
Vols conèixer la Facultat de Psicologia i Logopèdia? Quines titulacions impartim?
La Universitat de València organitza el programa Conèixer la Universitat amb l’objectiu d’acostar la Universitat als centres de secundària i mostrar al futur estudiantat la seua oferta formativa i de serveis.
Conèixer la Universitat és una iniciativa del Vicerectorat d’Estudis que està coordinada pel Servei d'Informació i Dinamització (Sedi) i que compta amb la participació dels centres i serveis de la Universitat de València.
Aquest grau forma en els coneixements científics necessaris per analitzar, explicar i intervenir en el comportament humà amb les destreses i les habilitats bàsiques en els àmbits individual, grupal i social, amb la finalitat de promoure i millorar la salut i la qualitat de vida. Això inclou la formació en els aspectes següents: els processos psicològics; les etapes del desenvolupament evolutiu; els fonaments biològics; i els principis psicosocials de la conducta humana i la psicopatologia. També prepara en els diferents mètodes d’investigació i d’anàlisi de dades, així com en els principals mètodes d’avaluació, diagnòstic i intervenció psicològica en diferents àmbits.
La persona graduada en Psicologia aplica els principis de la psicologia en l’àmbit individual, grupal i de les organitzacions. A més té les habilitats necessàries per identificar i avaluar les necessitats i les demandes dels destinataris i les característiques rellevants del comportament de les persones, i pot establir les metes de l’actuació psicològica en diferents contextos, intervenir i elaborar els informes psicològics pertinents. També promou la salut i la qualitat de vida en els individus, els grups, les comunitats i les organitzacions en distints àmbits (educatiu, clínic, treball i organitzacions, i comunitari) des de les obligacions deontològiques.
Les ponderacions són els coeficients multiplicadors que s’utilitzen en el càlcul de la nota d’admissió a la titulació (NAT). S’estableixen segons la relació que existeix entre les assignatures examinades en les PAU i una titulació concreta.Poden ser 0, 0,1 o 0,2.
Les taules amb la ponderació que correspon a cada assignatura i grau són fixades per cada universitat.En aquest apartat del web podeu consultar les ponderacions vigents a la Universitat de València.
L’objectiu del grau en Logopèdia és proporcionar a l’estudiantat la formació teòrica i pràctica necessària per donar solució als diferents problemes relacionats amb la veu, l’audició, la parla i el llenguatge (tant oral com escrit). Per aconseguir-ho, és necessària una competència transversal que considere aspectes diversos de biologia, medicina, psicologia, lingüística, pedagogia, etc.
Encara que fa poc de temps que la logopèdia és una professió regulada, aquesta consideració legal ha provocat que es consoliden progressivament àmbits d’actuació ben definits. Així, la institucionalització de la figura del i la logopeda en el sistema sanitari i els serveis d’assistència social és un procés en creixement. A més, els i les logopedes poden exercir la seua tasca en clíniques privades, les quals poden establir convenis amb els sectors de la salut i l’ensenyament.
Les ponderacions són els coeficients multiplicadors que s’utilitzen en el càlcul de la nota d’admissió a la titulació (NAT). S’estableixen segons la relació que existeix entre les assignatures examinades en les PAU i una titulació concreta.Poden ser 0, 0,1 o 0,2.
Les taules amb la ponderació que correspon a cada assignatura i grau són fixades per cada universitat.En aquest apartat del web podeu consultar les ponderacions vigents a la Universitat de València.
The international labour market is changing very rapidly, as are labour and organisational practices. The organisations need to understand these changes in order to be able to adjust to new developments. In order to meet organisational needs in the definition and creation of meaning and of different organisational practices, and to collaborate in the interventions that organisations carry out, professionals in occupational psychology and organisations need to develop research skills, both basic and applied.
Because of that, the International Joint Master of Research in Work and Organisational Psychology should provide students with an in-depth knowledge of different types of relevant research in both academic and professional settings, and should familiarise them with the different modalities of such research (e.g. research on evaluation, research on innovation and development, research on organisational interventions, etc.) Different types of research have specific methodological requirements and require researchers to identify and engage with the context in which they operate.
Thus, some of the specific competencies of researchers seeking to have a significant impact on their results in terms of innovation and development require transferring laboratory results to larger organisations, designing evidence-based interventions, valorising and commercialising research results, communicating and disseminating research results in various media and through diverse channels, and interacting with entrepreneurs and business people, among other socially relevant functions and tasks.
The International Joint Master of Research in Work and Organisational Psychology which is proposed, with a full research orientation, aims to train professionals in occupational psychology and organisations according to the “scientific-innovative” model. As well as generating and producing research oriented to the scientific community, occupational psychologists and organisations must be able to engage in types of research that have an applied impact on society, organisations and their members.
