Logo de la Universitat de València Logo Investigació en Educació Musical i Creativitat (IEMC) Logo del portal

Presentació

Les institucions d'ensenyament musical pràctic han estat apartades de la investigació sobre processos específics d'ensenyament i aprenentatge de la música.  Això no ha sigut tant per decisió pròpia o per la manca de formació investigadora dels professors de conservatoris espanyols -que és un fet-, sinó més aviat per l'escassa importància amb la qual els estudis de música han sigut considerats en les diferents reformes del sistema educatiu espanyol fins a la LOGSE, així com per la separació tradicional entre pràctica musical i la investigació, relegada la primera als conservatoris de música i la segona a la universitat. 

És més, després d'haver sigut establits els denominats Ensenyaments Artístics Superiors dins de l'Espai Europeu d'Ensenyament Superior, les successives reformes a Espanya no han establit mecanismes eficaços per a la formació investigadora del professorat de conservatoris de música.  D'això resulta una manca d'investigació en els conservatoris i, com a conseqüència, un escàs coneixement del que esdevé realment en els processos d'ensenyament i aprenentatge. Creiem que aquesta és una àrea importantíssima d'experiència en la formació de les persones, a més de la seua importància en la formació de músics i professors de música.

Els membres d'aquest grup d'investigació tenen una trajectòria llargament consolidada en diferents camps de la música. Així, s'han realitzat investigacions sobre processos formatius d'educació musical; sobre la influència de l'ús d'editors de partitures en la formació d'imatges mentals sonores en els estudiants; sobre l'efecte de presentacions multimodals d'informació musical enfront de presentacions unimodals; sobre els efectes de diferents modes de presentació d'informació en l'aprenentatge de paràmetres musicals (textura, melodia, ritme….); sobre la creació de programari específic per a determinades tasques musicals i els seus efectes en l'aprenentatge musical; sobre la influència de la música en els mitjans de comunicació en els estereotips dels alumnes d'Ed. Primària; sobre l'ús de la tecnologia com a mediador en el desenvolupament d'habilitats musicals. 

Tot això es concreta en una extensa producció científica de qualitat (publicacions en revistes d'impacte indexades en JCR i Scopus) en les subdisciplines de tecnologia musical, educació musical, creativitat musical, performatividad musical i cognició musical. Així mateix, han executat projectes europeus, americans (Organització Estats Americans, CONICYT), nacionals (Pla Nacional i+d+i, FNEA, FONDEF-TIC-EDU (Xile), Fons Nacional de la Cultura de Xile) i regionals (C.Valenciana, Govern de La Rioja, Govern Basc, Junta d'Andalusia).

Els membres del grup, han dirigit tesis doctorals i treballs relacionats amb els camps esmentats, incloent-hi els treballs derivats de la capacitat formativa dels grups executors de projectes R+D.  Les línies del grup estan relacionades amb processos formatius del professorat d'educació musical; processos d'educació musical en contextos no formals; processos de dinamització en projectes socioeducatius a través de la música; Tecnologia en l'educació musical; Disseny de programari per a l'educació musical; Interacció Ciència-Art; Performatividad i creació musicals.