
Estudiants i professorat del BIP en el pati interior de La Nau
El 5 de setembre passat va finalitzar, amb gran èxit de participació, el Blended Intensive Program (BIP) “Clear Vision, clear communication”, organitzat per docents del Grau d'Òptica i Optometria de la Facultat de Física, dins de l'aliança FORTHEM que la nostra universitat té amb altres universitats europees.
L'objectiu principal del curs va ser dotar l'alumnat participant de les habilitats necessàries per a comunicar resultats científics a l'àrea de ciències de la salut, tant a la comunitat científica com al públic en general. Aquest programa ha permès als participants adquirir habilitats essencials per a la comunicació científica rigorosa i el treball col·laboratiu. Com es desprèn dels objectius del BIP, es fa especial èmfasi en els aspectes següents: la importància de la cerca i selecció crítica de bibliografia, l'estructuració de presentacions científiques, i la capacitat de transmetre informació complexa de manera clara i eficaç. A més a més, s'ha demostrat que la implementació del treball en grup fomenta habilitats socials, la gestió de la diversitat i la col·laboració en contextos multidisciplinaris i interdisciplinaris.
En aquesta primera edició, es van realitzar sessions en línia prèvies al mes de juny per contextualitzar alguns aspectes bàsics de Treball (eines digitals, entre d'altres), per començar presencialment de l'1 al 5 de setembre, on el curs va ser inaugurat oficialment pel Degà de la Facultat de Física D Enric Valor i Micó, i el Vicerector d’Internacionalització i multilingüisme, D. Carles Padilla.
Aquesta setmana ens van visitar 29 alumnes, de la Universitat de València, Università degli Studi de Palermo, de Latvijas University i de la Lucian Blaga University of Sibiu (Rumanía), procedents la major part d’ells de Graus relacionats amb la Salut. També es vam tenir la participació de professorat de la Universitat de València, la Università degli Studi de Palermo (Italia), Latvijas University (Letonia) i Universitetet i Adger (Noruega). A més a més, es van fer excursions guiades a centres de cerca d'informació, com ara la Biblioteca Històrica de la Nau (enllaç al post https://www.facebook.com/BibliotecaHistorica.UniversitatDeValencia) i la Biblioteca de Sant Miquel dels Reis, a qui agraïm enormement la seua implicació desinteressada al curs.
En aquest curs han rebut formació en línia (al mes de juny) sobre eines per al disseny d'un pòster o una presentació (Paula García i Rosa Vila), i com fer servir el llenguatge en ciència per poder expressar correctament una idea (Klinta Locmele i Solvita Umbrasko, Latvijas University). Pel que fa a la setmana presencial, s'ha abordat com influeix el llenguatge corporal en la comunicació amb un taller interactiu (Camilla Bjornes), s'han fet activitats de dinamització perquè l'alumnat es conega (Sara Ferrer i Alba Herrero), com tenir un pensament divergent a l'hora d'abordar problemàtiques (M Carmen García Domene), com dissenyar un pòster (Ana Tauste), exemples de com transmetre un treball (Tajtana Pladere, Giuseppe Sancataldo, Antolino Rapisarda), i com fer servir eines alternatives com el còmic per transmetre ciència o conceptes (Álvaro Pons, Carlos Roma, Gloria Olaso i Noelia Ibarra). Tots els tallers van anar acompanyats d'una part més lúdic-pràctica d'aplicació dels conceptes explicats.
L'últim dia, els alumnes van demostrar per grups els coneixements adquirits mitjançant l'exposició d'una idea pel mètode que ells van decidir, davant d'un jurat format per les professores Valeria Militello (Palerm), Camila Bjornes (Adger), Tajtana Pladere (Làtvia), Rosa Mª Hernández (València) i Mª Amparo Díez ( València), que amb el seu feedback positiu ajudaren a l’alumnat a millorar les seues habilitats comunicatives.
L'experiència va ser molt positiva per part de l'alumnat, i així ens ho van fer saber amb comentaris com el que se cita a continuació:
'I wanted to thank you again for aquesta amazing opportunity! Goig back home now and thinking sobre el past few days, I not only feel enriched academically, but also culturally and network wise, most important for me maybe, I feel a sense of peace. You're one that created the context for me to have this experience and I want to thank you all, especially the organising crew/team! May God bless et all and if by any chance you happen to be in Romania, hit me up!’
Per tant, des del comitè organitzador pensem que els objectius s'han assolit, i els estudiants ara compten amb noves eines i habilitats que podran posar en pràctica als seus estudis de Grau, Màster i Doctorat, i, posteriorment, a la seua vida professional.
Felicitar a tot el comitè organitzador nacional de l'esdeveniment, que des del primer minut han estat pendents de l'alumnat per resoldre totes les suves qüestions i problemes de qualsevol tipus (Sara Ferrer, Raquel Salvador, Alba Herrero, Paula Garcia, Rosa Vila, Rosa M. Hernández, Daniel Monsálvez, Mª José Luque, M Carmen García, Ana Tauste i Mª Amparo Díez), així com a les docents estrangeres per la seua predisposició durant tot el curs.
Accés a algunes fotos d'aquest curs:











