
Digipol s’integra dins de la iniciativa EU-PEOPLE 2024, resultat de la col·laboració entre grups de recerca de set països
El projecte EU-PEOPLE 2024 contribuirà a la recollida de dades i investigacions sobre la transformació d'eleccions, partits, campanyes i votants per la tecnologia digital. Aquesta línia d'investigació s'ha centrat tant en l'ús creixent de mètodes digitals de presa de decisions i comunicació als partits tradicionals com en l'ús creixent de mètodes de participació política digital per part dels membres del partit i dels ciutadans.
El principal objectiu de EU-PEOPLE és el de proveïr de dades d’enquesta i anàlisis comparatives sobre sobre la participació política digital i sobre el consum de mitjans durant la campanya electoral al Parlament Europeu del 2024 en set països de la Unió Europea. Per tal de tenir un disseny de recerca adequat, hem identificat set països per a l'estudi empíric: França, Alemanya, Polònia, Portugal, Grècia, Itàlia i Espanya. La selecció de casos es basa en la variació de la nostra principal variable de control, el grau de digitalització de l'economia i la societat a nivell nacional. En la selecció també s'han tingut en compte altres variables macroeconòmiques: la regió geogràfica dins d'Europa; el sistema polític (nombre efectiu de partits i polarització política, percepció de corrupció, participació a les darreres eleccions generals i europees); l'economia (índexs DESI i PIB); i paràmetres vinculats a les desigualtats digitals (índex de penetració d'internet, edat mitjana, usuaris de Facebook i usuaris de Facebook en relació a la mida de la població).
EU-PEOPLE neix d’una iniciativa de col·laboració de diferents universitats de cada un dels set països que formen part de l’estudi empíric. L’enquesta es durà dur a terme en línia (els enquestats van poder respondre mitjançant un telèfon intel·ligent o un ordinador) a principis de juny de 2024 a tots els països simultàniament mitjançant diverses empreses demoscòpiques professionals. A cada país s'enquestarà a una mostra representativa d'uns 1.500 membres de la població nacional de 18 anys i més que siguin inscrits per votar.
Les dades seran analitzades pels diferents membres del projecte a partir del segon semestre de 2024. S'utilitzaran tècniques estadístiques multivariants (regressions, anàlisi de dades geomètriques, anàlisi de classes latents, etc.) per identificar els col·lectius més vulnerables a les pràctiques de desinformació política i per avaluar les principals conseqüències d'aquests fenòmens sobre la seva participació política (digital) i el comportament electoral. Els resultats col·lectius es presentaran en diverses conferències acadèmiques internacionals.