(Article 16 of Royal Decree 1393/2007, as amended by the Royal Decree 861/2010):
In order to access the official Master’s Degree, it is necessary to hold an official Spanish university degree or another one from a higher education institution of the European Higher Education Area which give access to Master’s Degree courses in the country that grants the degree.
Likewise, graduates from educational systems outside the European Higher Education Area may have access without having their degrees validated, after verification by the University that they accredit a level of training equivalent to the corresponding official Spanish university degrees. As well as they qualify in the country that grants the degree for access to postgraduate education. Access by this means does not imply, in any case, the homologation of the previous degree in possession of the interested party, nor its recognition for other purposes than that of studying the Master’s Degree.
Candidates must hold this qualification before the start date of the Master’s Degree.
In both cases, it is recommended to have studied some curricular intensification, formative itinerary, specialty or mention related to Work Psychology, Organisations and Human Resources.
All information on the web www.maastrichtuniversity.nl/fpn/jointmaster
The recruitment and admission of candidates will be carried out by the Admission Committee, consisting of representatives of the three universities. The 30 places will be assigned to candidates in order of their scores according to the aforementioned criteria. It will be established a waiting list of 10 students.
Candidates must have obtained a university degree in Psychology, or a similar degree that, in the opinion of the Admission Commission, meets similar levels (at least 70 ECTS credits in Psychology and 30 ECTS in Research Methods and Statistics), prior to the start date of the Master’s Degree.
In addition, candidates must certify and advanced knowledge of the English language, according to the C1 Level of the Common European Framework or Reference for Languages (CEFR). In particular, the following certifications at that level will be considered:
· International English Language Testing System (IELTS): with a minimum score of 6.5.
· TOEFL Paper-delivered Test: with a minimum score of 575.
· TOEFL iBT; with a minimum score of 90.
· TOEIC: 720 minimum score for listening and reading, 310 minimum score for speaking and writing.
· Cambridge: Advanced (CAE) Grade C (scale180-184), First Certificate in English (FCE) Grade A (scale 180-184), First Certificate in English (FCE) Grade B (scale 176-179)
· or similar certification
Exempted from this requirement are those who have completed a Bachelor’s or Master’s Degree in English at a university in the European Economic Area, those who have obtained a high school diploma or degree in Australia, Canada, Ireland, New Zealand, Singapore, UK, USA or South Africa, or those who have obtained the International Baccalaureate Diploma or the European Baccalaureate Diploma in English.
Candidates who meet these two requirements will be chosen by the Admission Committee, on the basis of their curriculum vitae, letter of motivation, academic results, letters of recommendation, and evidence of their level of proficiency in the English language.
Two members of the Admission Committee will hold an interview with the candidate. On the basis of the information gathered at the interview, the admission tests, and all the information collected, the Admission Committee will assess the level of knowledge and skills, attitudes and motivation of the candidates, and will apply the following selection criteria:
-Academic record of the Degree in Psychology.
-Motivation and willingness to acquire knowledge in the field of Psychology of Work and Organisations, based on the Motivation Letter of the candidate.
-Motivation and capability to critically analyse the basis for research in the specific field of Psychology of Work and Organisations, based on the structured admission Interview.
-Required communication attitudes and skills for the future career in areas of importance, based on the structured admission Interview.
-motivation and ability to carry out scientific developments in Occupational and Organisational Psychology; based on the structured admission Interview.
-openness and willingness to learn in different international environments; based on the structured admission Interview.
-excellent performance in the English language; based on the linguistic certifications provided.
