Universitat de ValènciaUVsocietat,UVsocietat Logo del portal

La Universitat de València acull la presentació de l'obra sobre la Formació Professional en la Comunitat Valenciana

  • 8 d’abril de 2019
Image de la noticia

El passat dilluns 8 d'abril la Facultat de Geografia i Història va albergar la presentació d'aquesta publicació titulada “La Formació Professional en la Comunitat Valenciana, situació i directrius: visió territorial”. L'estudi es plantejava com un procés fonamental per a la planificació futura en comptar amb informació de tots els col·lectius implicats en la FP.

La Fundació Bankia per la Formació Dual, la Generalitat valenciana i la Universitat de València van publicar el dilluns 8 d'abril l'estudi La Formació Professional en la Comunitat Valenciana, situació i directrius: visió territorial, en el qual analitzen l'estat de la FP en tota la comunitat.

L'estudi ha sigut elaborat per la Universitat de València en col·laboració amb les universitats d'Alacant i la Jaume I de Castelló, els qui han consultat a centres educatius, panells d'experts, sindicats, responsables de famílies de FP, empresaris i administració pública per a oferir una fotografia general de la FP en la Comunitat Valenciana

En línies generals, el text reflecteix l'àmplia oferta formativa amb la qual compta el sistema, la qual cosa permet formar treballadors que es desenvolupen en la pràctica totalitat de professions necessàries en tots els sectors econòmics.

Les famílies professionals que concentren major número d'alumnat són el nivell bàsic d'Administració i Gestió, Informàtica i Comunicacions, i Electricitat i Electrònica. En el nivell mitjà destaquen Sanitat, Administració i Gestió i Informàtica. Respecte al grau superior, les famílies amb més demanda són Serveis Socioculturals i a la Comunitat, Administració i Gestió, i Sanitat.

Quant a la titularitat, s'observa que la major part dels centres que imparteixen FP Bàsica són públics, mentre que en Grau Mitjà i Superior la titularitat privada concertada i privada aconsegueix major presència.

La distribució de centres i alumnat està condicionada en general per les concentracions de població limitant el desenvolupament de les zones amb menor població a més oferta. En aquestes zones, els alumnes poden estudiar només les famílies oferides per a la seua zona. L'estudi planteja la possibilitat d'articular solucions perquè tots els estudiants puguen realitzar la família de la FP que els interessa i perquè les demandes dels sectors productius siguen ateses. Com a exemple, subratlla com en zones amb àmplia tradició agrícola, artesanal o pesquera es necessitaria un plantejament especial per a facilitar la permanència de l'estudiant en el territori i la continuïtat de l'activitat laboral.

L'equip investigador

Sota la direcció acadèmica dels professors de la Universitat de València Jorge Hermosilla (Departament de Geografia) i Joan María Senent (Educació Comparada i Història de l'Educació), l'equip d'investigació ha estat compost pels investigadors i investigadores de la Universitat de València Almudena A. Navas (Didàctica i Organització Escolar), Joaquín Martín Cubas (Dret Constitucional, Ciència Política i Dret de l'Administració), Paula Jardón (Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials), Míriam Abiétar (Didàctica i Organització Escolar), Ghaleb Fansa (Geografia) i José Vicente Aparicio (Geografia).

Per part de la Universitat d'Alacant han participat els professors Antonio Martínez Puche (Geografia Humana) i José Miguel Giner (Economia Aplicada i Política Econòmica).

I de la Universitat Jaume I de Castelló han format part de l'equip investigador Luisa Alama (Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local) i Vicente Budí (Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local).

Imatges: