Un estudi detecta la persistència del 61% en el consum d’alcohol en estudiantat universitari, amb un 18% de nous casos després de dos anys

  • Marketing and Communication Service
  • Scientific Culture and Innovation Unit
  • November 17th, 2025
 
logo uniHcos

Un estudi del projecte uniHcos, sobre evolució del risc de consum problemàtic d’alcohol en estudiantat universitari, en el qual participa la Universitat de València (UV), ha observat una “alta” taxa de persistència en el consum durant l’estada a la universitat (61% dels casos), amb un 18% de nous casos durant el seguiment. La investigació, publicada en la revista International Journal of Mental Health and Addiction, destaca que els factors associats amb un major risc de consum problemàtic van incloure la convivència amb companys, el malestar psicològic, el tabaquisme i l’experimentació amb drogues.

Aquests estudiants pertanyen a la cohort del projecte uniHcos, que porta actiu des de l’any 2010. Arreplega ja dades de més de 12.000 estudiants de 12 universitats espanyoles diferents. En l’estudi recentment publicat es va realitzar una anàlisi longitudinal de les dades i es van avaluar els participants en ingressar en la universitat (T1) i després de 2-3 anys (T2). Per la UV, hi participa el grup ESNFSP (Epidemiologia Social i Nutricional, Farmacoepidemiologia i Salut Pública), liderat per María Morales, catedràtica del Departament de Medicina Preventiva i Salut Pública.

En el període analitzat, la prevalença general del consum d’alcohol es va mantenir alta i estable (consum d’alcohol en els últims 30 dies: 76,2% en T1; 76,4% en T2). El consum excessiu d’alcohol en els últims 30 dies també es va mantenir constant (44,0% en T1; 44,3% en T2). Quant al risc de consum problemàtic d’alcohol, les taxes de prevalença es van mantenir estables al llarg del temps (28,2% en T1 i 30,3% en T2). Entre les conclusions, no es van identificar diferències entre sexes.

“Aquestes troballes posen en relleu la necessitat d’estratègies de prevenció específiques per a abordar l’augment del consum d’alcohol de risc entre els estudiants universitaris i mitigar-ne els efectes a llarg termini”, explica María Morales, que explica que l’estudiantat matriculat en primer de grau de la UV que ho desitge també pot participar en el projecte uniHcos, ja que ha rebut un correu amb un enllaç per a emplenar l’enquesta en línia del projecte.

Actualment participen en uniHcos onze universitats espanyoles. Es tracta de les universitats de València, Alacant, Cantàbria, Castella-la Manxa, Granada, Huelva, Jaén, Lleó, Salamanca, Valladolid i Vigo. Aquest projecte ha sigut finançat pel Ministeri de Sanitat, Polítiques Socials i Igualtat, a través del Pla Nacional sobre Drogues en diverses ocasions, així com per l’Instituto de Salud Carlos III.

 

Referència article: Botella-Juan, L., Arias-De la Torre, J., Amezcua-Prieto, C. et al. Evolution of the Risk of Problematic Alcohol Use in University Students: A Longitudinal Study Based on the uniHcos Cohort Data. Int J Ment Health Addiction (2025). https://doi.org/10.1007/s11469-025-01512-3.