All information on the web www.maastrichtuniversity.nl/fpn/jointmaster
Este màster compta amb la col·laboració d'un consorci de 4 universitats europees i unes quantes universitats no europees. Està protegit pel Programa Erasmus Mundus (Unió Europea) i ha rebut el reconeixement de MOY (Oficina Mediterrània per a la Joventut) com a Màster , “Excelent”. El màster té com a objectiu formar investigadors i professionals altament qualificats en la gestió i el desenvolupament dels Recursos Humans, competents en l'àmbit de la millora de la qualitat de vida laboral i l'organització dels llocs de treball per a fer-los més humans i productius. Estes funcions són essencials en una societat que perseguix una elevada competitivitat i sostenibilitat per mitjà del coneixement i el capital humà i social. A més, la lliure circulació de professionals i dels treballadors es beneficia de la gestió i desenvolupament dels recursos humans de qualitat elevada. Per això, el programa formatiu d'este màster se centra en estos camps estratègics. Té en compte les directrius següents: 1) l'estratègia europea respecte d'això (veure la “Estrategia EU 20”, http://ec.europa.eu/eu2020) ; 2) el model de referència i els estàndards mínims del Currículum Europeu en Psicologia WOP-P, establit per la Xarxa Europea de Professors de Psicologia del Treball i de les Organitzacions (ENOP) ; 3) les principals orientacions desenvolupades pel model EUROPSY per al Certificat Europeu de Psicologia, recolzat per la Federació Europea d'Associacions de Psicologia (EFPA) , i per al Certificat Avançat Europeu en Psicologia WOP (EAWOP, Associació Europea de Psicologia del Treball i de les Organitzacions) . De fet, els informes realitzats per l'EFPA i EAWOP (Grup de treball sobre el Títol Avançat Europeu en Psicologia WOP) consideren el Màster WOP-P com a exemple de la formació especialitzada que els psicòlegs WOP haurien de seguir a Europa.Ja està obert el termini per a la sol·licitud de beques E+ així com Erasmus Mundus Joint master degree in WOP-P (2024-2026 ed).
Més informació: https://www.erasmuswop.org/
Les institucions del consorci posseeixen un protocol compartit d’avaluació i selecció que s’aplica a tots els candidats. D’acord amb el nostre acord, signat per tots els rectors o presidents de les institucions europees del consorci, hi ha tres requisits obligatoris:
- Grau o llicenciatura en Psicologia
- Dedicació a temps complet
- Nivell B2 d’anglès, d’acord amb marc europeu de referència.
Els estudiants han de tenir també un visat vàlid o permís de residència si les lleis nacionals ho requereixen.
Ja està obert el termini per a la sol·licitud de beques E+ així com Erasmus Mundus Joint master degree in WOP-P (2024-2026 ed).
Més informació: https://www.erasmuswop.org/
Té un interès fonamental, ja que és un títol de caràcter professional per als llicenciats/graduats en Psicologia. La psicologia en l'àmbit sanitari es regula el 2011, mitjançant la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, disposició addicional setena. Regulació de la Psicologia en l'àmbit sanitari. Aquesta llei, entre altres coses, estableix que tenen la consideració de professió sanitària titulada i regulada amb la denominació “psicòleg general sanitari”, de nivell llicenciat/graduat, en els termes previstos en l'article 2 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, els llicenciats/graduats en Psicologia quan desenvolupen la seua activitat professional per compte propi o d’altri en el sector sanitari, sempre que, a més de l'esmentat títol universitari, tinguen el títol oficial de màster en Psicologia General Sanitària. Aquest màster s'ha concebut com una formació aplicada, orientada a l'exercici professional. El màster proposa la formació avançada i especialitzada en coneixements, actituds i destreses que permeten als professionals exercir en l'àmbit de la psicologia de la salut. Així mateix, es pretén la formació de capacitats crítiques i reflexives de l'alumnat que redunden en una millora de la seua pràctica professional i en el desenvolupament i aplicació dels coneixements inclosos. El màster se centra en la promoció, la prevenció, l’avaluació, el tractament i la rehabilitació de tots aquells aspectes relacionats amb la salut i el benestar de les persones. S'instrueix també en els fonaments científics i professionals de la psicologia sanitària i en l'entrenament de totes aquelles habilitats bàsiques pròpies del psicòleg general sanitari.Segons es preveu en l'apartat Tercer. Requisits i duració, de la Resolució de 3 de juny de 2013, de la Secretaria General d'Universitats, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 31 de maig de 2013, pel qual s'estableixen les condicions a les quals hauran d'adequar-se els plans d'estudi conduents a l'obtenció del títol oficial de Màster en Psicologia General Sanitària que habilite per a l'exercici de la professió sanitària titulada i regulada de Psicòleg General Sanitari, per a accedir al Màster de Psicologia General Sanitària, és necessari estar en possessió d'un títol de Llicenciat/Graduat en Psicologia unit, en el seu cas, a una formació complementària que garantisca que l'interessat ha obtingut almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari. Els Graduats en Psicologia que hagen superat plans d'estudi amb esment en Psicologia de la Salut adaptats a l'Ordre CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a les quals s'ajustaran els plans d'estudi del Grau en Psicologia, compleixen aquest requisit d'accés en tindre en el seu títol universitari oficial de grau un esment en Psicologia de la Salut. No obstant això, els posseïdors de títols de Llicenciat/Graduat en Psicologia verificats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la citada Ordre CNU/1309/2018 ha obtingut, almenys, 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari i, per tant, els posseïdors dels mateixos no requereixen complements de formació.
