Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes.
Acciones para fomentar la igualdad de género y la diversidad.
Acciones que contribuyan a fomentar la sostenibilidad.
Uso de las TIC como facilitador del aprendizaje. Recurso didáctico.
Afavorir la coordinació i l'intercanvi d'experiències didàctiques entre els docents sobre metodologies actives, per a millorar els processos d'ensenyament-aprenentatge és el que es pretén aconseguir amb aquest Projecte. Per una part, impulsar la transformació i la millora contínua de la pràctica docent innovadora, en la qual l’alumnat ha de ser protagonista i agent actiu compromès en el seu procés d’ensenyament-aprenentatge; i per l’altra, mitjançant el treball en xarxa dels docents, que resulta necessari per orientar la universitat cap a la millora, la innovació i el desenvolupament d’uns fins socials. Les metodologies actives pretenen afavorir l'aprenentatge profund de l'alumnat des de les matèries.
Com a línia d’innovació educativa general, s’ha seleccionat:
Línia 1: Metodologies actives per a afavorir l’aprenentatge profund de l’alumnat.
I com a línies complementàries, es pretén aconseguir:
1. Ús de les TIC com a facilitadores de l’aprenentatge i com a recurs didàctic.
5. Accions per a fomentar la igualtat de gènere i la igualtat en la diversitat.
6. Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.
Amb aquestes metodologies, es contribueix a l’aprenentatge significatiu i experiencial i, a la vegada, a desenvolupar la responsabilitat cívica i la implicació en el propi entorn i en la comunitat. Ambdós aspectes són essencials en el marc de l’educació superior i dels futurs professionals dels diferents àmbits de l’educació i promouen, en última instància, la Responsabilitat Social Universitària.
Aquestes metodologies, han estat impulsades a la nostra universitat, per a contribuir a aconseguir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) marcats per l’Agenda 2030 de l’ONU.
Amb el present projecte es pretén donar un pas més enllà establint xarxes que suposen la col·laboració en l’àmbit universitari internacional per generar xarxes docents i impulsar projectes vinculats amb la Cooperació per al Desenvolupament. Es pretén, en definitiva, apropar l’estud
Objectiu general: Fomentar la inclusió i l’equitat en la comunitat universitària mitjançant el treball en xarxa, la cooperació per al desenvolupament i la educació per a la sostenibilitat mitjançant les metodologies actives. Objectius específics: - Consolidar un grup de professorat que treballe les metodologies actives en xarxa, els ODS, la cooperació per al desenvolupament, perquè es desenvolupen tasques orientades al foment de la inclusió i l’equitat educativa. - Impulsar metodologies actives per al desenvolupament dels ODS. - Crear xarxes docents amb diverses entitats i universitats nacionals i internacionals, per l’intercanvi i desenvolupament del coneixement. - Connectar xarxes de comunitats d’aprenentatge entre universitats que practiquen metodologies actives, com l’APS. - Dissenyar un registre de xarxes socials docents de metodologies cooperatives i d’aprenentatge servei que treballen els ODS. - Divulgar la internacionalització i difusió de les bones pràctiques docents. - Establir procediments que faciliten la producció de Treballs Fi de Grau, Treballs Fi de Màster i Tesis Doctorals, orientats a les metodologies actives, els ODS i l’activitat professional
Grau en Educació Social
Grau en Filosofia
Grau en Mestre/a en Educació Primària
Màster Universitari en Política, Gestió i Direcció d'Organitzacions Educatives
Màster Universitari en Acció Social i Educativa
Grau en Pedagogia 33723 - Formació en les Organitzacions - (aproximadament 40 estudiants) 33726 - Pedagogia Social - (aproximadament 100 estudiants, dos grups) 33727 - Pedagogía Intercultural - (aproximadament 40 estudiants) 33703 - Antropologia de l’Educació - (aproximadament 40 estudiants) 33741 - Pràcticum I. Coneixement de Contextos Socioeducatius - (aproximadament 5 estudiants) 33742 - Pràcticum II. Estudi i Intervenció en Contextos Socioeducatius - (aproximadament 5 estudiants) 33743 - Treball Fi de Grau en Pedagogia - (aproximadament 5 estudiants) Grau en Educació Social 33469 - Educació per a la Sostenibilitat - (aproximadament 40 estudiants) 33470 - Educació per a la Salut. Prevenció de Conductes Additives - (aproximadament 70 estudiants) 33472 - Educació Social Comparada - (aproximadament 40 estudiants) 33454 - Teoria de l’Educació - (aproximadament 40 estudiants) 33459 - Pràctiques Externes. Pràcticum I. Coneixement de Contextos Socioeducatius - (aproximadament 5 estudiants) 33460 - Pràctiques Externes. Pràcticum II. Estudi i Intervenció en Contextos Socioeducatius - (aproximadament 5 estudiants) 33492 - Treball Fi de Grau - (aproximadament 5 estudiants) Grau en Filosofia 33254 - Problemas y Corrientes Contemporáneos en Educación - (aproximadament 40 estudiants) Grau en Mestre/a en Educació Infantil 33600 - Necessitades Educatives Especials - (aproximadament 40 estudiants) 33614 - Estimulació i Intervenció Temprana: Música, Grafisme i Movimient - (aproximadament 40 estudiants) Grau en Mestre/a en Educació Primària 33647 - Didàctica de l’Educació Física de l’Educació Primària - (aproximadament 40 estudiants) 33600 - Necessitats Educatives Especials - (aproximadament 40 estudiants) Matèries de Màster de la UV Máster Universitari en Professor/a de Educació Secundària 40494 - Procesos y contextos educativos - (aproximadament 44 estudiants) 40547 - Complementos para la formación disciplinar de las especialidades de servicios socioculturales y a la comunidad - (aproximadament 44 estudiants) 40335 - Practicum de las especialidades de servicios socioculturales y a la comunidad - (aproximadament 40 estudiants) 42266 - Trabajo fin de máster: especialidad de servicios socioculturales y a la comunidad - (aproximadament 50 estudiants) Máster Universitari en Polítiques, Gestió i Direcció d’Organizacions Educatives 44539 - Estratègies d'intervenció en conflictes organitzacionals (aproximadament 20 estudiants) 44546 - Prácticas externas - (aproximadament 5 estudiants) 44547 – Treball Fi de Màster - (aproximadament 5 estudiants) Màster Universitari en Acció Social i Educativa 44369 - Mediació comunitària - (aproximadament 20 estudiants)44374 - Identitat i ètica del mediador/a - (aproximadament 20 estudiants) 44375 - Pràctiques externes - (aproximadament 5 estudiants) 44376 - Treball final de màster - (aproximadament 5 estudiants) Doctorat en Educació (Universitat de València): aproximadament 5 estudiants
S’han dut a terme experiències d’implementació de metodologies actives en diverses assignatures dels Graus en Pedagogia, Educació Social, del Màster Universitari de Professorat d’Educació Secundària i del Màster d’Educació Especial i de la Materia de Extensión Universitaria Sostenibilitat, Cultura i Educació. 1. S’han dut a terme experiències de treball en xarxa amb diferents entitats, com Perifèria, Arts, IES Port de Sagunt, Centro Específic d’Educació Especial Professor Sebastián Burgos, IES Berenguer Dalmau de Catarroja (Valencia) 2. S’han tutoritzat Treballs de Fi de Grau i de Màster vinculats a l’ApS, i els ODS. 3. S’han tractat diverses temàtiques a les experiències dutes a terme com són: Inserció sociolaboral, entrenament cognitiu, la inclusió des del CEE, teatre per a la superació de les desigualtats i la inclusió, educació per a la pau, la creació d’un recurs didàctic digital, millora de les actitud cap a la inclusió amb esports adaptats, l’atenció a la dependència. 4. S’ha realitzat formació sobre la metodologia d’ApS en centres educatius al màster de secundària en l’especialitat de Serveis a la Comunitat. 5. S’han impulsat formació per al professorat universitari i no universitari en coordinació amb el CEFIRE de Torrent. 6. S’ha dut a terme la divulgació del treball realitzats. Els resultats, concretats tant en publicacions com en participacions a congressos es troben a l’annex. Se ha difundido en 14 ponencias, 23 comunicaciones, 9 artículos, 12 capítulos de libro
Es considera que l’objectiu general d’aquest projecte, és a dir, conèixer més sobre les metodologies actives que podem implementar en les matèries a les nostres classes, en la direcció de Treballs Fi de Grau (TFG), de Treballs Fi de Màster, i a la direcció de Tesis Doctorals, com les experiències d'aprenentatge-servei, l’aprenentatge cooperatiu, l’aprenentatge basat en problemes, l’aprenentatge basat en el joc, el mètode de cas, l’aula invertida, l’aprenentatge basat en projectes, la simulació i la ludificació, des de el desenvolupament de propostes i plans d'acció vinculats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, per a afavorir l’equitat i la inclusió, s’ha acomplert, ja que mitjançant aquest projecte d’innovació s’ha potenciat el treball en xarxa que ha impactat en diverses titulacions de la nostra universitat, així com també el treball en xarxa amb altres universitats i entitats.
Elaboración de instrumentos de diagnóstico - Se ha realizado un Cuestionario inicial Proyecto "Orientación profesional y oportunidades desde las asignaturas universitarias". Elaboración de materiales docentes - Vision Board Academic Goals. Se han incluido las competencias para el desarrollo sostenible en las guías docentes de las asignaturas antes mencionadas, así como en los materiales que se han elaborado para la docencia. Artículos - Monzó, A. M., Chocomeli, M. F. y Martínez-Agut, M. P. (2023). Percepción sobre la Orientación en el Prácticum del Máster de Secundaria. Revista Prácticum, 8 (2), 61 -76, https://doi.org/10.24310/rep.8.2.2023.17744 Capítulos de libros - La orientación profesional en la formación de futuros profesionales de la orientación educativa. Autores: Chocomeli, M. F.; Monzó, A.; Martínez-Agut, M. P. (2024), Ideas y propuestas para pensar la universidad en tiempos de incertidumbre (101-104). Octaedro. ISBN: 9788410054202 Otro material: - Vision Board Academic Goals. - Fortnite de Profesiones- Infografías de ámbitos profesionales - Infografías de Formaciones STEM
- BELLVER MORENO, MARIA CARMEN
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Director/a de Departament
- BELLVER MORENO, MARIA CARMEN
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- Director/a de Departament
- MONZO MARTINEZ, ANNA MARIA
- PDI-Associat/Da Universitari/A