RAMON
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Director/a de Departament
Veure fitxa
  • GARZON BENITEZ, MARIA DOLORES
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • SALAS VALLINA, ANDRES
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Director/a Titulacio Master Oficial
  • Cap de Seccio-Servei
  • Cap Iniciatives del Pla Estrategic
Veure fitxa
  • EJARQUE CATALA, ANA TERESA
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Secretari/a de Departament
Veure fitxa
Estructures associades
Direcció d'Empreses "Juan José Renau Piqueras"
PLAYLIST