Accés amb un títol universitari estranger
Després de l'entrada en vigor de la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, la disposició addicional sèptima de la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, paràgraf a) del seu apartat 3 establix que: «El títol de Grau en Psicologia, que no habilitarà, per si mateix, per a l'exercici de la psicologia en el sector sanitari, constituirà un requisit necessari per a l'accés al Màster de Psicologia General Sanitària, així com qualsevol altre títol universitari oficial estranger de Psicologia que complisca amb els requisits establits en l'Orde CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a les quals s'ajustaran els plans d'estudi del Grau en Psicologia, en particular pel que fa a les matèries obligatòries vinculades a la Psicologia de la Salut».
L'aplicació del precepte anterior al cas de títols universitaris oficials estrangers ve a establir la via a partir de la qual les persones titulades en Psicologia en sistemes educatius estrangers poden accedir al Màster en Psicologia General Sanitària. Estes persones necessiten acreditar que la seua formació complix amb els requisits establits en l'Orde CNU/1309/2018, de 5 de desembre, la qual cosa en particular inclou almenys, 90 crèdits ECTS de matèries obligatòries vinculades a la Psicologia de la Salut.
Normativa aplicable:
Orde CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a les quals s'ajustaran els plans d'estudi del Grau en Psicologia
Resolució de 16 de novembre de 2023, de la Secretaria General d'Universitats, per la qual es publica l'Acord del Consell d'Universitats, pel qual s'establixen recomanacions per a l'acreditació del compliment dels requisits establits en l'Orde CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per a l'accés al Màster en Psicologia General Sanitària en els títols universitaris oficials estrangers de Psicologia
Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del Sistema Universitari
La sol·licitud d'acreditació que la formació adquirida amb un títol oficial estranger de Psicologia complix amb els requisits establits en l'Orde CNU/1309/2018 ha de realitzar-se a través del següent enllaç:
Termini de presentació de sol·licituds: del 17 de febrer al 15 d'abril de 2025 a les 14.00 hores.
L'estudi de la sol·licitud porta associat el pagament d'una taxa de 155,22 euros, que s'abonaran per la persona interessada després de la presentació d'esta.
Documentació que ha d'annexar-se a la sol·licitud:
Haurà d'aportar-se en un únic arxiu comprimit la següent documentació:
El títol i la certificació acadèmica hauran de presentar-se legalitzats per via diplomàtica o, si és el cas, mitjançant la postil·la del Conveni de la Haia. Este requisit no s'exigirà als documents expedits per les autoritats dels Estats membres de la Unió Europea o signataris de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu i Suïssa.
En el cas que els documents no estiguen expedits en castellà, hauran de presentar-se acompanyats de la traducció oficial corresponent al castellà. En estos supòsits, el segell del traductor/a haurà de constar en la traducció.
La traducció oficial ha de realitzar-se una vegada s'ha conclòs el tràmit de legalització del mateix i, per tant, la traducció oficial ha d'incloure el procediment de legalització de firmes. En qualsevol cas, la presentació de la traducció oficial no eximix de presentar el document original.
Tramitació de les sol·licituds
El procediment s'adaptarà al que s'establix en la resolució de 16 de novembre de 2023 de la Secretaria General d'Universitats.
Resolució
Instruït el procediment, la Universitat de València emetrà una resolució d'acord amb la proposta formulada per la Comissió d'Acreditació dels Estudis de Psicologia (CAEP), dependent de la Conferència de Deganes i Degans de Psicologia de les Universitats Espanyoles.
La resolució podrà ser:
La resolució favorable permetrà participar en els processos d'admissió propis del Màster Universitari en Psicologia General Sanitària en qualsevol de les universitats del sistema universitari espanyol.
La resolució favorable condicionada permetrà sol·licitar la realització dels crèdits que queden per cursar en qualsevol de les universitats del sistema universitari espanyol que impartisca els estudis oficials del Grau en Psicologia.
Les persones que hagen obtingut una resolució favorable, per a participar en el procediment de preinscripció de la Universitat de València, hauran de realitzar la corresponent sol·licitud de preinscripció d'acord amb les instruccions establides en la web.
S'exigirà l'aportació de documentació que garantisca que s'han obtingut 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari, segons s'arreplega en l'Apartat 4.2 de l'Annex I del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre.
Podran considerar-se els crèdits de formació complementària obtinguts en formació de postgrau que complisca els requisits establits en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social.
Els complements formatius podran obtindre's cursant assignatures del Grau en Psicologia per la UVEG que tinguen vinculació amb les àrees de coneixement de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics y/o de Psicobiología. També es consideraran altres assignatures d'este Grau de contingut específicament sanitari. Les assignatures considerades complements formatius per a este màster són les que vénen especificades en l'apartat 4.6 de la memòria de verificació del títol.
L'adjudicació de places es farà d'acord amb els següents criteris:
Té un interès fonamental, ja que és un títol de caràcter professional per als llicenciats/graduats en Psicologia. La psicologia en l'àmbit sanitari es regula el 2011, mitjançant la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, disposició addicional setena. Regulació de la Psicologia en l'àmbit sanitari. Aquesta llei, entre altres coses, estableix que tenen la consideració de professió sanitària titulada i regulada amb la denominació “psicòleg general sanitari”, de nivell llicenciat/graduat, en els termes previstos en l'article 2 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, d'ordenació de les professions sanitàries, els llicenciats/graduats en Psicologia quan desenvolupen la seua activitat professional per compte propi o d’altri en el sector sanitari, sempre que, a més de l'esmentat títol universitari, tinguen el títol oficial de màster en Psicologia General Sanitària. Aquest màster s'ha concebut com una formació aplicada, orientada a l'exercici professional. El màster proposa la formació avançada i especialitzada en coneixements, actituds i destreses que permeten als professionals exercir en l'àmbit de la psicologia de la salut. Així mateix, es pretén la formació de capacitats crítiques i reflexives de l'alumnat que redunden en una millora de la seua pràctica professional i en el desenvolupament i aplicació dels coneixements inclosos. El màster se centra en la promoció, la prevenció, l’avaluació, el tractament i la rehabilitació de tots aquells aspectes relacionats amb la salut i el benestar de les persones. S'instrueix també en els fonaments científics i professionals de la psicologia sanitària i en l'entrenament de totes aquelles habilitats bàsiques pròpies del psicòleg general sanitari.Segons es preveu en l'apartat Tercer. Requisits i duració, de la Resolució de 3 de juny de 2013, de la Secretaria General d'Universitats, per la qual es publica l'Acord de Consell de Ministres de 31 de maig de 2013, pel qual s'estableixen les condicions a les quals hauran d'adequar-se els plans d'estudi conduents a l'obtenció del títol oficial de Màster en Psicologia General Sanitària que habilite per a l'exercici de la professió sanitària titulada i regulada de Psicòleg General Sanitari, per a accedir al Màster de Psicologia General Sanitària, és necessari estar en possessió d'un títol de Llicenciat/Graduat en Psicologia unit, en el seu cas, a una formació complementària que garantisca que l'interessat ha obtingut almenys 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari. Els Graduats en Psicologia que hagen superat plans d'estudi amb esment en Psicologia de la Salut adaptats a l'Ordre CNU/1309/2018, de 5 de desembre, per la qual es regulen les condicions generals a les quals s'ajustaran els plans d'estudi del Grau en Psicologia, compleixen aquest requisit d'accés en tindre en el seu títol universitari oficial de grau un esment en Psicologia de la Salut. No obstant això, els posseïdors de títols de Llicenciat/Graduat en Psicologia verificats amb anterioritat a l'entrada en vigor de la citada Ordre CNU/1309/2018 ha obtingut, almenys, 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari i, per tant, els posseïdors dels mateixos no requereixen complements de formació.
S'exigirà l'aportació de documentació que garantisca que s'han obtingut 90 crèdits ECTS de caràcter específicament sanitari, segons s'arreplega en l'Apartat 4.2 de l'Annex I del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre. Els complements formatius podran obtindre's cursant assignatures del Grau en Psicologia per la UVEG que tinguen vinculació amb les àrees de coneixement de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics y/o de Psicobiología. També es consideraran altres assignatures d'este Grau de contingut específicament sanitari. Les assignatures considerades complements formatius per a este màster són les que vénen especificades en l'apartat 4.6 de la memòria de verificació del títol.
L'adjudicació de places es farà d'acord amb l'únic criteri de prelació de la nota mitjana de l'expedient acadèmic del grau o llicenciatura en psicologia.
El màster vol formar professionals experts en migracions. La intervenció en una realitat tan complexa, necessita programes interdisciplinaris integrats en un cos docent coherent i la seua extensió transnacional a múltiples visions d’aquesta. S’espera formar un professional amb una visió integral dels processos migratoris al món, ja siga entre països o en mobilitats internes, produïts tant pel desenvolupament desigual als països, com per violència social, o per la discriminació per raça, sexe i religió. Un professional amb respecte pels drets humans i que responga a les demandes provinents de les institucions encarregades tant de l’elaboració com de la implantació de les distintes polítiques migratòries. Així, la formació especialitzada que es planteja va destinada a distints perfils professionals que necessiten una perspectiva àmplia i global dels processos migratoris al món. Es tracta, doncs, d’un màster els continguts del qual conformen un perfil flexible i polivalent.Funcionaris d’organismes internacionals centrats en: fluxos migratoris, polítiques migratòries, drets humans, desplaçaments forçats, demografia i estudis de població, discriminació racisme i exclusió, grups ètnics i minories, infància i migració, refugi i asil polític i tràfic d’éssers humans. Tècnics de les administracions públiques locals i estatals. Membres d’organitzacions no governamentals amb assistència a poblacions d’emigrants, desplaçats, refugiats i traficats. Professionals de la salut, de l’educació, del treball social, advocats i economistes.
El comitè internacional del consorci estudiarà les sol·licituds de preinscripció sobre la base dels barems següents:
50% curriculum vitae (se seleccionaran els alumnes segons l’expedient acadèmic i, en segon lloc, es valorarà haver cursat matèries relatives al contingut del màster); 10% de cartes de presentació; 30% entrevista pel comitè internacional del consorci; i 10% de consideracions d’acord amb les línies acadèmiques del màster (es tindrà en compte la realització d’intervencions i pràctica professional en l’àrea de migracions).
Té com a objectiu formar titulats amb un nivell d’excel·lència en l’àrea de la Psicologia de l’Envelliment i de les Persones Majors.
Es pretén que els titulats: a) posseïsquen coneixements de nivell avançat en les diferents disciplines d’aquesta àrea i en els problemes teòrics i pràctics que l’àrea interdisciplinar té actualment plantejats; b) coneguen, diferencien i avaluen críticament els diferents corrents i tradicions de la psicogerontologia; c) adquirisquen competències professionals i investigadores per al desenvolupament de tasques d’avaluació, intervenció psicològica i/o investigació amb les persones majors sanes, amb deteriorament cognitiu o amb altres patologies associades a l’edat en diferents àmbits familiars i institucionals.
El perfil més adequat d’estudiant en aquest màster és llicenciat o llicenciada, graduat o graduada en Psicologia, capaç de llegir textos científics en anglès i amb la motivació, les actituds i les habilitats interpersonals necessàries per a rebre aquest tipus de formació. El màster està adreçat tant a llicenciats o graduats recents com a persones que ja tenen un cert grau d’experiència professional en algun àmbit de la intervenció psicogerontològica.
Com que el programa està dirigit fonamentalment a l'especialització professional de psicòlegs/as, s'estableix com a criteri d'admissió estar en possessió del títol de Llicenciat o Graduat en Psicologia, o titulació estrangera equivalent.
Com que el programa està dirigit fonamentalment a l'especialització professional de psicòlegs/as, s'estableix com a criteri d'admissió estar en possessió del títol de Llicenciat o Graduat en Psicologia, o titulació estrangera equivalent.
En totes les Universitats, i per a garantir la igualtat de condicions per a tots els estudiants, independentment de la Universitat on es curse, els criteris d'admissió seran els següents:
a) Adequació de la titulació al·legada per a l'ingrés.
b) Mitjana de l'expedient acadèmic en el títol de llicenciatura o grau.
Aquest màster proporciona una formació avançada, tant acadèmica com professional, en intervenció psicosocial en infància i família, joventut, dona, minories socials, discapacitat i persones grans.
L’especialització en intervenció psicosocial està present en les principals universitats espanyoles i és reconeguda internacionalment. Així mateix, és una de les línies prioritàries d’investigació en els plans nacionals d’R+D+I a Espanya.
D’altra banda, aquest màster respon a una demanda creixent del sector laboral que des de les administracions públiques i des de les associacions, ONG o empreses privades, o bé des de la diversitat de programes, serveis i centres en què els psicòlegs treballen en l’actualitat, requereix especialistes formats en coneixements i metodologies precisos, capaços de dirigir-se a la varietat de col·lectius amb necessitats psicosocials molt específiques.
Poden accedir al Màster d’Intervenció Psicològica en àmbits socials els llicenciats i graduats en Psicologia, sense necessitat de formació complementària.
Els criteris que cal considerar en la selecció dels futurs estudiants són:
- La qualificació de l’expedient acadèmic i el currículum.
- Coneixements bàsics en les àrees que es treballen en aquest màster.
Per això, entre els graduats i graduades es prendrà en consideració el fet que hagen cursat les optatives incloses en l’itinerari “Introducció a la psicologia de la intervenció social i comunitària” i entre els llicenciats i llicenciades, haver cursat optatives relacionades amb aquests continguts.
- Experiència laboral relacionada amb les temàtiques del màster.
- Vinculació/col·laboració en línies d’investigació presents en el màster.
5 places de les proposades en el màster queden reservades als estudiants que desitgen cursar els estudis a temps parcial.
La drogodependència constitueix el principal problema per a la salut pública als països desenvolupats. El consum de drogues d’abús incideix sobre tota la població, i les il·legals tenen major prevalença en la població més jove, creant a tots ells incapacitat i gran morbiditat per al patiment de molt diverses patologies, entre les quals s’inclou la neuropsiquiàtrica; de la qual encara s’està molt lluny de conèixer quin paper pot representar la seua causa o desenvolupament.
L’addicció és una malaltia crònica, recidivant, caracteritzada per la pèrdua del control sobre l’ús d’una substància per part del pacient. Aquesta substància (o conducta) passa a ocupar un lloc preeminent en la vida de l’individu, i afecta no solament l’equilibri normal de les seues funcions vitals sinó al paper homeostàtic de les seues conductes i el seu entorn, a través dels problemes generats pels comportaments que imposa la droga en l’individu.
La demanda social i sanitària en drogodependències és afrontada per múltiples professionals (psiquiatres, psicòlegs, assistents socials, infermers, etc...) des d’especialitats més genèriques. No obstant això, la complexitat del maneig del drogodependent requereix una especialització que reculla una sola formació especialitzada amb un fort caràcter multidisciplinari. En el cas de la psicologia, el desenvolupament professional en l’àmbit de les drogodependències podrà afavorir una via prèvia d’especialització futura juntament amb diferents professionals, sobretot de ciències de la salut, que millorarà la projecció clínica i per tant les demandes professionals d’aquesta professió.
El perfil d’ingrés recomanat es correspon al d’un llicenciat/ada o graduat/ada en Psicologia, Medicina, Farmàcia, Treball Social o Magisteri.
Podran ser admesos al Màster en Investigació, Tractament i Patologies Associades en Drogodependències els/les llicenciats/ades i graduats/ades en Psicologia, Medicina, Farmàcia, Treball Social i Magisteri.
Els criteris per considerar en la selecció dels futurs estudiants seran:
- La qualificació de l’expedient acadèmic, fins a un 60%.
- Experiència laboral relacionada amb les temàtiques del màster, d'una duració mínima de sis mesos, fins a un 20%.
- Cursat optatives relacionades amb el Màster, fins a un 20%.
En cas que la demanda supere a l’oferta, s’efectuara una ponderació dels requisits de la manera següent:
1. Nota mitjana de l’expedient acadèmic (matricula 5 punts, notable 4 punts, aprovat 3 punts).
2. Nota en les assignatures optatives relacionades amb els continguts del màster (matricula 1 punt, notable 0.5 punts, aprovat 0.2 punts).
3. Experiència laboral relacionada amb la temàtica del màster: 1 punt per cada any treballat.
4. Vinculació en forma de beques de col·laboració: 1 punt per beca i any de gaudi.
5. Títol d’anglès: B1 3 punts.
El progressiu increment de l'esperança de vida i l'envelliment poblacional han provocat un augment del nombre de persones majors en situació de dependència.
La dependència va lligada a la discapacitat, ja que és precisament la pèrdua de les capacitats de les persones per realitzar les activitats de la vida diària, independentment de la causa de la pèrdua, que produeix la situació de dependència d'unes respecte de les altres. Reduir l'atenció a la dependència exclusivament a la protecció de persones majors constitueix una visió limitada del problema. L'edat incrementa la quantitat de població en situació de risc de patir una discapacitat i conseqüentment de ser dependent, però hi ha també altres factors de risc que poden generar estats d'incapacitat i de dependència al llarg de tota la vida de la persona.
La satisfacció de les necessitats derivades de la condició de persona dependent s'articula a través de l'anomenada atenció sociosanitària, que definim com aquell “conjunt integrat de serveis i prestacions socials i sanitàries, públiques i privades, que es destinen a la rehabilitació i la cura de persones que es troben en diferents situacions de discapacitat que els impedeixen realitzar activitats personals o instrumentals de les activitats de la vida diària”.
Hi ha una tendència al fet que aquesta població s'incremente en un futur immediat. El nombre de professionals que avui dia ja es dediquen a l'atenció de les persones dependents en diferents modalitats d'atenció és molt gran. La formació d'aquests i aquestes professionals no és ni de lluny la més adequada, tant per tractar-se d'un enfocament multidisciplinari (enfocament que és absent de la formació acadèmica convencional), com per la novetat del fenomen, l’aparició de noves tecnologies, de nous mètodes i tècniques d'intervenció, de nous coneixements sobre el desenvolupament i la vellesa, etc.
Els perfils d'ingressos recomanats es corresponen amb els estudis següents:
• Llicenciat en Medicina i Cirurgia
• Llicenciat en Psicologia
• Llicenciat en Filosofia i Ciències de l'Educació
• Diplomat en Infermeria
• Diplomat en Treball Social
• Diplomat en Educació Social
També hi tindran accés els alumnes de grau dels títols que es configuren en el marc del nou decret, amb semblant perfil acadèmic que el dels títols adés esmentats: grau en Treball Social, grau en Psicologia, etc.
En qualsevol cas, el perfil d'ingrés ha de contenir coneixements fonamentals en ciències socials o de la salut.
El perfil personal de l'estudiant o estudianta que millor s'hi adapta correspon a persones que vulguen aprofundir amb rigor els coneixements i les habilitats que es requereixen per especialitzar-se en les àrees descrites, tant per a l'orientació professional, com per a la iniciació a les tasques de recerca. Així, hauran de tenir una afinitat amb l'atenció sociosanitària a les persones amb dependència.
Com a criteris generals, s'utilitzaran els aspectes següents en el procés de selecció per valorar les sol·licituds dels alumnes:
- Titulació (tenint en compte l’afinitat amb els continguts del màster). Nota mitjana de l'expedient acadèmic del títol de llicenciatura/grau.
- Currículum (experiència acadèmica i professional). Es valorà també els cursos rebuts, els mèrits de recerca (participació en projectes de recerca, publicacions científiques, estades acadèmiques o de recerca a centres estrangers, experiència investigadora, beques, ajudes o premis rebuts) i l'experiència professional, sempre que estiguen relacionats amb els continguts del màster: l'atenció sociosanitària a la dependència.
- Si la CCA ho considera oportú, sol·licitarà una carta de motivació i de presentació i realitzarà una entrevista de selecció a les persones candidates, en la qual es valoraran les motivacions, les actituds i les habilitats interpersonals.
Les creixents demandes socials cap a la logopèdia no solament es reflecteixen en l’increment de llocs de treball, sinó a través d’altres indicadors. Entre aquests, cal destacar les llistes d’espera dels serveis hospitalaris de logopèdia, que avalen la insuficiència d’aquests tant en referència amb la seua distribució geogràfica com a l’alta taxa de demandants de serveis no atesos; les demandes en l’àmbit educatiu sobre la necessitat d’una major presència de personal de suport, entre els quals hi ha els logopedes; i les demandes de serveis nous d’altres col·lectius.
A més, l’envelliment de la població comporta una major demanda de professionals de la logopèdia per treballar en l’àmbit de les malalties degeneratives, als centres geriàtrics i en altres institucions per rehabilitar el llenguatge de persones grans. Els professionals de la logopèdia també s’estan incorporant en altres àmbits professionals com a resultat de la demanda social: des dels professionals de la veu (cantants, periodistes, professors), fins als serveis de rehabilitació com a conseqüència d’accidents, més enllà d’àmbits tradicionals com els trastorns del desenvolupament o l’aprenentatge del llenguatge en la infància. Finalment, és creixent l’exercici de la logopèdia en grups de població amb necessitats especials molt variades: persones amb síndrome de Down, paràlisi cerebral, trastorns d’espectre autista, esclerosi múltiple, esclerosi lateral amiotròfica, etc.
S'establix per a admissió els següents nivells de prioritat:
Nivell de prioritat 1: Grau i/o diplomatura en logopèdia.
Nivell de prioritat 2: Titulacions relacionades amb educació que incloguen mencions amb assignatures especialitzades en l'atenció a necessitats derivades de dificultats en comunicació, llenguatge i/o parla; només en el cas que l'oferta siga superior a la demanda existent de sol·licituds de nivell de prioritat 1.
Nivell de prioritat 3: Titulacions en psicologia, medicina, fisioteràpia o psicopedagogia que acrediten formació prèvia en trastorns de comunicació, llenguatge i/o parla; només en el cas que l'oferta siga superior a la demanda existent de sol·licituds de nivell de prioritat 1 i 2.
D'altra banda, per a poder ser admés en este Màster, a més d'estar en possessió d'un títol universitari que permeta l'accés a les ensenyances de màster, els estudiants amb nacionalitat de països no castellanoparlants o que procedisquen de sistemes educatius estrangers on la llengua de docència no siga l'espanyol, hauran d'acreditar el nivell B2 de coneixement d'espanyol, definit en la classificació del Marco Comú Europeu de Referència.
Les sol·licituds s'ordenaran d'acord amb la prioritat de la titulació d'accés i, dins de cada nivell de prioritat, segons expedient acadèmic de la titulació d'accés que figure en la sol·licitud.